Kan gjøre store CO2 -kutt i vegprosjekt
Nye materialer og ny teknologi kan redusere CO2-utslippene fra vegbygging. I de store bruprosjektene på E39 Ålesund-Molde og E39 Stord-Os kan det kuttes CO2-utslipp med inntil 80 prosent i byggefasen.
Forsknings- og utviklingsprosjektet FjordX i Statens vegvesen har gjort en vurdering av hvordan kortreist høyteknologisk produksjon av bruelementer, fossilfritt stål og lavkarbon betong med karbonfangst og lagring kan kutte utslipp av CO2. FoU-prosjektet har vurdert potensialet i byggeperioden på Julsundbrua (E39 Ålesund-Molde), Langenuen (E39 Stord-Os) og Bjørnafjorden flytebru (E39 Stord-Os) sammenlignet med det som er bransjestandard i dag. FjordX er en videreføring av Ferjefri E39.
De to prosjektene er ikke prioritert i regjeringens forslag til NTP 2025-2036, men ligger i utviklingsporteføljen. Vegvesenet er i sluttfasen med reguleringsplanen for E39 Stord-Os. Samtidig skal vegetaten vurdere muligheten for å starte E39 Ålesund-Molde fra nord med blant annet Julsundbrua.
Store muligheter
Muligheten for store CO2 kutt i de to fjordkryssingsprosjektene er godt nytt for alle som jobber med å redusere utslipp av klimagasser fra store vegprosjekt og andre byggeprosjekter med stort bruk av stål og betong.
- Det er store muligheter for å redusere utslipp av CO2 i byggefasen med å bruke fossilfritt stål, lokal automatisert produksjon, og lavkarbonbetong med karbonfangst og lagring, sier leder i Statens vegvesen, FjordX, Cato Dørum.
Dette er indirekte CO2 kutt som vil komme i tillegg til direkte CO2 kutt fra anleggsvirksomheten. Vegvesenet har som mål å kutte klimagassutslippene med 55 prosent før 2030.
Fjordkryssingsprosjektet har tidligere sammenlignet CO2 utslipp fra ferjer og ferjefri fjordkryssing på E39 Stord-Os og E39 Ålesund-Molde i en periode på levetiden til bruene (100 år). Den viste høye utslipp i byggeperioden sammenlignet med ferjedrift, og lave utslipp etter at bruene er åpnet for trafikk.
- Bruk av moderne stål, betong og lokal produksjon med lasersveis gir et mye bedre CO2 regnskap i anleggsperioden, sier Dørum.
Kortreiste bruer
Statens vegvesen, FjordX har vært sentrale i arbeidet med å ta i bruk ny sveiseteknologi i produksjon av stålbruer. Selskapet Prodtex i Vanylven på Sunnnmøre har videreutviklet sveiseteknologi fra skipsindustrien, og tatt i bruk den automatiserte teknologien i produksjon av bruelementer i stål. Den nye teknologien gjør at norsk-produserte bruelementer blir konkurransedyktige med bruelementer fra Kina.
- Det gir store CO2 -kutt fra transport og mindre utslipp fra sveisingen, sier Dørum.
Tre bruer er nå bygd med supersveisen til selskapet i Vanylven. Den siste er den 110 meter lange Elverhøybru i Sunndal som ble åpnet før jul.
- Stålelementene i de to lengste hengebruene i Norge, Hardangerbrua og Hålogalandsbrua, ble produsert i Kina og fraktet halve jorda rundt på store lektere. Det ga store CO2-utslipp, sier Dørum.
Svenske SSAB har lykkes med å utvikle stål uten utslipp av CO2. Ifølge Dørum er dette stålet litt dyrere enn konvensjonelt stål.
- Vi ønsker å bruke fossilfritt svensk stål når vi skal bygge vår neste stålbru, sier Dørum.
Lavkarbonbetong med CO2 -fangst og lagring vil nok bli en del dyrere enn vanlig betong når den kommer på markedet i 2025.
Kontakter
Cato DørumFjordX
Tel:98243962Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Grått areal langs E18 skal gi soldrevne lastebiler7.11.2024 14:30:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og Hafslund skal utforske om solcelleanlegg langs norske veger kan bidra til utslippsfri tungtransport.
Strakstiltaka for E39 Vestnes ferjekai er i rute7.11.2024 14:27:05 CET | Pressemelding
Arbeida med strakstiltak for betre trafikktryggleik for E39 Vestnes ferjekai er godt i gang. I nokre veker vil det ikkje vere tilgang til toalett på kaia.
Vedlikehald på Halhjem ferjekai7.11.2024 13:17:36 CET | Pressemelding
Statens vegvesen gjer i neste veke vedlikehaldsarbeid på Halhjem ferjekai.
E16 stengd i Aurland på grunn av at ei steinblokk har kome ned og sperrar vegen6.11.2024 13:45:04 CET | Pressemelding
Ei stor steinblokk har kome ned på E16 i Aurland. Vegen er stengd og det har stor påverknad på trafikken på Vestlandet og aust/vest i Sør-Noreg.
Nær 12600 mc-oppkøyringar i år6.11.2024 12:38:03 CET | Pressemelding
Motorsykkelsesongen er kort her i landet, også for Statens vegvesen som står for oppkøyringane til førarkort i mc-klassane. I år varte sesongen frå mai t. o. m september i alle fylke - med unntak av Vestland og Rogaland som strekte sesongen ut oktober.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom