Enorm etterspørsel: Nå går startskuddet for ny kinesisk sjømat-rute
210 tonn fersk fisk skal flys direkte til det kinesiske markedet fra Oslo lufthavn hver uke. Denne uken landet det første fraktflyet fra Hongyuan Group.
![Den første fraktruten til Capital Airlines ankom Oslo lufthavn 4. april.](/data/images/public/17421123/18064294/63924be0-f32e-425b-ba50-ce4967fb5cad-w_720.jpg)
Torsdag 4. april landet det første fraktflyet fra Hongyuan Group på Oslo lufthavn. Den nye fraktruten vil forbinde Oslo Lufthavn direkte til Chengdu Tianfu International Airport, med en mellomlanding i Astana, Kasakhstan. Denne fraktruten er et viktig tiltak for å møte den økende etterspørselen etter effektiv transport av varer, spesielt sjømat, mellom Norge og Kina.
- Dette markerer en viktig milepæl, og representerer en betydelig mulighet for sjømatnæringen i Norge, sier fraktsjef i Avinor Eva Beate Lande.
Tre ukentlige fraktruter
Flighten er satt opp av Hongyuan Group mens selve flyet er operert av Beijing Capital Airlines. Ruten skal gå tre ganger ukentlig på tirsdager, torsdager og lørdager, operert med Airbus A330-300, med ambisjoner om å øke frekvensen på kort sikt om de fyller flyet.
– Med en kapasitet til å sende 210 tonn fersk fisk direkte til det kinesiske markedet hver uke, forkorter vi transporttiden betydelig. Vi har sett en kraftig økning i sjømateksport til Kina siden 2019, og nå som markedet åpner seg etter pandemiens restriksjoner er det avgjørende å ha direkteruter som denne for å støtte videre vekst, sier Lande.
Importvarer inn, laks ut
Hovedformålet med denne fraktruten er transport av norsk sjømat, med et spesielt fokus på laks. Avinor og Hongyuan Group arbeider også for å sikre at flyene blir fylt med importvarer til Norge, for å optimalisere retningsbalansen for ruten.
– Med en lastekapasitet på omtrent 70 tonn per flyvning, styrker vi ikke bare vår evne til å eksportere norsk sjømat, men også muligheten til å importere varer som er viktige for Norge, legger Lande til.
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
![Det første fraktflyet fra Capital Airlines landet i tett snøvær på Oslo lufthavn.](/data/images/public/17421123/18064294/774eedf4-0c10-44ea-956e-6778440cab07-w_240.jpg)
![Representanter fra flyselskapet og Avinor var samlet for å ta imot den første flighten.](/data/images/public/17421123/18064294/421769c2-4768-487c-a824-0a8014c71dd9-w_240.jpg)
![Mangfoldige tonn fersk laks og sjømat ble losset på fraktflyet.](/data/images/public/17421123/18064294/7afff27c-35e2-47e8-a132-525408ce591a-w_240.jpg)
![Handlingselskapet OSCC får den verdifulle sjømaten på plass før flyet returnerte til Kina.](/data/images/public/17421123/18064294/311f5cc6-9671-43ea-b1c1-fbc042b5dfb7-w_240.jpg)
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn2.7.2024 15:14:42 CEST | Pressemelding
Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
Fjernstyrte tårn og lufttrafikktjenester fra Norge til Canada28.6.2024 15:36:57 CEST | Pressemelding
Avinors samarbeidspartner Kongsberg Defence & Aerospace har inngått rammeavtale med Nav Canada om å levere digital fjernstyrt tårnteknologi for lufttrafikktjenester. Denne teknologien erstatter utvalgte tradisjonelle kontrolltårn for lufttrafikktjenester over hele Canada.
Ikke gjør denne reisetabben: strengt forbudt!27.6.2024 14:33:11 CEST | Pressemelding
1,8 millioner nordmenn skal reise fra de fire største flyplassene de to neste ukene. Det mange reisende ikke er klar over, er at litiumbatterier, som powerbanks og batterier til verktøy, er selvantennelige og derfor strengt forbudt i innsjekket bagasje.
På topp i Europa: Norske flyplasser best på klimavennlige landinger og avganger21.6.2024 08:35:23 CEST | Pressemelding
Ferske tall fra Eurocontrol, Europas fellesorgan for flykontroll, viser at norske flyplasser er best i Europa på landinger og avganger som sparer utslipp og reduserer støy.
Slik blir sommeren på norske flyplasser: – Vi forbereder oss på storinnrykk19.6.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Denne uken går startskuddet for årets store utfartsperiode. 1,8 millioner reisende skal gjennom landets største flyplasser de neste to ukene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom