Ny studie: Foreldre som blir fratatt sine barn blir sosialt avvist og ekskludert
Undersøkelsen viser også at foreldrenes reaksjoner etter en omsorgsovertagelse må bli forstått som sorg og ikke egenskapsforklares som mangler ved foreldrene.

Hilde A. Aamodt og Alicja Olkowska ved OsloMet har studert omsorgsovertakelser fra et foreldreperspektiv i Norge.
En omsorgsovertakelse betyr at barnet flyttes fra foreldrene og barnevernet tar over omsorgen.
Forskerne finner at sorgen til foreldrene opplever etter en omsorgsovertakelse ikke snakkes om, deles ikke med andre og oppleves som illegitim og tabubelagt. Foreldre opplever seg også ekskludert i samfunnet.
Noen funn:
- Foreldre forteller om en følelse av nummenhet, tomhet og meningsløshet
- Foreldre opplever konsentrasjonsproblemer, søvnproblemer og at det er vanskelig å fungere i jobb og hverdag
- Det er en sorg som aldri går over. Den er kontinuerlig og bærer preg av å alltid være i sjokk- og akuttfasen, samtidig som sorgen også ytterligere aktiveres i forbindelse med samværene.
- Foreldrenes sorg er en sorg også på vegne av barnet
- Foreldre opplever at fosterforeldrene kan se på dem som en trussel
- Problemer som på mange måter omhandler sosiale og politiske forhold plasserer disse foreldrene i en undertrykt posisjon. Det som fremstår som et individuelt problem, er egentlig et politisk problem.
- Det å være inkludert i barnevernets system innebærer ikke nødvendigvis å motta hjelp
- Identiteten som «barnevernforelder» skaper en subjektposisjon som ekskludert og derav på «utsiden» av samfunnet.
- Foreldre blir i mediene fremstilt som «barnemishandlere» eller «overgripere»
- Fosterforeldre får økonomisk støtte og hjelp for å ta vare på barna, mens de biologiske foreldrene ikke får denne støtten
- Foreldreidentiteten som «barnevernforelder» må anerkjennes og løftes frem som betydningsfull
To av artiklene fra prosjektet:
Nøkkelord
Kontakter
Hilde Anette AamodtFørsteamanuensisOsloMet, Institutt for sosialfag
Førsteamanuensis i sosialt arbeid og sosialpolitikk.
Alicja OlkowskaFørstelektorOsloMet, Institutt for sosialfag
Klinisk barnevernspedagog og førstelektor.
Kamilla BrandalKommunikasjonsrådgiverOsloMet
Fakultet for samfunnsvitenskap
Om oss
OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.
OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.
OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Institutt for estetiske fag ved OsloMet feirer 150 år7.10.2025 14:12:40 CEST | Pressemelding
Institutt for estetiske fag fyller 150 år. Velkommen til feiring fra 14.-16. oktober med utstillinger, foredrag og forestillinger.
Disse er mest skeptiske til elbil6.10.2025 13:37:20 CEST | Pressemelding
Kvinner, eldre og personer med lavere utdanning er blant de gruppene som er mest skeptiske til elbiler, ifølge en ny studie.
Så likt tenker offentlig og privat ansatte om politikk26.9.2025 12:39:22 CEST | Pressemelding
– Det er interessant at privat ansatte, som ofte plasserer seg på høyresiden, ikke ønsker å kutte i offentlige budsjetter, sier forsker.
Nye æresdoktorer ved OsloMet22.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Generalsekretær i Verdens helseorganisasjon (WHO), Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, nobelprisvinner Maria Ressa, og den anerkjente svensk-samiske kunsteren Britta Marakatt-Labba, er utnevnt til nye æresdoktorer ved OsloMet.
Norske ungdommer har middels kunnskap om privatøkonomi – skolen når ikke de som trenger det mest10.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
To nye SIFO-rapporter: Skolen kan spille en viktig rolle for å gi unge økonomisk kompetanse, men bør privatøkonomi bli et eget fag?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom