Pensjonistforbundet

Høring om Pasientreiser: - Pasientens beste må være det viktigste

Del

Pensjonistforbundet mener at Pasientreiser har mange utfordringer: lang saksbehandlingstid, tungvinte løsninger for å få refundert utgifter og problemer med å få dekket faktiske kostnader. Den største er likevel at pasienter ikke kommer til og fra helsetjenestene på raskest og best mulig måte. Nå forventer vi  at regelverket blir endret. 

Ventetiden kan bli lang, når reglene for refusjon fra Pasientreiser skal overholdes. Pensjonistforbundet forventer et mer smidig regelverk, som setter pasientens beste i sentrum. (Foto: iStock)
Ventetiden kan bli lang, når reglene for refusjon fra Pasientreiser skal overholdes. Pensjonistforbundet forventer et mer smidig regelverk, som setter pasientens beste i sentrum. (Foto: iStock) Pensjonistforbundet/ iStock

Pensjonistforbundet mener at Pasientforskriften må endres, slik at pasientens beste blir det viktigste, også når det gjelder transport til og fra behandlingssted. Nå medfører anbudsregler og hensyn til økonomi lang ventetid, og at tjenesten leveres når den er billigst. Det rammer særlig eldre pasienter og er uakseptabelt. 

– Det må bli enklere å bruke fornuft. Vi ber om et mer fleksibelt system, der man kan ta hensyn til ulike behov og ulik geografi, sier forbundslederJan Davidsen. Før påske møtte han statssekretær Karl Kristian Bekeng (Ap) og fagfolkene i departementet, som skal revidere regelverket. Nå har Pensjonistforbundet levert sitt skriftlige høringsinnspill. - Vi håper at våre muntlige og skriftlige innspill tas med når regelverket skal endres, sier Davidsen.  

For komplisert

Pensjonistforbundet har registrert at krav om billigste reise kan påføre pasienter tidsbruk på 15-17 timer for en halv times konsultasjon. I noen tilfeller har eldre pasienter reist hjemmefra kl. 06.00 for en halv times behandling på sykehus, med påfølgende hjemreise kl. 22.30. I den lange ventetiden er pasienten overlatt til seg selv, uten tilbud om et sted å være eller muligheter for å få noe å spise.

Pasienter som bor slik til at det ikke er offentlig kommunikasjon tilgjengelig, må bruke drosje. Få er oppmerksomme på at slik bruk av drosje må godkjennes av lege og rekvireres. Det ender med at drosjeregningen ikke dekkes fullt ut, mens egenandelen ved reisen blir på mange hundre kroner. Eldre pasienter rammes særlig hardt, de står i liten grad på kravene sine og får dermed ikke ivaretatt sine rettigheter. Mange lar rett og slett være å benytte Pasientreiser, fordi det oppleves for komplisert.

Dette mener Pensjonistforbundet:

  • Pasientens ve og vel bør være det viktigste, pasientreisen må være faglig forsvarlig.
  • Sykehusene skriver ut pasientene tidligere og dette går ut over de sårbare eldre. Nødvendig opphold på pasienthotell må dekkes i sin helhet dersom det grunnet helse eller reisevei er det beste for brukeren.
  • Reiser uten rekvisisjon bør være tillitsbasert, det vil si at den enkelte pasient selv klarer å finne den best mulige måten å reise til behandler. Dette fungerte bra under pandemien, og vi antar at det forenklet saksbehandlingstiden betraktelig, og dermed også ga reduserte kostnader.
  • Alle pasientkontor bør ha en sjekkliste før bestilling av transport/ drosje.
  • Det bør være lov å tenke økonomi og sunn fornuft for bestiller hos Pasientreiser, slik at lokale transporttilbud kan benyttes. Det vil spare både tid, penger og miljø.
  • Pasientreiser skal ikke overprøve en henvisning fra en behandler for å spare penger.
  • Anbudsoppdraget bør følges bedre opp for å sikre at pasientene får rett transport, til rett tid og sted.
  • Det bør opprettes et kontrollsystem som trer i kraft etter tildeling av oppdrag for Pasientreiser.
  • Det bør være enkelt å klage dersom pasienter ikke blir hentet til rett tid eller kommer for sent.

Dette er Pasientreiser:

  • Pasientreiser HF er et nasjonalt helseforetak, som forvalter rettighetene dine etter pasient- og brukerrettighetsloven og pasientreiseforskriften.
  • Har du reist til eller fra behandling som dekkes av det offentlige, kan du ha rett til å få stønad til reiseutgiftene dine. Hovedregelen er at du ordner reisen din på egen hånd, og søker i etterkant. Du kan søke inntil seks måneder etter at reisen ble gjennomført.

Nøkkelord

Kontakter

Dokumenter

For en trygg og aktiv alderdom

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og har 257 000 medlemmer. Pensjonistforbundet har fylkesforeninger i alle fylker og om lag 700 lokallag og -foreninger spredt over hele Norge. Vi er partipolitisk nøytrale og jobber for et aldersvennlig samfunn, der eldre og uføre har sterkere innflytelse, bedre økonomi, bedre digitale ferdigheter, opplever mindre ensomhet og har likeverdig tilgang til gode helse- og omsorgstjenester.

Følg pressemeldinger fra Pensjonistforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pensjonistforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pensjonistforbundet

Forventer et bedre 2025-budsjett for landets eldre29.11.2024 15:35:37 CET | Pressemelding

Jeg er bekymret over regjeringens prioriteringer, sa Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen, da regjeringens budsjettforslag ble lagt frem 7. oktober. I disse dager forventer han at SV får gjennomslag for viktige krav for å bedre eldres situasjon, i budsjettforhandlingene med regjeringen. - Kravene fra SV er i tråd med regjeringens ambisjoner om å utjevne forskjeller og løfte flere ut av fattigdom, sier han.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye