Sjekk før du graver
Våren er høytid for byggeprosjekter og graving. Det er enkelt å leie seg en minigraver, slå ned jordspyd eller skru ned jordskruer, men da bør en være oppmerksom på at store verdier som strømkabler eller fjernvarmerør kan ligge under bakken. Ved å utføre kabelpåvisning i forkant av gravingen reduserer du risiko for skader, samt unngår kostbare erstatningskrav som kan oppstå dersom uhellet er ute.

Nettselskapet Elvia opplever dessverre mange skader og strømbrudd som skyldes graveskader på kabler, gjerdestolper og jordspyd som slås i kabler og lignende. Dette er skader som kan unngås dersom den som utfører anleggsarbeidet får gjennomført en undersøkelse av hvor det går kabler i bakken før arbeidet starter, en såkalt kabelpåvisning.
Ved en kabelpåvisning blir en gjort kjent med eventuell infrastruktur i terrenget som eksempelvis strømførende kabler eller rør for vann- og avløp. I tillegg får man informasjon om sikkerhetsmessige tiltak som må utføres ved anleggsarbeidet for å redusere risikoen for både materielle- og personelle skader. Det kan være livsfarlig å treffe en høyspentkabel.
Kabelpåvisning i Elvias område skal meldes til Geomatikk på telefon 915 09 146 hverdager kl. 07-16, og er gratis. Du kan også bruke ledningsportalen.no for å bestille påvisning. Kabelpåvisning må bestilles i god tid og senest dagen før den ønskes utført.
Skader på Elvia sin infrastruktur kan medføre erstatningsansvar for skadevolder, og de typiske kostnadene inkluderer utrykning- og reparasjonskostnader samt kostnader som følge av brudd i strømleveransen. En liten skade kan fort bli kostbar, størrelsesorden på erstatningskrav fra Elvia varierer fra 30 000,- til 200 000,- kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Morten SchauKommunikasjonssjef
Pressekontakt Oslo og Viken
Cecilie GregersenKommunikasjonsrådgiver
Pressekontakt Innlandet
Bilder

Om Elvia
Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde som dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark – 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet.
Fremtiden er fornybar, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for det grønne skiftet, for bærekraft og langsiktige valg.
Les mer om oss på elvia.no
Følg pressemeldinger fra Elvia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elvia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Elvia
Over 60 000 Elvia-kunder var berørt av Amy5.10.2025 12:34:26 CEST | Pressemelding
62 000 Elvia-kunder ble berørt av ekstremværet «Amy» lørdag 4. oktober. På det meste var rundt 20 000 kunder uten strøm samtidig. Dette er nå redusert til om lag 1200 kunder. De fleste fikk strømmen tilbake i løpet av kvelden og natten, men noen er fremdeles strømløse. Elvia opprettholder økt beredskap søndag 5. oktober.
Fare for langvarige strømbrudd etter ekstremværet “Amy”4.10.2025 17:18:57 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” har ført til svært mange strømbrudd i store deler av Elvias nettområde. Mannskaper fra Elvia jobber for å få strømmen tilbake til kundene så raskt som overhodet mulig.
Ekstremværet “Amy” nærmer seg – Elvia trapper opp beredskapen3.10.2025 11:09:36 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” er ventet å treffe Sør-Norge med full styrke i helgen. Strømnettselskapet Elvia forbereder seg på mulige strømbrudd og har økt beredskapen.
En uke med Norgespris: Fra 100 år til 18 – hele Norge velger Norgespris1.10.2025 18:45:58 CEST | Pressemelding
Siden åpningen av bestillingsløsningen for Norgespris 24. september, har responsen fra kundene vært overveldende. I dag er første dag der Norgespris faktisk gjelder – og Elvia har derfor samlet nøkkeltall fra den første uken.
Kundestormen kom – Elvia leverte da kundeportalen for Norgespris åpnet24.9.2025 19:14:22 CEST | Pressemelding
Da kundeportalen for Norgespris åpnet onsdag 24. september, var Elvia forberedt på stor pågang – og fikk rett. Som Norges største nettselskap med rundt én million kunder, har Elvia lang erfaring med effektiv kundeservice og god kommunikasjon i forkant av større endringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom