Styrelsen i Cortus Energy beslutar om förlängning av teckningsperioden för den beslutade företrädesemissionen

Styrelsen i Cortus Energy AB (”Cortus Energy” eller ”Bolaget”) har idag beslutat om att förlänga teckningsperioden för den av extra bolagsstämman tidigare idag beslutade företrädesemissionen med tre dagar, där teckningsperioden påbörjas nästa tisdag, den 9 april 2024, och löper fram till och med den 26 april 2024 istället för som enligt det ursprungliga beslutet den 23 april 2024. Förlängningen av teckningsperioden beslutades om för att ge aktieägare möjlighet att ta till sig av information från Nordbex AB:s projektlansering (”Nordbex”), den 18 april, som en del av sitt investeringsbeslut i företrädesemissionen.

Som Cortus Energy kommunicerade den 18 mars 2024 utökade Cortus Energy samarbetet med Nordbex avseende koldioxidnegativ elproduktion med hjälp av WoodRoll®-förgasningsteknologin. Detta projekt syftar till att generera el från biomassa med integrerad koldioxidinfångning och förvätskning samt transport av koldioxiden till permanent slutlagring, även kallat BECCS (BioEnergy Carbon Capture and Storage). Det baseras på användningen av Cortus WoodRoll®-teknologi för att förgasa skogsrester, där den producerade syngasen används för att driva gasmotorer för elproduktion. WoodRoll®-teknologin är avgörande för projektet tack vare dess förmåga att producera en exceptionellt ren syngas, dess höga verkningsgrad och kapaciteten att effektivt omvandla lågvärdig biomassa till ren gas.

Som kommunicerades i samma pressmeddelande så planeras det första projektet att byggas i södra Sverige (SE4), där platsen kommer att offentliggöras av Nordbex under projektlanseringen den 18 april.

För att aktieägare och övriga investerare ska ha möjlighet att ta till sig av den information som förväntas kommuniceras i samband med projektlanseringen har styrelsen i Cortus Energy valt att förlänga teckningsperioden för företrädesemissionen med tre dagar. Detta innebär att teckningsperioden löper från och med den 9 april 2024 fram till och med den 26 april 2024.

Inför första dagen i teckningsperioden kommer ett EU-tillväxtprospekt att publiceras, vilket kommer att innehålla fullständiga villkor och anvisningar för Företrädesemissionen, samt ytterligare information om Bolaget. Detta EU-tillväxtprospekt avses publiceras imorgon, den 3 april, 2024.

Företrädesemissionen i sammandrag

Villkor: En (1) befintlig aktie berättigar till en (1) uniträtt, där en (1) uniträtt berättigar till teckning av en (1) unit.

Unit: En (1) unit innehåller fem (5) aktier och fem (5) teckningsoptioner av serie TO11 och fem (5) teckningsoptioner av serie TO12

Teckningsperiod: 9 april – 26 april, 2023

Teckningskurs: 5,0 SEK per unit, motsvarande 1,0 SEK per aktie

Emissionsvolym: Cirka 107 MSEK

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Cortus Energy i samband med Företrädesemissionen. Synch Advokat AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med Företrädesemissionen.

För mer information, vänligen kontakta:
Rolf Ljunggren, tf VD, Cortus Energy AB (publ)
E-post: rolf.ljunggren@cortus.se
Telefon: +46 (0)8 588 866 30

Om Cortus Energy AB (publ)
Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-teknologin som förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-teknologin kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transportapplikationer. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket gör att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestandan. Cortus Energy har idag två WoodRoll®-anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.
Mer information finner ni på bolagets hemsida: www.cortus.se

Bolaget bildades 2006 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Cortus Energy AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission.

Correction, Clarification, Disclaimer, Disclosure and Forward-Looking Information on Previously Released Statements by C.K. McWhorter, McWhorter Foundation, McWhorter Foundation Inc. & CTRL USA, CTRL USA LLC, McWhorter Trust, McWhorter Family Trust, Carter Kennedy Equity Partners, Commitment to Transparency13.4.2024 13:59:53 CEST | Press release

PALM BEACH, Fla., April 13, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- In our previous communications, particularly the statements dated Nov 13, 2019, Nov 23, 2020, Nov 27, 2020, July 14, 2020, Mon, Apr 12, 2021, June 07, 2021, March 29, 2021, March 31, 2021, April 20, 2023, March 17, 2024 information was provided concerning events & or residential real estate transactions. It has come to our attention that some of these statements were inaccurately presented as completed events and also included projections that have not yet been realized. Correction and Clarification: We regret any confusion caused by the inaccuracies and the premature or accidental announcement of mock releases & or future plans. We are issuing this statement to correct and clarify. The events described as having occurred have not yet taken place. The forward-looking statements regarding were intended to be held in house as mock press releasesForward-Looking Statements: This press release contains forward-looking statements within th

Nokia Corporation: Repurchase of own shares on 12.04.202412.4.2024 21:30:00 CEST | Press release

Nokia Corporation Stock Exchange Release 12 April 2024 at 22:30 EEST Nokia Corporation: Repurchase of own shares on 12.04.2024 Espoo, Finland – On 12 April 2024 Nokia Corporation (LEI: 549300A0JPRWG1KI7U06) has acquired its own shares (ISIN FI0009000681) as follows: Trading venue (MIC Code)Number of sharesWeighted average price / share, EUR*XHEL557,4733.19CEUX--BATE--AQEU--TQEX--Total557,4733.19 * Rounded to two decimals On 25 January 2024, Nokia announced that its Board of Directors is initiating a share buyback program to return up to EUR 600 million of cash to shareholders in tranches over a period of two years. The first phase of the share buyback program in compliance with the Market Abuse Regulation (EU) 596/2014 (MAR), the Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052 and under the authorization granted by Nokia’s Annual General Meeting on 4 April 2023 started on 20 March 2024 and ends by 18 December 2024 with a maximum aggregate purchase price of EUR 300 million. Total cost of