Styrelsen i Cortus Energy beslutar om förlängning av teckningsperioden för den beslutade företrädesemissionen

Styrelsen i Cortus Energy AB (”Cortus Energy” eller ”Bolaget”) har idag beslutat om att förlänga teckningsperioden för den av extra bolagsstämman tidigare idag beslutade företrädesemissionen med tre dagar, där teckningsperioden påbörjas nästa tisdag, den 9 april 2024, och löper fram till och med den 26 april 2024 istället för som enligt det ursprungliga beslutet den 23 april 2024. Förlängningen av teckningsperioden beslutades om för att ge aktieägare möjlighet att ta till sig av information från Nordbex AB:s projektlansering (”Nordbex”), den 18 april, som en del av sitt investeringsbeslut i företrädesemissionen.

Som Cortus Energy kommunicerade den 18 mars 2024 utökade Cortus Energy samarbetet med Nordbex avseende koldioxidnegativ elproduktion med hjälp av WoodRoll®-förgasningsteknologin. Detta projekt syftar till att generera el från biomassa med integrerad koldioxidinfångning och förvätskning samt transport av koldioxiden till permanent slutlagring, även kallat BECCS (BioEnergy Carbon Capture and Storage). Det baseras på användningen av Cortus WoodRoll®-teknologi för att förgasa skogsrester, där den producerade syngasen används för att driva gasmotorer för elproduktion. WoodRoll®-teknologin är avgörande för projektet tack vare dess förmåga att producera en exceptionellt ren syngas, dess höga verkningsgrad och kapaciteten att effektivt omvandla lågvärdig biomassa till ren gas.

Som kommunicerades i samma pressmeddelande så planeras det första projektet att byggas i södra Sverige (SE4), där platsen kommer att offentliggöras av Nordbex under projektlanseringen den 18 april.

För att aktieägare och övriga investerare ska ha möjlighet att ta till sig av den information som förväntas kommuniceras i samband med projektlanseringen har styrelsen i Cortus Energy valt att förlänga teckningsperioden för företrädesemissionen med tre dagar. Detta innebär att teckningsperioden löper från och med den 9 april 2024 fram till och med den 26 april 2024.

Inför första dagen i teckningsperioden kommer ett EU-tillväxtprospekt att publiceras, vilket kommer att innehålla fullständiga villkor och anvisningar för Företrädesemissionen, samt ytterligare information om Bolaget. Detta EU-tillväxtprospekt avses publiceras imorgon, den 3 april, 2024.

Företrädesemissionen i sammandrag

Villkor: En (1) befintlig aktie berättigar till en (1) uniträtt, där en (1) uniträtt berättigar till teckning av en (1) unit.

Unit: En (1) unit innehåller fem (5) aktier och fem (5) teckningsoptioner av serie TO11 och fem (5) teckningsoptioner av serie TO12

Teckningsperiod: 9 april – 26 april, 2023

Teckningskurs: 5,0 SEK per unit, motsvarande 1,0 SEK per aktie

Emissionsvolym: Cirka 107 MSEK

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Cortus Energy i samband med Företrädesemissionen. Synch Advokat AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med Företrädesemissionen.

För mer information, vänligen kontakta:
Rolf Ljunggren, tf VD, Cortus Energy AB (publ)
E-post: rolf.ljunggren@cortus.se
Telefon: +46 (0)8 588 866 30

Om Cortus Energy AB (publ)
Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-teknologin som förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-teknologin kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transportapplikationer. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket gör att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestandan. Cortus Energy har idag två WoodRoll®-anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.
Mer information finner ni på bolagets hemsida: www.cortus.se

Bolaget bildades 2006 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Cortus Energy AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission.

Subsea7 awarded a contract for the Belinda field in the UK North Sea25.5.2024 14:01:09 CEST | Press release

Luxembourg – 25 May 2024 - Subsea7 S.A. (Oslo Børs: SUBC, ADR: SUBCY) today announced the award of a sizeable1 contract by Serica Energy, for the Belinda field development south-east of the Triton FPSO. The Belinda field is operated by Serica Energy and located approximately 190 kilometres east of Aberdeen in the UK Central North Sea, with a water depth of 95 metres. The contract scope includes project management, engineering, procurement, construction and installation (EPCI) of a 5-kilometre 8” production pipeline with a 3” piggy-backed gas lift line and an electro-hydraulic controls (EHC) umbilical. Subsea7’s scope also includes associated subsea structures and tie-ins to the Triton Floating Production Storage & Offloading (FPSO) vessel operated by Dana Petroleum, via an existing production manifold near the Triton riser base and for controls at the Evelyn valve skid. Project management and engineering work will commence immediately in Aberdeen. The offshore activities are scheduled

Novartis atrasentan Phase III data show clinically meaningful proteinuria reduction further advancing company's IgA nephropathy (IgAN) portfolio25.5.2024 12:15:00 CEST | Press release

In the ALIGN study, atrasentan, in addition to supportive care with a renin-angiotensin system (RAS) inhibitor,demonstrated a statistically significant 36.1% proteinuria (protein in urine) reduction vs. placebo + supportive care at 36 weeks1 Endothelin A (ETA) receptor activation contributes to elevated proteinuria in IgAN2-5; atrasentan is a potent, selective ETA receptor antagonist with potential to reduce persistent proteinuria and preserve kidney function for a broad patient population1 IgAN is a heterogeneous, progressive, rare kidney disease with a need for effective, targeted therapies6,7; up to 30% of patients with persistent proteinuria (≥1 g/day) progress to kidney failure within 10 years8 Through its rare kidney disease portfolio, Novartis is committed to exploring a range of treatment options with different modes of action to slow IgAN progression Basel, May 25, 2024 – Novartis today presented results from a pre-specified interim analysis of the Phase III ALIGN study of atr