Norsk elbilforening

Nybilsalg 1. kvartal: Regjeringen "drepte" heldigvis de ladbare hybridene

Del

Salget av nye biler er historisk lavt, men 90 prosent av solgte nye biler er elbiler.

– Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

─ Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir alt for høye utslipp og som vi nå skal fase ut, mener generalsekretær i Norske elbilforening Christina Bu.
─ Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir alt for høye utslipp og som vi nå skal fase ut, mener generalsekretær i Norske elbilforening Christina Bu. Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

Stortinget har satt som mål at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Generalsekretæren i Elbilforeningen gleder seg nå særlig over at de ladbare hybridbilene ikke lenger utgjør en stor utfordring for å elektrifisere bilparken.

I en salgsannonse på slutten av fjoråret gikk en Suzuki-forhandler ut og anklaget Elbilforeningen for å ha "drept" de ladbare hybridene med sine politiske innspill. Selv om Elbilforeningen ikke kan ta hele æren for dette, mener Christina Bu at avgiftsøkningen var viktig.

– Tre måneder inn i året kan vi konstatere at det var et nødvendig og riktig grep som ble gjort i statsbudsjettet for 2024 og som førte til at hybridbilene ble dyrere, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

– Ladbare hybrider har vært en overgangsteknologi som gir alt for høye utslipp og som vi nå skal fase ut, mener Bu.

Andelen ladbar hybrid er på lave 2 prosent hittil i 2024, et langt steg ned fra omtrent 8 prosent i 2023. Avgiftsøkningen fra 1. januar 2024 bidrar til dette og til at elbilandelen er såpass høy.

Det går tregt med elvarebilene

Elvarebilandelen er på samme nivå som i fjor, og ligger på 37,6 prosent så langt i 2024.

– Storting og regjering glemmer at vi også skal elektrifisere varebilene, konstaterer Christina Bu.

Hun mener man burde gjort det samme for varebilene som for tungtransporten, og gitt et nasjonalt bompengefritak for elektriske varebiler. Regjeringen skriver i den nylig fremlagte Nasjonal transportplan at de ikke vil åpne for bompengebetaling for tunge nullutslippskjøretøy i en periode fram til 2030!  

– Dette er i tråd med våre anbefalinger for tungtransport, sier Christina Bu, men de burde lagt inn det samme for elvarebil.

Agder ligger nederst

Nordland har høyest elbilandel med 93,4 prosent i første kvartal, mens Agder ligger nederst på fylkeslista med 83,3 prosent elbilandel. 

Tesla Model Y regjerer fortsatt, men også de har stor salgsnedgang

Mars er tradisjonelt utleveringsmåned for Tesla, og det pleier å gi høyere bilsalg denne måneden. I 2023 satte Model Y ny salgsrekord i Norge. Selv om Model Y har en soleklar førsteplass både hittil i mars og så langt i år, er de foreløpige marstallene vesentlig lavere enn i fjor, med en nedgang på hele 73 prosent sammenlignet med mars 2023.

Ti på topp- mest solgte bilmodeller 1.kvartal

1. Tesla Model Y: 4704

2. Toyota bZ4X: 1324

3. Volkswagen ID.4: 924

4. Hyundai Kona electric: 763

5. Volvo EX30: 714

6. Nissan Leaf: 694

7. MG MG4: 599

8. Audi Q4 e-tron: 577

9. Nissan Ariya: 553

10. Volkswagen ID.3: 546

Fylkesoversikt:

mars 2024 (personbil)

mars 2024 (varebil)

1. kvartal 2024 (personbil)

1. kvartal 2024 (varebil)

Østfold

90,9 %

28,9 %

89,9 %

33,4 %

Akershus

85,0 %

38,6 %

89,6 %

40,8 %

Oslo

90,2 %

50,6 %

91,6 %

51,0 %

Innlandet

85,6 %

13,8 %

84,3 %

25,1 %

Buskerud

88,0 %

25,9 %

89,1 %

23,5 %

Vestfold

93,8 %

21,7 %

89,8 %

38,8 %

Telemark

89,4 %

18,8 %

89,6 %

29,8 %

Agder

78,1 %

21,7 %

83,3 %

28,6 %

Rogaland

93,2 %

40,6 %

92,9 %

38,1 %

Vestland

93,5 %

50,8 %

93,1 %

46,5 %

Møre og Romsdal

92,4 %

40,0 %

91,6 %

45,8 %

Trøndelag

91,3 %

42,7 %

91,6 %

42,6 %

Nordland

95,7 %

45,2 %

93,4 %

35,4 %

Troms

89,9 %

37,7 %

86,9 %

31,3 %

Finnmark

90,6 %

23,1 %

85,6 %

26,5 %

Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken(OFV)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

– Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening
Last ned bilde

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye