Nye XPENG G6 er årets mest spennende elbil-utfordrer – får norgespremiere 11. april på SHE Conference i Oslo Spektrum

Oslo, 2. april 2024

XPENG følger opp suksessen XPENG G9 med en helt ny modell på det norske markedet: XPENG G6. Den elektriske, høyteknologiske, coupé-SUVen sikter seg inn mot det populære mellomstore SUV-segmentet. Med dette fyller XPENG et viktig segment i sin portefølje, og forventningene er høye. XPENG G6 har det som skal til for å bli en storselger i Norge, med en vinnende kombinasjon av konkurransedyktig pris og ledende spesifikasjoner som svært høy ladehastighet (opptil 280 kW) og WLTP-rekkevidde på inntil på 550 km. Bilen får avansert programvareteknologi, i tillegg til god plass, høy komfort og et svært høyt nivå av standardutstyr. Dette fører til at XPENG G6 har alt som skal til for å vinne nordmenns hjerter. Bilen kan velges med to ulike batteripakker og motorer, som gir et valg mellom bakhjulsdrift og Norgesfavoritten firehjulstrekk. XPENGs linjelekre SUV kan bestilles fra mai og vil være på plass hos agentene i løpet av tredje kvartal.

Nye XPENG G6

Ledende elbilteknologi: Klasseledende lading takket være 800 volts-teknologi

XPENG G6 er bygget på den siste generasjonen av XPENGs lette og sterke elbilplattform (SEPA 2.0), som i likhet med storebroren XPENG G9 er basert på 800 volts-teknologi. Dette gjør at XPENG G6 har en ladekapasitet på opptil 280 kW ved hurtigladestasjoner. Å lade batteriet fra 10 til 80 % tar 20 minutter. Coupé-SUVen har bakhjulsdrift som standard, men kan også bestilles med firehjulsdrift som gjør den perfekt for norske forhold. RWD Standard Range leverer 190 kW/258 hk og 440 Nm, mens AWD Performance tilbyr en svært kraftfull motor. Den leverer 350 kW/476 hk og 660 Nm takket være to elektriske motorer, som gjør den kapabel til å akselerere fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder. XPENG G6 med bakhjulsdrift leveres med et batteri med en nettokapasitet på 66 kWh som gir en WLTP-rekkevidde på 435 kilometer. AWD Performance får et batteri med en nettokapasitet på 87,5 kWh som gir en WLTP-rekkevidde på 550 kilometer. Toppfarten for begge utgaver av bilen er 200 km/t.

Høyteknologisk bil med en hjemmekoselig kupé

Takket være en akselavstand på 2,89 meter og en smart utnyttelse av interiøret fører til at XPENG G6 tilbyr rikelig med beinplass og takhøyde, selv for de over 180 centimeter. Bagasjerommet er på hele 571 liter. Materialene som er brukt i interiøret er av høy kvalitet og tilbyr en finish som allerede er kjent fra XPENG P7 og XPENG G9. XPENG G6s infotainmentsystem benytter den nyeste versjonen av XPENGs operativsystem Xmart OS. Der har man tilgang på alle komfortfremmende funksjoner kundene forventer, og XPILOT førerassistansesystemer som XPENG har som standard. Den viktigste informasjonen befinner seg rett foran føreren på en 10,2-tommers stor skjerm. Alle andre funksjoner kan styres via en midtstilt 14,96-tommers skjerm med høy oppløsning og raske og intuitive kontroller. Som vanlig med XPENG, vil systemet oppdateres via periodiske programvareoppdateringer som utføres trådløst, uten involvering fra eieren.

Lite ekstrautstyr – fordi det meste er inkludert

Alle versjoner av XPENG G6 er utstyrt som standard med en lang liste funksjoner som gjør kjøringen mer behagelig og lystbetont. For eksempel har XPENG G6 20-tommers felger med Michelin dekk, et stort panoramaglasstak, justerbare, oppvarmede seter foran og bak, ventilerte forseter, oppvarmet ratt, 4 USB-porter, to 50W induksjonsladere for smarttelefoner, et 960W lydanlegg med 18 høyttalere og et omfattende bibliotek med musikk, video, underholdning og sosiale medier-apper. For å forbedre elektrisk ytelse om vinteren og maksimere rekkevidden, er varmepumpe standard. Det er også mulig å bruke XPENG G6 til å forsyne andre apparater med strøm (V2L). De eneste tilvalgene er et elektrisk uttrekkbart tilhengerfeste og et antall eksteriørfarger.

Claes Persson, Managing Director i Xpeng Motors Norway AS, uttaler om bilen: «Det er med stor glede og begeistring vi nå kan presentere nye XPENG G6 for det norske markedet. Denne bilen er som skreddersydd for Norge med klasseledende ladeeffekt, rekkevidde på inntil 550 km, mulighet for firehjulstrekk, avansert teknologi, høyt utstyrsnivå og ikke minst god plass og suveren komfort.»

Legger lanseringen til en av Europas mest fremtredende konferanser

XPENG har valgt å legge premieren av XPENG G6 til SHE Conference ettersom dette er en av Europas ledende og største konferanser på sosial bærekraft i næringslivet. SHE Conference (Social Human Equity) representerer og fremmer verdiene mangfold, inkludering og bærekraft, og dette er verdier XPENG støtter opp om og som vi ønsker å identifisere oss med. XPENG har fullt fokus på åpenhet og jobber hardt for en mest mulig bærekraftig drift, noe som gjenspeiles i en trippel A-vurdering i siste ESG-rapport.

«SHE Conference har utviklet seg til å bli en unik arena som viser hvilke resultater som kan oppnås når alle krefter mobiliseres for å oppnå likestilling, mangfold, inkludering, bærekraft og innovasjon. Dette er verdier vi i XPENG stiller oss 100 % bak, og nye XPENG G6 er et godt eksempel på hvordan vi som selskap har jobbet for å oppnå dette.», sier Persson.

Rett på turné

Etter lanseringen vil bilen reise direkte på turné hos XPENGs agenter over hele landet. Dette gjør at man får mulighet til å oppleve bilen hos sin lokale agent. Alle interessenter bør derfor kontakte sin nærmeste XPENG-agent for informasjon om når bilen kommer til dem.

XPENG G6 har Norgespremiere 11. april på SHE Conference i Oslo Spektrum. Bilen kan bestilles fra mai og vil være tilgjengelig hos agentene i tredje kvartal. XPENG G6 leveres med 7 års eller 160 000 km garanti. Mer informasjon om priser og spesifikasjoner vil følge mot slutten av måneden.

Linjelekker SUV
Romslig interiør