Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
- G-Klasse har ikke bare bevart sin unike og særegne karakter gjennom 45 år - den har blitt et ekte ikon. Nå har den legendariske modellen blitt ny med et nytt nivå av teknologi, komfort og luksus, samtidig som den fortsetter å imponere i terrenget. Vi ser også frem til å introdusere den i en helelektrisk versjon senere, med terrengegenskaper en G-Klasse-kunde forventer, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Subtile endringer på et ikonisk design
G-Klasse bevarer sitt ikoniske design, et utseende som har stått nærmest uforandret de siste 45 årene. Det utvendige designet til de nye modellene er bare subtilt modifisert, med synlige endringer som inkluderer en oppdatert radiatorgrill og nydesignede støtfangere foran og bak. A-stolpen har fått ny kledning, og sammen med en spoilerleppe på kanten av taket, bidrar det til forbedret aerodynamikk og økt akustisk komfort. Disse elementene var opprinnelig utviklet for den første helelektriske utgaven av G-Klasse.
Klassiske elementer som de umiskjennelige dørhåndtakene, den særegne lyden når du lukker døren, robuste beskyttelseslister, det fremtredende reservehjulet på bakdøren, og de markante blinklysene forblir uendret. Ryggekameraet er relokalisert til en sentral posisjon på støtfangeren bak, forbedret med et spylesystem for å sikre klar sikt selv under gjørmete forhold.
G-Klasse er og forblir GELÄNDEWAGEN
Nye G-Klasse drar nytte av rundt 45 års erfaring og ekspertise innen terrengsegmentet. Ikonet fortsetter å stole på velprøvd rammekonstruksjon, tre mekaniske differensialsperrer og kombinasjonen av uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel. Høy bakkeklaring og lang fjæringsvei danner grunnlaget for terrengegenskapene, og følgende verdier taler for seg selv:
- Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 241 mm
- Maksimal vadedybde på 70 cm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 31° foran og 30° bak (uten tilhengerfeste)
- Brytevinkel på 26°
Fjæringen på nye G-Klasse inkluderer adaptiv justerbar demping som standard, noe som kun var tilgjengelig som ekstrautstyr på de tidligere modellene. Dette gir enda mer kontroll i terrenget fordi demperne kompenserer for ujevnt underlag bedre enn passive dempere. Systemet regulerer kontinuerlig demperegenskapene avhengig av kjøresituasjonen og reduserer automatisk karosseriets bevegelser. Komponentene til de adaptive justerbare demperne er designet for å tåle ekstreme forhold.
Elektrifiserte motoriseringer
Nye G-Klasse vil være tilgjengelig med tre motoralternativer: G 450 d, G 500 og høyytelsesmodellen Mercedes-AMG G 63. Hver og en av disse benytter mildhybridteknologi, utstyrt med 48-volts elektrisk system og integrert startgenerator (ISG), noe som sikrer økt ytelse samtidig som drivstofforbruket reduseres. I tillegg vil en helelektrisk versjon av G-Klasse berike modellutvalget senere.
Nye Mercedes-AMG G 63 har en velkjent og veltestet 4.0-liters V8 biturbomotor som leverer 585 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 850 Nm. Elektrifiseringen gir den en boost på 20 hestekrefter og 200 Nm i en kort periode. G 63 akselererer fra Fra 0 – 100 km/t på kun 4,4 sekunder og har en toppfart begrenset til 220 km/t. Med AMG Performance pakke økes den begrensede toppfarten til 240 km/t og akselerasjonen reduseres til kun 4,3 sekunder.
Mer digitalisert og mer luksuriøst interiør
Interiøret har blitt enda mer funksjonelt og luksuriøst med integrasjon av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem og en rekke avanserte sikkerhets- og assistansesystemer. Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden og bryterne for de tre differensialsperrene fortsatt sentrale elementer i interiøret. Nye OFFROAD COCKPIT gir hurtig tilgang til relevante funksjoner for terrengkjøring.
Omgivelsesbelysning er nå oppdatert med lys i luftventilene og satellitthøyttaleren i taket. Burmester® 3D-surround sound system har nå Dolby Atmos som gir musikken mer rom, klarhet og dybde. MANUFAKTUR-serien gir kundene mulighet til å tilpasse interiør og eksteriør ytterligere, og omfanget av dette har blitt utvidet i nye G-Klasse. Det er et bredt utvalg av trekk i nappaskinn, eksklusive listverk, dekorative sømmer og lekre detaljer å velge mellom.
Om ønskelig kan nye G-Klasse oppgraderes med elementer som tempererte koppholdere, trådløs lading for mobiltelefon og MBUX High End Rear Seat Entertaintment system. Den nye modellen er også tilgjengelig med KEYLESS-GO. Det gir deg muligheten til å låse opp og igjen dørene kun ved å trykke på knappen på dørhåndtaket, uten å måtte fysisk trykke på nøkkelen. Eneste forutsetningen er at du har nøkkelen plassert på deg.
Tekniske data
G 450 d |
G 500 |
Mercedes-AMG G 63 |
|
Motor |
R6 dieselmotor |
R6 bensinmotor |
V8 bensinmotor |
Slagvolum |
2.989 cc |
2.999 cc |
3.982 cc |
Effekt |
367 hk + 20 hk |
449 hk + 20 hk |
585 hk + 20 hk |
Dreiemoment |
750 Nm + 200 Nm |
560 Nm + 200 Nm |
850 Nm + 200 Nm |
Drivlinje |
Permanent firehjulsdrift |
Permanent firehjulsdrift |
AMG Performance 4MATIC permanent firehjulsdrift |
Fordeling mellom for- og bakaksel |
40/60 |
||
Girkasse |
9G-TRONIC |
9G-TRONIC |
AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
Akselavstand |
2.890 mm |
||
Lengde/Bredde/Høyde |
4.825/1.931/2.042 mm |
4.825/1.931/2.042 mm |
4.873/1.984/1.971 mm |
Bagasjevolum |
640 liter |
||
Taklast |
Maks. 150 kg |
||
Tilhengervekt |
3.500 kg |
||
Akselerasjon 0-100 km/t |
5,8 sekunder |
5,4 sekunder |
4,4 sekunder (4,3 sekunder med AMG Performance-pakke) |
Toppfart |
210 km/t |
210 km/t |
220 km/t (240 km/t med AMG Performance-pakke) |
Kombinert forbruk |
8,7 – 10,0 l/100 km |
10,9 – 12,3 l/100 km |
14,7 – 15,7 l/100 km |
Kombinert CO2-Utslipp |
227 - 261 g/km |
248 - 281 g/km |
335 - 358 g/km |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Fra London til Brighton i en 120 år gammel Mercedes19.11.2024 09:30:45 CET | Pressemelding
Med en Mercedes-Simplex 28/32 hk fra 1904 fullførte Mercedes-Benz Classic årets versjon av verdens eldste bilarrangement fra London til Brighton.
Mercedes-AMG utvikler første høyytelses-SUV på fremtidens elektriske plattform12.11.2024 08:50:00 CET | Pressemelding
For første gang i sin 57 år lange historie utvikler Mercedes-AMG en SUV helt fra bunnen av. Den banebrytende terrengbilen, "Born in Affalterbach", er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA. Utviklingsbiler skal gjennomgå de første prøvekjøringene denne vinteren.
Første titt på kommende CLA7.11.2024 11:21:05 CET | Pressemelding
Kommende CLA er designet for å sette nye standarder innen rekkevidde og effektivitet i sin klasse, og tilbyr kundene en avansert elektrisk drivlinje. Ola Källenius gir oss en første titt og avslører blant annet hvordan frontlysene ser ut. Modellen har verdenspremiere i 2025.
Mercedes-Benz åpner egen fabrikk for batterigjenvinning6.11.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Europas første batterigjenvinningsfabrikk som bruker en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess har åpnet i Kuppenheim i Tyskland. Dette markerer en viktig milepæl på veien mot å øke bærekraften for råvarer takket være en forventet utvinningsgrad på mer enn 96 prosent og netto CO2-nøytral drift.
130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil10.10.2024 10:53:20 CEST | Pressemelding
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom