Norges sprekeste 90-åring
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Tønsberg Bryggeri var første bedrift som startet produksjon og salg av Solo i Norge i 1934. Solo kom til Norge fra Valencia i Spania og resepten besto av et appelsinkonsentrat som ble markedsført som «Naranjito Solo», på norsk oversatt til «appelsin alene». Det vil si at det var et et konsentrat basert på kun appelsiner.
Rikskjendis
Etter oppstarten hos Tønsberg Bryggeri, ble den gule brusen norgesberømt og etter hvert tappet på flaske i de fleste deler av landet. Solo ble brusen hele landet kjente til. Dette skyldes ikke minst den aktive og profesjonelle bruken av reklame.
- Med konsepter som «Gult er kult», «Olos», «Soon to be world famous» til dagens «Go Solo» - har brusen blitt en favoritt for flere generasjoner, sier Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen.
Påskefavoritt
Selv om Solo er en favoritt hele året, har den gule, friske brusen en spesielt sterk posisjon i påsken.
-Det har nok å gjøre med at påsken er tiden hvor mange for alvor ønsker solen og lysere dager velkommen tilbake. Ikke bare assosieres navnet med sola, men den gule fargen og appelsinsmaken er for mange selve smaken av påske. Det er i denne konteksten at Solo har etablert seg som den ubestridte påskebrusen i Norge, fortsetter Ida.
Solo Super
Hun forteller at det konsumeres rundt syv millioner liter Solo i og rundt påske. - Dette utgjør mer enn 20 prosent av årsforbruket til brusen og er et klart bevis på dens urokkelige plass i hjertene til det norske folk.
– De siste par årene ser vi at det er Solo Super, varianten uten tilsatt sukker, som flest foretrekker. Vi regner med at den kommer til å stå for 60-65 prosent av det totale salget, noe som speiler utviklingen i brusmarkedet for øvrig, legger Ida til.
Solosjefen røper at de ikke har klart å finne ut hvilken dag i 1934 at Solo ble lansert.
– Det gjør egentlig ikke så mye. Solo fortjener å bli feiret i hele år, avslutter Ida med et smil.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjefRingnes
Tel:90084257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
Ringnes tilbakekaller julebrus og eplemost på 0,33 L blank glassflaske20.12.2023 12:16:45 CET | Pressemelding
Ringnes har avdekket tilfeller med skader i flaskemunningen på 0,33 l blanke glassflasker som brukes til julebrus og eplemost. Sett opp mot det store volumet av flasker i markedet er omfanget svært begrenset. Som et føre-var tiltak velger selskapet likevel å tilbakekalle produkter som leveres på de aktuelle flaskene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom