Countryklassiker får nytt liv på norsk: Bråtabrann og Oda Gondrosen oversetter ‘Whiskey Lullaby’

Eskild Vika

En av countryhistoriens største klassikere kommer nå i norsk drakt. Bandets vokalist, Anders, har gjort sin oversetting av Brad Paisley og Alison Krauss sin Whiskey Lullaby og resultatet er ‘Sønderdrukken sang’. Med seg på laget har dem fått en stor stemme fra Østfold, nemlig Oda Gondrosen. Tidligere i vinter testet bandet ut en akustisk versjon på sin TikTok som endte opp med å ta fyr i bygde-Norge, og etter stor etterspørsel fra folket slippes låta på selveste langfredag.

Om samarbeidet og låta sier gutta følgende:

"Det er ingen enkel oppgave å gjøre ei låt som så mange har et så sterkt forhold til, men når Anders hadde skrevet en så fin oversettelse måtte vi gi det et forsøk. Vi har satt vårt eget preg på låta, samtidig som vi har beholdt den samme stemninga som er i originalen til Paisley. Det er en viktig låt med tematikk som kan favne både bredt og smalt, og vi håper lytteren vil komme enda nærmere teksten med denne norske tolkningen. Sist, men ikke minst, kunne ikke Anders bedt om en bedre duettpartner enn Oda Gondrosen. Den store stemmen fra Østfold går Alison Krauss en høy gang!"

Oda sier:
"Det å samarbeide med gutta i Bråtabrann har vært en kjempefin opplevelse. Gutta er både flinke, morsomme og engasjerte!  Jeg er veldig takknemlig for at jeg får være med de å synge på låta og å få synge den fine oversettelsen de har skrevet. En veldig trist og vakker sang, som jeg syntes kanskje ble enda tristere og enda litt finere på norsk!"

Bråtabrann er Norges nye tilskudd på bygdeband-himmelen. Bandet har sine røtter fra Østfolds vide jorder og nå med sitt nye tilskudd også Flisa sine dype skoger. Bandets nye frontfigur Anders Trongaard har sitt opphav fra Flisa og er en kjent mann på musikkmiljøet i Hedmarken. Resten av gjengen består av fire svært habile konsert- og studiovandte musikere fra Trøgstad: Mats Raknerud, Ingvald Holmen Minge, Kristian Aadalen og Christoffer Dahl. Denne gjengen har både sammen, og hver for seg, turnert landet rundt med ulike konstellasjoner, samt gjort seg bemerket på flere plateinnspillinger.

Fjoråret ble brukt til å etablere bandet, spille et utsolgt Krøsset i Oslo og slippe masse musikk. Mottakelsen var god noe som allerede resulterer i over 1 million streams, samt at deres første låt ‘Hjemmekjær’ klatret helt inn på lista over Norges mest delte låter på Spotify.

I år skal bandet bygge videre på den gode starten med større konserter, gode låtslipp og masse moro. Flere av konsertene er allerede annonsert og vi kan glede oss til å se Bråtabrann på Countryfestivalen på Vinstra, Norsk Countrytreff på Breim, Rebel City Roots Festival i Båstad.

Om oss

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, Alessandra, Ramón, Olivia Rodrigo, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Marstein, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Taylor Swift, The Rolling Stones m.fl.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Legenden Mark Knopfler ute med nytt album12.4.2024 10:42:53 CEST | Pressemelding

Mark Knopfler er i dag ute med sitt tiende solostudioalbum One Deep River. Albumet inneholder 12 nye låter med hans klassiske gitarspill, poetiske fortellertekster og varme Geordie-vokaltone. Tittelsporet One Deep River gjenspeiler Knopflers dype hengivenhet for elven som renner gjennom hans barndomsby Newcastle. "Crossing the Tyne is always on your mind. It's what you were doing when you were leaving as a youngster and that feeling is always the same every time you do it. You're heading out or you're coming back, and it just connects with your childhood. The power of it doesn't go away", sier Knopfler. One Deep River byr på Knopfler-klassikere hvor han har hentet inspirasjon fra blues, folk, og rock. Albumet ble produsert av Knopfler og hans mangeårige samarbeidspartner Guy Fletcher og ble spilt inn i hans eget British Grove Studios i London.

Dagny slipper Strawberry Dream; siste smakebit før album!11.4.2024 09:57:53 CEST | Pressemelding

Lytt til ‘Strawberry Dream’ her: https://Dagny.lnk.to/StrawberryDream Samtidig som popsensasjonen Dagny er på Europturné slipper hun i dag låten ‘’Strawberry Dream’’, som er siste drypp før hennes neste album ELLE ser dagens lys. ELLE vil inneholde 8 spor, inkludert tidligere utgitte låter som "Heartbreak In The Making", "Same Again (For Love)", "Ray-Bans" - samt "Strawberry Dream". Å følge opp den suksessen til hennes kritikerroste debutalbum "Strangers / Lovers" var en stor oppgave. Aldri redd for å ta en dristig tilnærming, begynte et forlokkende konsept å ta form, som ville tillate Dagny å bearbeide følelsene sine samtidig som hun bevarte sin kreative frihet. Etter å ha rundet av 2023 med et fullsatt Oslo Spektrum står nå ELLE for tur - den første delen i en trilogi av mini-album, som representerer overdrevne sider av Dagny sine unike personlighetstrekk og samtidig beholder friheten til å utforske ulike sounds. ELLE er en håpefull og håpløs romantiker, men har samtidig en tydelig s

Billie Eilish annonserer nytt album8.4.2024 18:03:18 CEST | Pressemelding

Billie Eilish har i dag avslørt at hun kommer med nytt album på selveste 17. mai. Det nye albumet har fått tittelen HIT ME HARD AND SOFT og blir hennes tredje i rekkken. Albumet er en mangfoldig og sammenhengende samling av sanger som ideelt lyttes til i sin helhet fra begynnelse til slutt. HIT ME HARD AND SOFT gjør akkurat som tittelen tilsier: treffer deg hardt og mykt både lyrisk og lydmessig og tar deg med på en reiser gjennom et enormt og vidstrakt lydlandskap hvor man fordypes inn i et fullt spekter av følelser. Igjen har hun teamet opp med FINNEAS, bror og mangeårige samarbeidspartner, som også har produserte albumet. Billie fortsetter innsatsen for å minimere avfall og bekjempe klimaendringer og benytter 100 % resirkulerbare materialer til de fysiske formatene som slippes i fire forskjellige varianter.

Vinnere av Spellemann 2023 - fra Universal Music5.4.2024 10:49:22 CEST | Pressemelding

I går kveld gikk Spellemann 2023 av stabelen og vi er stolte av å kunne presentere følgende vinnere for låter de har gitt ut på distribusjon hos Universal Music. Vi gratulerer alle vinnere! UNDERGRUNN UNDERGRUNN stakk av med kveldens gjeveste pris, Årets Spellemann. UNDERGRUNN har satt et tydelig preg på den norske musikkscenen med albumene UNDERGRUNN og Egoland. På tampen av året solgte de ut Oslo Spektrum hele to (!) ganger. Cezinando Cezinando sikret seg to priser i kategoriene Pop og Årets Tekstforfatter for albumet Sprengkulde, som er utgitt via distribusjon hos Universal Music. Helt siden gjennombruddet i 2017 med "Håper du har plass", har Cezinando sikret sin posisjon som en av Norges mest spilte artister. Carina Dahl Carina Dahl vant sin første Spellemann da hun stakk av med pris i kategorien Festmusikk. Carina hadde et travelt fjorår med over 50 spillejobber, og i tillegg hadde hun hennes beste år med plasseringer på den norske topplista. Carina Dahl gir ut musikk distribuert

Ny musikk fra Astrid S, Imagine Dragons, Glass Animals, Chappel Roan samt album fra Conan Gray!5.4.2024 10:44:44 CEST | Pressemelding

Astrid S slipper nær låt om vennskap: “Oh Emma” Imagine Dragons er tilbake med “Eyes Closed”. Låten er en god blanding av alternativ, rap, elektronisk og rock og frontmann Dan Reynolds sier selv; “After taking some time off the road and spending time catching up with family and loved ones, I finally have felt the desire to go back to the sonic places that originally brought me the most joy, but with a new outlook and mentality. The world looks much different after being a band for more than a decade. But some things will always remain the same. It’s finding that right balance of nostalgia and freshness that brings me the most joy in the studio. We had a lot of fun making this one and hope you enjoy it too”. Se musikkvideo HER. Med fenomenet “Heat Waves”, som har over 7 milliarder streams, er den britiske kvartetten Glass Animals tilbake med “Creatures in Heaven”. Låten omhandler et intenst vennskap som tok slutt for tidlig og blir å finne på deres fjerde album, I Love You So F***ing Mu