Statens vegvesen

Ett år siden første salve på Rogfast

Del

Ett år er gått siden skytebas Eivind Lien i Skanska og daværende Bokn-ordfører Osmund Våga trykket på knappen for den første salven i hovedløpene i det som skal bli verdens lengste og dypeste vegtunnel.  

En elektrisk piggemaskin i aksjon i Rogfast.
Rogfast-entreprenørene har tatt i bruk flere elektriske anleggsmaskiner under tunneldrivingen. Her er en elektrisk piggemaskin i aksjon. Foto: Øyvind Ellingsen

Siden den gang har arbeidet gått for fullt og tunneldriften har hatt god produksjon. På Bokn har nå entreprenør Skanska allerede sprengt ut over 3 kilometer i hvert av hovedløpene og har allerede startet arbeidet med etterarbeid i tunnelene. Implenia/Stangeland har kontrakten E03 sørfra, og der går også fremdriften etter planen med en lengde på litt over 2 kilometer i hvert av hovedløpene. Når påsken er over, blir det lys i tunnelen. Ordføreren i Randaberg kommune vil da trykke på knappen og det blir utslag på Harestad i Randaberg kommune.

God fremgang på Bokn

- Entreprenøren Skanska har hatt god framdrift på sprenging i tunnelen. Dette til tross for at det fremdeles har vært nødvendig med mye tung sikring på Laupland, da fjellforholdene på de seks tunellstuffene har variert. Det har også vært en del injeksjon og stedvis vann under høyt trykk. Skanska har nå sprengt ut de første fjellrommene hvor det skal plasseres pumper for å pumpe vannet ut av tunellen i både anleggsfasen og senere i driftsfasen, forteller prosjektleder på E04-kontrakten Odd Erik Haugen. 

Frem til midten av mars er det i hvert hovedløp sprengt ca. 3250 meter som er 35 prosent av den totale tunnellengden Skanska skal sprenge fra Bokn. Kulverten som skal opprettholde lokalveien til Vågshaug under E39 har også blitt ferdigstilt, som planlagt og til god kvalitet, forteller prosjektleder, Odd Erik Haugen. 

Utslag på Harestad etter påsken

- Mot Harestad har bergkvaliteten vært bedre enn forventet og produksjonen har derfor gått veldig bra. Det er nå sprengt ut 25 prosent av tunnelen fra Mekjarvik, det vil si ca. 2150 meter i hvert hovedløp. Denne fremgangen har resultert i at man forventer utslag ut mot Harestad rett etter påske. Også mot Kvitsøy har bergkvaliteten vært god, og fremdriften går som planlagt, sier prosjektleder på E03-kontrakten, Anne-Merete Gilje.  

På Kvitsøy nærmer det seg avslutningen på E15

Etter kontrakten skal entreprenør, arbeidsfellesskapet Hæhre/Risa, avslutte sine arbeider 8. mai 2024. Videre skal det legges høyspentkabel i Kvitsøytunellen i juni og i august. E02-kontrakten skal etter planen tildeles i mai, og det er Skanska og Implenia/Stangeland som konkurrerer om den aller største kontrakten i Rogfast. Går alt etter planen starter arbeidet etter sommerferien slik at nedetiden på anlegget mellom E15 og E02 blir minimal. E02 er den mest kompliserte kontrakten, med toplanskryss, to rundkjøringer og to ventilasjonssjakter på en diameter på 9 meter, som skal ned 250 meter ned til hovedløpene. Tunneldrivingen vil gå mot Randaberg i sør til Bokn i nord.  

Skåning av torsk i gyteperioden februar-mars

1. februar i år startet fyllingen innenfor moloen på Mekjarvik, som et tiltak for å skåne gyteperioden for torsk i området etter krav fra statsforvalter. Moloen er nå blitt fylt av 220 000 kubikk med masse fra tunneldrivingen og ferdigstilles 31. mars. Man gjenopptar da fylling i sjøen fra april. Det er også restriksjoner vedrørende gyteperioden for torsk ved Føresvik i nord, steinmassene har blitt transportert til Husøy ved lekter. Denne transporten har fungert godt, men har hatt noe nedetid på grunn av været. Til sammen har nå lektertransporten passert Boknasundbrua hele 3200 ganger tur/retur, sier prosjektleder Odd Erik Haugen. 

Grønne maskiner for det grønne skiftet  

Statens vegvesen ønsker å være en bidragsyter til det grønne skifte og derav har entreprenørene Implenia/Stangeland og Skanska tatt i bruk flere elektriske maskiner som sprøyterigg, lastedumper og piggemaskin på Rogfast. Det foreløpig ikke godkjent å bruke batterier, og strømmen som forsyner anleggsmaskinene blir derfor hentet utenfra tunellen via kabel.  
 
- Avslutningsvis sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo at fremdriften, overordnet, stort sett er i samsvar med opprinnelig fremdriftsplan.  

Kontakter

Bilder

Oversiktskart over Rogfast (oppdatert 19. februar 2024)
Oversiktskart over Rogfast (oppdatert 19. februar 2024)
Last ned bilde
Innredningen av pumpebassenger og tekniske bygg i Rogfast.
Frem til midten av mars er det i hvert hovedløp sprengt ca. 3250 meter som er 35 prosent av den totale tunnellengden Skanska skal sprenge fra Bokn. Innredningen av pumpebassenger og tekniske bygg har også startet.
Last ned bilde
Kulvert på Vågshaug.
På Laupland på Bokn er det bygd ny vei i dagens som skal kobles opp med eksisterende E39. Det er også bygd kulvert for å sikre lokaltrafikken på Vågshaug.
Last ned bilde
Tunnelen i Mekjarvik i Randaberg kommune.
Her blir det utslagssalve. Da blir det lys i tunnelen i Mekjarvik i Randaberg kommune.
Last ned bilde
Lokal journalist som får ta bilde av enden i Kvitsøy-tunnelen.
Kvitsøy-tunnelen er ferdig, og nå venter stuffen på neste store kontrakt som blir tildelt i mai. Her er det en lokal journalist som får ta bilde av enden i tunnelen.
Last ned bilde
Bru på Kvitsøy.
Det er bygd tre nye bruer og cirka 2 kilometer med ny vei i dagen på Kvitsøy.
Last ned bilde
Molo for å fylle tunnelmassen den til fredningsperioden av torsk er ferdig.
Torsken er fredet i Byfjorden i Stavanger i februar og mars, og derfor er det laget en molo for å fylle tunnelmassen inni den til fredningsperioden er ferdig.
Last ned bilde
Fergen som trafikkerer Arsvågen-Mortavika og lektertransport.
Alle tunnelmasser blir fraktet med lekter på alle Rogfast-kontraktene. Fergen er en av fire som trafikkerer Arsvågen-Mortavika som blir lagt ned når Rogfast åpner i 2033.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye