Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036.
Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036.
Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussen nedprioriteres utenfor storbyene
Det er gledelig å se at Yrkestrafikkforbundets innspill om at det skal investeres i eksisterende infrastruktur og sikring av eksisterende veinett har blitt prioritert. Men vi er skuffet over at behovet for forbedringer i kollektivtransportsektoren, spesielt innenfor buss, har blitt oversett.
Nasjonal Transportplan viser en skuffende undervurdering av bussens rolle i Norges kollektivsystem. Det er ikke alle steder som har tilgang til tog, trikk, bane og bil. Vi kan derfor ikke fortsette å overse bussenes viktighet for daglig pendling, sier Klungnes.
Sterkt behov for bedre kollektivtransport
Reiser med kollektivtransport utgjør 12,1% av alle reiser i Norge. Av dette foregår 62 % med buss. Og selv om mange i og rundt de større byene er tilfreds med kollektivtilbudet, står busstilbudet ovenfor store utfordringer flere steder i landet. Allerede har Vestland, Møre og Romsdal, Finnmark, Rogaland, Buskerud, Trøndelag, Troms, Østfold og Akershus vurdert å kutte i kollektivtjenestene eller øke billettprisene, som følge av økte driftskostnader.
Yrkestrafikkforbundet har lenge understreket viktigheten av å prioritere bussen som fremkomstmiddel for å tilby en mer tilgjengelig, effektiv og miljøvennlig transportform. Dette omfatter behov for økt frekvens, forbedrede og utvidede ruter. Vi mener også at det er sterkt nødvendig å investere i bussinfrastruktur som dedikerte bussfelt og moderne busstasjoner for å gjøre bussreiser til et mer tiltalende alternativ for befolkningen.
- Investering i busstransport er investering i fremtiden. Det er på tide at man anerkjenner potensialet i å få flere av de 76,1% bilreisene til å velge kollektivreiser og at regjeringen handler deretter, understreker Klungnes.
Regjeringen nedprioriterer egne miljøforpliktelser
Det er også verdt å merke seg at den manglende prioriteringen på kollektivtransport går på tvers av globale bærekraftsmål og Norges egne klimaforpliktelser. Ved å forbedre og utvide busstilbudet, kan vi gjøre en betydelig innsats i å redusere landets karbonfotavtrykk og fremme bærekraftig samferdsel blant innbyggerne.
- Vi står foran store utfordringer, men også store muligheter. Det er avgjørende at vi nå tar tydelige steg for å prioritere og styrke kollektivtilbudet over hele landet. Uten sterkere satsing på buss, risikerer vi å sette tilbake våre miljømål og offentlig tilgjengelighet, avslutter Klungnes.
Nøkkelord
Kontakter
Adrian PraconKommunikasjonssjefYrkestrafikkforbundet
Tel:+4793404436adrian@ytf.noLenker
Om oss
Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av 13.000 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Våre medlemmer jobber innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering. YTF er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
Enighet i lønnsoppgjøret for lastebilsjåførene. Et etterlengtet økonomisk løft.5.6.2024 07:59:00 CEST | Pressemelding
Lønnsforhandlingene mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fellesforbundet på arbeidstakersiden og NHO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har resultert i enighet. Etter to intense dager med forhandlinger, har partene kommet til en avtale som sikrer et økonomisk løft for godssjåførene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom