Kysten har en viktig rolle i Nasjonal transportplan
Regjeringen setter av 34,2 milliarder kroner i den nye nasjonale transportplanen til sjøtransport, havner og farleder. – Gode koblinger mellom sjø og land er viktig for både næringsliv og nasjonal beredskap, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).
– Norge har en av verdens lengste kystlinjer. Moderne havner og gode koblinger mellom kyst og vei er viktig for kystsamfunn og næringslivet langs hele kysten, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).
– God fremkommelighet og tilstrekkelige dybder i farledene, egnet havneinfrastruktur og gode koblinger mellom sjø og land er også viktig for vår evne til å ta imot allierte forsterkninger og forsyninger ved behov. Når vi styrker kysten bidrar det til å styrke vår forsvarsevne og beredskap, sier Myrseth.
I transportplanen setter regjeringen av penger til utbedring og vedlikehold av farleder og navigasjonsinnretninger, samt styrking av maritime tjenester.
Utbedrer farleder på Vestlandet
– Vi vil ha sikrere ferdsel langs hele kysten, men har sett spesielt til Vestlandet. Utbedringer av farleder skal bidra til å redusere sannsynligheten for ulykker og miljøskadelige utslipp, og bedre fremkommeligheten for skipstrafikken, sier Myrseth.
Regjeringen setter av om lag fem milliarder kroner i første seksårsperiode til utbedring av farleder.
Oppgraderer fiskerihavner i nord
– Fiskerinæringen har behov for oppgraderte havner som kan ta imot større fartøy tilpasset dagens kystflåte, og mange fiskerihavner trenger oppgraderinger raskt. Det er viktig for de som bor og jobber langs kysten, spesielt i nord, sier fiskeri- og havministeren.
I første seksårsperiode (2025-2030) har regjeringen satt av om lag tre milliarder kroner til havneutbedringer som skal øke fremkommeligheten, forbedre effektiviteten og redusere ulykkesrisiko. Tilskuddsordningen for kommunale fiskerihavnetiltak blir videreført og styrket.
I andre seksårsperiode (2031–2036) vil regjeringen fortsatt støtte opprustingen av fiskerihavner, spesielt i Nord-Norge, og vil utrede nye behov og tiltak i samarbeid med lokale myndigheter.
Nye, større kysttiltak 2025–2030
Fylke |
Tiltak |
Investering i millioner |
Finnmark |
Vardø fiskerihavn |
364 |
Troms |
Årviksand fiskerihavn |
69 |
Nordland |
Andenes fiskerihavn |
800 |
Nordland |
Værøy fiskerihavn |
497 |
Nordland |
Røst fiskerihavn |
305 |
Møre og Romsdal |
Røyrasundet til Svædet (farledstiltak) |
122 |
Vestland |
Skatestraumen – Fåfjorden – Vågsfjorden – Måløy sør (farledstiltak) |
154 |
Vestland |
Kalvåg fiskerihavn |
146 |
Vestland |
Florø – Frøysjøen (farledstiltak) |
124 |
Rogaland |
Nordlig innseiling Haugesund (farledstiltak) |
106 |
Rogaland |
Feistein – Tungenes (farledstiltak) |
116 |
Telemark |
Gjennomseiling Torsbergrenna (farledstiltak) |
170 |
Østfold |
Innseiling Halden (farledstiltak) |
106 |
millioner 2024-kr ekskl. mva.
Pågående, større investeringer som fullføres 2025-2030
Fylke |
Tiltak |
Investering i millioner |
Finnmark |
Gamvik fiskerihavn (forskuttering) |
72 |
Finnmark |
Kjøllefjord fiskerihavn |
217 |
Troms |
Husøy Fiskerihavn |
74 |
Nordland og Troms |
Bognes – Tjeldsund – Harstad med innseilinger (farledstiltak) |
283 |
Troms |
Engenes fiskerihavn (forskuttering) |
41 |
Nordland |
Stamsund – Risøyrenna med gjennomseiling Raftsundet (farledstiltak) |
30 |
Nordland |
Innseiling Mo i Rana |
66 |
Vestland |
Fosnavåg fiskerihavn (forskuttering) |
109 |
Vestland |
Stad skipstunnel |
3166 |
Vestland |
Innseiling Florø (farledstiltak) |
47 |
Østfold |
Innseiling Borg (farledstiltak) |
199 |
millioner 2024-kr ekskl. mva.
Mulige fiskeri- og farledstiltak i andre seksårsperiode (2031 – 2036)
Fylke |
Tiltak |
Finnmark |
Vadsø |
Finnmark |
Kiberg |
Finnmark |
Innseiling Leirpollen (farledstiltak) |
Finnmark |
Skarsvåg |
Finnmark |
Havøysund |
Finnmark |
Sørvær |
Finnmark |
Hasvik |
Troms |
Torsvåg |
Troms |
Brensholmen |
Troms |
Botnhamn |
Nordland |
Straumsjøen |
Nordland |
Ballstad |
Trøndelag |
Uthaug |
Kontakter
Pressevakt NFD
902 51 303 (ikkje SMS)
Om oss
Departementet (NFD) utformar ein framtidsretta nærings- og sjømatpolitikk.
Følg pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nærings- og fiskeridepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Ny frihandelsavtale med Ukraina er på plass2.12.2024 15:57:21 CET | Pressemelding
I dag ble Norge og de andre EFTA-landene enige med Ukraina om en oppdatert frihandelsavtale.
Fiskeriavtale med EU og Storbritannia for 2025 er inngått2.12.2024 11:44:52 CET | Pressemelding
Norge, EU og Storbritannia har i dag undertegnet en trepartsavtale om kvotefastsettelse og forvaltning av fellesbestandene i Nordsjøen.
Norge og Thailand inngår historisk frihandelsavtale29.11.2024 17:37:42 CET | Pressemelding
Norge og de andre EFTA-landene ble i dag enige med Thailand om en historisk frihandelsavtale som gir nye muligheter for eksport, investeringer og handel.
Norge styrker handelspolitikken i en tid med global usikkerhet28.11.2024 14:30:00 CET | Pressemelding
I dag holdt næringsminister Cecilie Myrseth regjeringens handelspolitiske redegjørelse for Stortinget, med tittelen "Handel i en omskiftelig tid". Myrseth fremhevet betydningen av tettere samarbeid, åpne markeder og regelverksbasert handel som avgjørende faktorer for å sikre Norges fremtidige konkurransekraft og velferd.
Presseinvitasjon: Næringsminister Cecilie Myrseth holder handelspolitisk redegjørelse27.11.2024 12:23:03 CET | Pressemelding
Torsdag 28. november vil næringsminister Cecilie Myrseth holde regjeringens handelspolitiske redegjørelse for Stortinget med temaet "Handel i en omskiftelig verden". Redegjørelsen vil adressere hvordan regjeringen møter utfordringene i et mer uforutsigbart internasjonalt handelslandskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom