Kysten har en viktig rolle i Nasjonal transportplan
Regjeringen setter av 34,2 milliarder kroner i den nye nasjonale transportplanen til sjøtransport, havner og farleder. – Gode koblinger mellom sjø og land er viktig for både næringsliv og nasjonal beredskap, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).

– Norge har en av verdens lengste kystlinjer. Moderne havner og gode koblinger mellom kyst og vei er viktig for kystsamfunn og næringslivet langs hele kysten, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).
– God fremkommelighet og tilstrekkelige dybder i farledene, egnet havneinfrastruktur og gode koblinger mellom sjø og land er også viktig for vår evne til å ta imot allierte forsterkninger og forsyninger ved behov. Når vi styrker kysten bidrar det til å styrke vår forsvarsevne og beredskap, sier Myrseth.
I transportplanen setter regjeringen av penger til utbedring og vedlikehold av farleder og navigasjonsinnretninger, samt styrking av maritime tjenester.
Utbedrer farleder på Vestlandet
– Vi vil ha sikrere ferdsel langs hele kysten, men har sett spesielt til Vestlandet. Utbedringer av farleder skal bidra til å redusere sannsynligheten for ulykker og miljøskadelige utslipp, og bedre fremkommeligheten for skipstrafikken, sier Myrseth.
Regjeringen setter av om lag fem milliarder kroner i første seksårsperiode til utbedring av farleder.
Oppgraderer fiskerihavner i nord
– Fiskerinæringen har behov for oppgraderte havner som kan ta imot større fartøy tilpasset dagens kystflåte, og mange fiskerihavner trenger oppgraderinger raskt. Det er viktig for de som bor og jobber langs kysten, spesielt i nord, sier fiskeri- og havministeren.
I første seksårsperiode (2025-2030) har regjeringen satt av om lag tre milliarder kroner til havneutbedringer som skal øke fremkommeligheten, forbedre effektiviteten og redusere ulykkesrisiko. Tilskuddsordningen for kommunale fiskerihavnetiltak blir videreført og styrket.
I andre seksårsperiode (2031–2036) vil regjeringen fortsatt støtte opprustingen av fiskerihavner, spesielt i Nord-Norge, og vil utrede nye behov og tiltak i samarbeid med lokale myndigheter.
Nye, større kysttiltak 2025–2030
Fylke |
Tiltak |
Investering i millioner |
Finnmark |
Vardø fiskerihavn |
364 |
Troms |
Årviksand fiskerihavn |
69 |
Nordland |
Andenes fiskerihavn |
800 |
Nordland |
Værøy fiskerihavn |
497 |
Nordland |
Røst fiskerihavn |
305 |
Møre og Romsdal |
Røyrasundet til Svædet (farledstiltak) |
122 |
Vestland |
Skatestraumen – Fåfjorden – Vågsfjorden – Måløy sør (farledstiltak) |
154 |
Vestland |
Kalvåg fiskerihavn |
146 |
Vestland |
Florø – Frøysjøen (farledstiltak) |
124 |
Rogaland |
Nordlig innseiling Haugesund (farledstiltak) |
106 |
Rogaland |
Feistein – Tungenes (farledstiltak) |
116 |
Telemark |
Gjennomseiling Torsbergrenna (farledstiltak) |
170 |
Østfold |
Innseiling Halden (farledstiltak) |
106 |
millioner 2024-kr ekskl. mva.
Pågående, større investeringer som fullføres 2025-2030
Fylke |
Tiltak |
Investering i millioner |
Finnmark |
Gamvik fiskerihavn (forskuttering) |
72 |
Finnmark |
Kjøllefjord fiskerihavn |
217 |
Troms |
Husøy Fiskerihavn |
74 |
Nordland og Troms |
Bognes – Tjeldsund – Harstad med innseilinger (farledstiltak) |
283 |
Troms |
Engenes fiskerihavn (forskuttering) |
41 |
Nordland |
Stamsund – Risøyrenna med gjennomseiling Raftsundet (farledstiltak) |
30 |
Nordland |
Innseiling Mo i Rana |
66 |
Vestland |
Fosnavåg fiskerihavn (forskuttering) |
109 |
Vestland |
Stad skipstunnel |
3166 |
Vestland |
Innseiling Florø (farledstiltak) |
47 |
Østfold |
Innseiling Borg (farledstiltak) |
199 |
millioner 2024-kr ekskl. mva.
Mulige fiskeri- og farledstiltak i andre seksårsperiode (2031 – 2036)
Fylke |
Tiltak |
Finnmark |
Vadsø |
Finnmark |
Kiberg |
Finnmark |
Innseiling Leirpollen (farledstiltak) |
Finnmark |
Skarsvåg |
Finnmark |
Havøysund |
Finnmark |
Sørvær |
Finnmark |
Hasvik |
Troms |
Torsvåg |
Troms |
Brensholmen |
Troms |
Botnhamn |
Nordland |
Straumsjøen |
Nordland |
Ballstad |
Trøndelag |
Uthaug |
Kontakter
Pressevakt NFD
902 51 303 (ikkje SMS)
Om oss
Departementet (NFD) utformar ein framtidsretta nærings- og sjømatpolitikk.
Følg pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nærings- og fiskeridepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet
Utsetter krav til rapporteringsutstyr for flåten under 8 meter5.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Fiskeri- og havministeren har besluttet å utsette kravet om innføring av elektronisk fangstrapportering og VMS-utstyr for fiskefartøy under 8 meter. Samtidig forlenges perioden med myk håndheving for fartøy mellom 8 og 11 meter inntil videre.
Vil utlyse areal for havbruk til havs2.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen har besluttet at det vil lyses ut areal hvor havbruk til havs kan etableres. – En ny viktig milepæl, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
Fortsatt adgang til USA for norsk sjømat1.9.2025 15:31:49 CEST | Pressemelding
Norsk sjømat kan eksporteres til USA som før når nye amerikanske regler mot bifangst av sjøpattedyr får virkning fra 2026.
Regjeringen gjør ting enklere for næringslivet29.8.2025 15:35:56 CEST | Pressemelding
Nye tall viser at regjeringens arbeid med forenkling sparer næringslivet for rundt 7 milliarder kroner i året. Digitalisering og smartere regelverk skal frigjøre tid, redusere kostnader og styrke norske bedrifters konkurranseevne.
Eksfin etablerer nytt regionskontor i Bergen29.8.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Nytt regionskontor gir lokale bedrifter muligheter for økt eksport. Kortere vei mellom kundene og Eksfin (Eksportfinansiering Norge) skal hjelpe Vestlandsbedrifter med internasjonale ambisjoner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom