Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.

Dette tilsvarer en resultatmargin på 0,5 prosent av omsetningen på 61 milliarder kroner.
– Det aller viktigste for Coop Norge er å bidra til økt konkurransekraft for de 57 samvirkelagene, ikke å maksimere overskuddet for vår egen del. Samvirkelagene eies igjen av 2,1 millioner medlemmer, som skal oppleve å få gode handleopplevelser og nytte av sitt medlemsskap. Samvirkelagene i Coop utbetalte rekordhøye 1,4 milliarder kroner i kjøpeutbytte for 2023. I tillegg til kommer medlemsfordeler i form av kuponger og medlemsrabatter på 1,4 milliarder kroner, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Han understreker at Coop Norge ikke bare leverer forbedringer på driften, men også resultater på andre viktige områder.
– Vi har blant annet tiltak for å fremme sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, bedre mangfold, reduserte utslipp og kutt i matsvinn. I fjor solgte vi nedprisede varer for over én milliard kroner, og siden 2019 har vi redusert matsvinnet med 42 prosent i butikk og lager. I 2024 har vi tatt nye krafttak for å kutte matsvinnet. Vi er stolte av at dette legges merke til og at norske forbrukere rangerer Coop og produktserien Änglamark som bransjevinnere i Sustainability Brand Index i 2024, sier Engedal.
I fjor var konkurransen mellom dagligvarekjedene tøffere enn noen gang tidligere. Coops største kjede, Extra, befestet sin posisjon som en av landets aller billigste kjeder. Lavpriskjeden fortsatte å vinne markedsandeler, og fikk en vekst på 0,6 prosentpoeng i 2023.
– Dyrtiden har ført til en betydelig endring av handlemønstre i hele bransjen, med dreining mot lavpriskjedene fra supermarked og nærbutikker. Kundene foretrakk i større grad billigere varer og tilbudsvarer, og de handlet genrelt sett færre produkter. Dette førte til et fall i volumet, men prisveksten ga en samlet omsetningsvekst, forklarer Engedal.
I et svært krevende marked for byggevarer, har Coops byggevarekjeder tatt markedsandeler. Akkumulert for året har omsetningen økt med 0,9 prosent i et marked som gikk ned med over seks prosent.
– Dette er resultatet av en langsiktig satsing på fysiske butikker og netthandel, der sistnevnte økte med 70 prosent i 2023. Gjennom langsiktige investeringer i digitalisering, automatisering og logistikk, vil vi fortsette den sterke utviklingen, der Obs BYGG i spissen står frem som kjeden med de laveste prisene og de mest fornøyde kundene, sier Engedal.
Han påpeker at Coop Norge investerer store beløp i fremtidig konkurransekraft:
– De siste årene er over tre milliarder kroner investert i en utvidelse av Coops logistikksenter, som blir fullstendig automatisert og Norges første energipositive logistikksenter. Vi investerer også i vertikal salatdyrkning, i flere digitalt betjente butikker, i vår mobilbetalingsapp Coopay og i andre innovasjoner som styrker Coops langsiktige konkurransekraft og kundetilfredshet.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom