Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.

For første gang presenterer Virke Kulturutsikter 2024, en analyse av hvordan det går med kreative næringer i Norge. Kulturutsikter ser både bakover og spår fremtiden i norsk kulturliv.
Publikumsinntektene for museer, kino, konsert/festival, scenekunst og visuell kunst økte med 157 prosent fra 2021 til 2022 (5,9 milliarder kroner). Virke anslår at veksten fortsatte med 390 millioner kroner i 2023. I 2024 anslår Virke at publikumsinntektene vil øke med 26 millioner kroner.
God fart
– 2022 var et bra år. Så kom 2023, det første hele året uten pandemi – som i mange tilfeller var enda bedre. Våre prognoser for 2024 er at norsk kulturbransje går godt, og at bruk og omsetning vil opprettholdes, sier bransjedirektør for kultur og opplevelser Rhiannon Hovden Edwards.
Torsdag ble det klart at Norges Bank holder styringsrenten uendret, og at det i andre halvdel av året trolig blir et rentekutt.
– Etter pandemien har det vært god fart i nordmenns kulturvaner. Pengene folk sparte seg opp under pandemien har gjort at mange har kunnet bruke pengene sine på kultur – til tross for dyrtid, sier Edwards.
Kulturutsikter går i dybden på de ulike segmentene i bransjen. I perioden er det trolig scenekunst som opplever størst inntektsvekst, med 11 prosent i 2023 og ytterligere 1 prosent i 2024. Veksten i scenekunst er særlig drevet av humorsegmentet, som er anslått å ha vokst med 34 prosent i 2023 og 7 prosent i 2024.
– Humorshow og stand-up blir stadig mer populært i Norge og 2024 ser ut til å kunne bli et skikkelig godt år for humor-Norge.
Tapt pandemi-generasjon
Kino er blant kulturtilbudene som trolig flater ut i 2024, og det kan tyde på at dørstokkmila vil spille inn.
– I fjor så vi en liten nedgang sammenlignet med før-pandeminivået for kinoene, og det til tross for Barbie/Oppenheimer-effekten. I 2024 vil også film-tørken på grunn av storstreiken i Hollywood i fjor slå inn, så det skal nok mye til for at det blir ny publikumsvekst for kinoene i år, sier Edwards.
Selv om prognosene for 2024 er lovende er det likevel én gruppe som skiller seg ut. Det er de unge mellom 16 og 24 år. I denne aldersgruppen ligger besøkstallene lengst bak det nivået de var på før pandemien.
– Det er viktig at vi ikke får en “tapt pandemi-generasjon” som aldri blir ordentlig kjent med gleden og fellesskapet man får av gode kulturopplevelser. Det unge er tross alt fremtidens publikum.
Kontaktpersoner:
Bransjedirektør kultur og opplevelser, Rhiannon Hovden Edwards: Tlf: 916 05 070
Sjefanalytiker, Runar Wiksnes: Tlf: 993 51 235
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Om oss
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom