Stabile tall for klesbransjen i 2023
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.

- Klesbransjen har klart seg greit igjennom dyrtiden, og i motsetning til mange andre bransjer, opplever kleskjedene volumvekst. Samtidig er prisveksten høy, og på grunn av steinhard konkurranse mellom aktørene klarer man ikke å ta denne ut til kunde. Marginmessig blir klesbransjen dermed stående på stedet hvil, sier Bror William Stende, bransjedirektør i Virke faghandel.
Han er imponert over hvordan aktørene har manøvrert i en krevende situasjon.
- Når lommeboka blir tynnere, bruker vi mindre penger. Veksten klesbransjen opplevde igjennom pandemiårene var formidabel, og det er imponerende at kjedene har klart å holde seg på et høyt nivå, også de siste årene, sier Stende.
HM er størst
Rapporten baserer seg på omsetningen til 25 utvalgte kleskjeder, som til sammen utgjør 71,3 prosent av det norske markedet. Hennes og Mauritz er den største kjeden i utvalget, med totalt 11 prosent markedsandel. På de neste plassene finner man henholdsvis Texcon, som er en sammenslutning av frivillige klesbutikker, og Cubus. Selv om omsetningen i utvalget er stabil, blir det stadig færre klesbutikker i Norge.
- Vi ser at antallet klesbutikker er fallende. Utvalget viser at det ble tolv færre butikker i Norge i 2023, men vi regner med at tallet er høyere enn som så. Det fremstår kanskje ikke dramatisk i seg selv, men manifesterer en tydelig trend. Det henger sammen med at en større del av kleshandlingen foregår over nett, en virkelighet som kleskjedene stadig tilpasser seg, sier Stende.
Likevel økte omsetningen pr. butikk med 4,9 prosent i 2023.
- De gode nyhetene er at omsetningen per butikk er økende. Det er dermed ingen grunn til å tro at de fysiske butikkene vil forsvinne. Mange synes fortsatt det er fint å undersøke varen fysisk, før man velger å kjøpe den, sier Stende.
Rapporten i sin helhet kan anskaffes her: https://www.virke.no/analyse/statistikk-rapporter/kleskjedene/
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
– Nordmenn vil ha mer kultur i 20254.2.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Til tross for at mange nordmenn ikke forventer bedring i egen økonomi i år, ser det ut til at kulturopplevelser fortsatt vil prioriteres høyt.
– Dette betyr millioner til norsk TV- og filmproduksjon29.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Virke har i over ti år kjempet for at internasjonale strømmegiganter rettmessig skal gis ansvar for å investere i norske filmer og serier. Nå har Stortinget endelig fått på plass en ordning som gir den norske filmbransjen like konkurransevilkår som andre land i Europa, og mer norsk kvalitetsinnhold til publikum.
Ny retailtech-pris deles ut for første gang27.1.2025 11:52:42 CET | Pressemelding
Med en helt ny pris i sikte kan mange norske retailtech-selskaper glede seg til 26. februar.
Flat avslutning på året for byggevarehandelen27.1.2025 11:48:57 CET | Pressemelding
I årets siste tertial steg omsetningen til byggevarehusene med 0,1 prosent fra samme periode året før. Veksten var sterkest i fylkene Agder og Vestland, mens Innlandet, Akershus og Møre og Romsdal så den største nedgangen i perioden.
Dette er de mest populære reisemålene i Norge i sommer14.1.2025 10:32:12 CET | Pressemelding
Hele 63 prosent av alle nordmenn som skal ha sommerferie, vil legge ferien til Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom