Stabile tall for klesbransjen i 2023
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.

- Klesbransjen har klart seg greit igjennom dyrtiden, og i motsetning til mange andre bransjer, opplever kleskjedene volumvekst. Samtidig er prisveksten høy, og på grunn av steinhard konkurranse mellom aktørene klarer man ikke å ta denne ut til kunde. Marginmessig blir klesbransjen dermed stående på stedet hvil, sier Bror William Stende, bransjedirektør i Virke faghandel.
Han er imponert over hvordan aktørene har manøvrert i en krevende situasjon.
- Når lommeboka blir tynnere, bruker vi mindre penger. Veksten klesbransjen opplevde igjennom pandemiårene var formidabel, og det er imponerende at kjedene har klart å holde seg på et høyt nivå, også de siste årene, sier Stende.
HM er størst
Rapporten baserer seg på omsetningen til 25 utvalgte kleskjeder, som til sammen utgjør 71,3 prosent av det norske markedet. Hennes og Mauritz er den største kjeden i utvalget, med totalt 11 prosent markedsandel. På de neste plassene finner man henholdsvis Texcon, som er en sammenslutning av frivillige klesbutikker, og Cubus. Selv om omsetningen i utvalget er stabil, blir det stadig færre klesbutikker i Norge.
- Vi ser at antallet klesbutikker er fallende. Utvalget viser at det ble tolv færre butikker i Norge i 2023, men vi regner med at tallet er høyere enn som så. Det fremstår kanskje ikke dramatisk i seg selv, men manifesterer en tydelig trend. Det henger sammen med at en større del av kleshandlingen foregår over nett, en virkelighet som kleskjedene stadig tilpasser seg, sier Stende.
Likevel økte omsetningen pr. butikk med 4,9 prosent i 2023.
- De gode nyhetene er at omsetningen per butikk er økende. Det er dermed ingen grunn til å tro at de fysiske butikkene vil forsvinne. Mange synes fortsatt det er fint å undersøke varen fysisk, før man velger å kjøpe den, sier Stende.
Rapporten i sin helhet kan anskaffes her: https://www.virke.no/analyse/statistikk-rapporter/kleskjedene/
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom