Stabile tall for klesbransjen i 2023
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
![](/data/images/public/13569120/18060677/e4352654-ad39-472d-91d5-78d111464b3d-w_720.jpg)
- Klesbransjen har klart seg greit igjennom dyrtiden, og i motsetning til mange andre bransjer, opplever kleskjedene volumvekst. Samtidig er prisveksten høy, og på grunn av steinhard konkurranse mellom aktørene klarer man ikke å ta denne ut til kunde. Marginmessig blir klesbransjen dermed stående på stedet hvil, sier Bror William Stende, bransjedirektør i Virke faghandel.
Han er imponert over hvordan aktørene har manøvrert i en krevende situasjon.
- Når lommeboka blir tynnere, bruker vi mindre penger. Veksten klesbransjen opplevde igjennom pandemiårene var formidabel, og det er imponerende at kjedene har klart å holde seg på et høyt nivå, også de siste årene, sier Stende.
HM er størst
Rapporten baserer seg på omsetningen til 25 utvalgte kleskjeder, som til sammen utgjør 71,3 prosent av det norske markedet. Hennes og Mauritz er den største kjeden i utvalget, med totalt 11 prosent markedsandel. På de neste plassene finner man henholdsvis Texcon, som er en sammenslutning av frivillige klesbutikker, og Cubus. Selv om omsetningen i utvalget er stabil, blir det stadig færre klesbutikker i Norge.
- Vi ser at antallet klesbutikker er fallende. Utvalget viser at det ble tolv færre butikker i Norge i 2023, men vi regner med at tallet er høyere enn som så. Det fremstår kanskje ikke dramatisk i seg selv, men manifesterer en tydelig trend. Det henger sammen med at en større del av kleshandlingen foregår over nett, en virkelighet som kleskjedene stadig tilpasser seg, sier Stende.
Likevel økte omsetningen pr. butikk med 4,9 prosent i 2023.
- De gode nyhetene er at omsetningen per butikk er økende. Det er dermed ingen grunn til å tro at de fysiske butikkene vil forsvinne. Mange synes fortsatt det er fint å undersøke varen fysisk, før man velger å kjøpe den, sier Stende.
Rapporten i sin helhet kan anskaffes her: https://www.virke.no/analyse/statistikk-rapporter/kleskjedene/
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Enighet i lønnsoppgjøret19.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 19. juni ble Virke og arbeidstakerorganisasjonene på HUK-området enige i første del av årets lønnsoppgjør.
Ny tariffavtale for produksjons- og sceneteknisk personell11.6.2024 15:30:00 CEST | Pressemelding
Det er enighet i forhandlingene mellom Hovedorganisasjonen Virke og Creo.
Lavere prisvekst på mat og drikke10.6.2024 08:08:50 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i mai. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Prisveksten er dermed på vei ned.
Virkes Reisepuls: Nordmenn prioriterer sommerferien3.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Syv av ti nordmenn planlegger sommerferie, det er marginalt lavere enn i fjor.
– Gravferd er det viktigste ritualet vi har30.5.2024 14:03:00 CEST | Pressemelding
De neste tre dagene er gravferdsbransjen i de nordiske landene samlet til en helt unik kongress på Hellerudsletta.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom