Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Hvert år utpeker påsken seg som høysesong for ulovlig ferdsel på jernbanen, særlig på fjelloverganger og andre utfartssteder.
– Ansatte i togselskapene og Bane NOR forteller om skispor over og langs skinnegangen. Vi har sett folk med pulk og små barn på ski som går rundt på jernbanen. Det er både farlig og ulovlig. Her må voksne være rollemodeller og samtidig sørge for barnas sikkerhet, sier Pål Buset, prosjektleder og ansvarlig for Bane NORs holdningsskapende arbeid.
For et par vintre siden måtte Nordlandsbanen ta seg en ekstra pause ved Lønnsdalen stasjon på Saltfjellet. En dame med stor sekk insisterte på at jernbanen var veien til hytta: «her har vi alltid gått».
På Finse vasser ekspedisjonskledde skiløpere, med og uten pulk i sporet, til tross for at de kan krysse både trygt og lovlig på planovergangen i enden av stasjonsområdet.
Bergensbanen versting
Så langt i skisesongen er det rapportert inn 28 tilfeller av ulovlig ferdsel på Bergensbanen over Hardangervidda, og det er før selve høysesongen – påskeferien.
– Vi får inn meldinger om skiløpere, folk med truger på beina, pulker og akebrett. De fleste meldingene kommer fra lokførere på Bergensbanen, sier Buset.
Til sammenlikning var det 43 registrerte hendelser under hele vinterhalvåret 2022/2023.
– Det mest skremmende er når skiløpere tar i bruk jernbanesporet som skiløype. Det kan være tungt å gå i dyp løssnø, men i sporet er det farlig. Toget kommer fort og stille, kan ikke svinge unna og bruker mer enn en kilometer på å stoppe, advarer Buset.
Det kan alltid gå et tog
Selv om du kjenner rutetabellen inn og ut, kan du aldri stole helt på at du vet når neste tog kommer.
– Godstog og arbeidstog står ikke i tabellen. På vinteren går det også egne arbeidsmaskiner som driver snørydding. Det er viktig å ha dette i mente, og å uansett ikke krysse andre steder enn der det er trygt og lovlig, sier Buset, som nå lanserer den tiende fjellvettregel:
– Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. De sporene hører ikke sammen. Skal du krysse, er det kun trygt og lovlig der det finnes planovergang, eller vei over eller under jernbanen, forklarer prosjektlederen.
Eksempler på hendelser meldt inn av lokførere:
Hjerkinn - Kongsvoll: Skiløper farlig nær passerende tog på km 387.5. En liten bru på angitt km og hendelse skjedde rett sør for denne.
Hjerkinn: Fører melder om to utenlandske skiløpere som forsøker å krysse sporet inne på Hjerkinn stasjon bak toget. Fører er observant og får stoppet dem før de får krysset over.
Lønsdal: ferske skispor i togspor mellom sporveksel 1 og innkjørsignal A. Txp rafikkstyrer underretter neste tog på stasjonen.
Lønsdal - Rognan: Fører melder om Snøscooter som kjørte veldig nære sporet på høyre side og folk nære sporet på venstre side på km 621,7. Fører er usikker på hva som skjer og foretar nødbrems.
Fire skiløpere krysset sporet mellom Bolna og Lønsdal da tog 472 kom kjørende.
Dame på ski med pulk nær sporet cirka 13 km sør for Lønsdal.
Bolna - Lønsdal. Tog 472 meldte fra om 2 personer med ski og pulk som gikk over sporet rett før toget.
Tre personer krysset sporet på Myrdal med ski og mye bagasje. Personene hisset seg opp når de fikk tilsnakk. Truende situasjon.
Skiløper med pulk krysser sporet, mellom Ustaoset og Haugastøl. Skiløperen klarer så vidt å komme seg i sikkerhet, men pulken blir tatt av toget. Pulken inneholder heldigvis bare proviant.
Kontakter
Pressevakt
Pressevakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Spørsmål fra pressen utenom arbeidstid, kan rettes til vakttelefonen vår:
Pål BusetProsjektleder, Bane NOR
Tel:97540607pal.buset@banenor.noBilder
Om oss
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Fire dagers arbeidsøkt på Dovrebanen23.9.2024 14:40:49 CEST | Pressemelding
Mens togene erstattes med buss i fire døgn skal Bane NOR jobbe høyt og lavt på Dovrebanen syd for Dovre. På programmet står store oppgaver knyttet til byggingen av nytt dobbeltspor gjennom Stange, samt et mylder av andre aktiviteter for en sikker, pålitelig og komfortabel jernbane.
Raumabanen fyller 100 år20.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av verdens vakreste jernbanestrekninger fyller 100 år. Bane NOR og Jernbanedirektoratet inviterer til folkefest fredag 20. september.
Bane NOR-ekspert til Brussel for å lede europeisk samarbeidsgruppe5.9.2024 12:05:00 CEST | Pressemelding
Konserndirektøren for digitalisering og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, har takket ja til å ta over stafettpinnen som administrerende direktør for den europeiske organisasjonen ERTMS Users Group etter nederlandske Michel Ruesen. Målet er å øke konkurransekraften til jernbanen i Europa.
Bane NOR har inngått samarbeid med Forsvaret og svenske Försvarsmakten om innkjøp av nye jernbanevogner13.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Som et resultat av nordisk samarbeid har Bane NOR inngått en avtale med Forsvaret og den svenske Försvarsmakten. Dette gjør det mulig for alle tre partene å anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale.
Ny teknologi skal forhindre ulykker på planoverganger8.8.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år skjer det i underkant av 700 uønskede hendelser på planoverganger her i landet. Nå tar Bane NOR i bruk elektronisk overvåkning på 39 av de mest ulykkesutsatte planovergangene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom