Russlands «Friendship Games» undergraver internasjonal idrett

IOC kom i dag med en skarp uttalelse hvor de tar tydelig avstand fra russiske myndigheters ønske om å gjennomføre det de kaller «Friendship Games» i Russland.

Norges idrettsforbund støtter IOCs skarpe kritikk og mener dette initiativet viser hvordan det russiske regimet nok en gang ønsker å undergrave internasjonal idretts frie stilling.

– Russiske myndigheter undergraver med dette «sjørøveriet» idrettens frie stilling og selve fundamentet som internasjonal idrett er tuftet på. Her er det ikke idretten selv som inviterer, men russiske myndigheter. Slik misbruker russiske myndigheter nok en gang idretten for egne maktpolitiske propagandaformål, sier konstituert idrettspresident Arne Bård Dalhaug og legger til:

– Putins regime forsøker gjennom disse såkalte lekene å kneble idretten. Russiske myndigheter lokker med attraktive premier, og sender ut invitasjoner til utvalgte lands myndigheter og deres utøvere om å delta. Idrettsorganisasjonene settes helt på sidelinjen og fratas ansvaret for både planlegging og gjennomføring av idrettsarrangementer. Det er svært alvorlig, ikke minst fordi russiske myndigheter også mangler enhver troverdighet på antidopingområdet.

Norges idrettsforbund støtter IOCs oppfordring til de internasjonale og nasjonale forbundene om å avstå fra deltakelse i et slikt idrettsarrangement i Russland.

Les uttalelsen fra IOC her: