Fremtind Service

Fremtind Service varsler kunder og hindrer bompengefelle

Del
Foto: Fremtind Service

Fremtind Service, Norges største AutoPASS-utsteder, tar nå et viktig skritt for å forhindre bileieres bekymringer knyttet til bompengebetalinger ved eierskifter.

«Selve AutoPASS-systemet i Norge er anerkjent som et av de meste effektive i verden. Likevel er det et klart smertepunkt at selgeren risikerer å måtte dekke kjøperens bom- og fergeutgifter hvis AutoPASS-avtalen ikke oppdateres ved eierskifte», sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.

Ifølge en nylig undersøkelse utført av Fremtind Service, har over ti prosent av norske bileiere opplevd å betale bompenger for en bil de har solgt.

For å løse dette problemet, ofte kalt bompengefellen, varsler nå Fremtind Service alle personkunder med AutoPASS-abonnement så snart de får informasjon om eierskifter fra Motorvognregisteret. Dette varslet er betinget av at kontaktinformasjonen, inkludert mobilnummer og e-post, er oppdatert.

Foreløpige tall fra Fremtind Service viser at omtrent halvparten av bileierne endrer AutoPASS-avtalen når de selger bilen sin. Den resterende halvparten mottar nå en SMS eller e-post som minner dem om å oppdatere avtalen. Av dem som mottar påminnelsen, oppdaterer halvparten avtalen innen tre dager.

I kjølvannet av Norges bompengereform har politikerne ønsket at kommersielle AutoPASS-utstedere utvikler mer brukervennlige tjenester.

«SMS- og e-postvarsling ved eierskifter er et eksempel på den typen tjenester både politikerne og bilistene ønsker. Selv om det fortsatt er bileiers ansvar å holde AutoPASS-avtalen oppdatert, så tar vi nå et stort steg i å gjøre bilistenes hverdag enklere», avslutter Skovly.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hold kontaktinformasjonen oppdatert så unngår du bompengefella, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service
Hold kontaktinformasjonen oppdatert så unngår du bompengefella, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service
Last ned bilde

Om Fremtind Service

Fremtind Service er Norges største bompengeinnkrever (AutoPASS-utsteder) med mer enn 1,4 millioner bilister fra hele Norge som kunder. I 2023 sto Fremtind Service for innkreving av mer enn 7 milliarder kroner på vegne av bompenge- og ferjeoperatørene.

Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye