Autosync

Fremtind Service varsler kunder og hindrer bompengefelle

Del
Foto: Fremtind Service

Fremtind Service, Norges største AutoPASS-utsteder, tar nå et viktig skritt for å forhindre bileieres bekymringer knyttet til bompengebetalinger ved eierskifter.

«Selve AutoPASS-systemet i Norge er anerkjent som et av de meste effektive i verden. Likevel er det et klart smertepunkt at selgeren risikerer å måtte dekke kjøperens bom- og fergeutgifter hvis AutoPASS-avtalen ikke oppdateres ved eierskifte», sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.

Ifølge en nylig undersøkelse utført av Fremtind Service, har over ti prosent av norske bileiere opplevd å betale bompenger for en bil de har solgt.

For å løse dette problemet, ofte kalt bompengefellen, varsler nå Fremtind Service alle personkunder med AutoPASS-abonnement så snart de får informasjon om eierskifter fra Motorvognregisteret. Dette varslet er betinget av at kontaktinformasjonen, inkludert mobilnummer og e-post, er oppdatert.

Foreløpige tall fra Fremtind Service viser at omtrent halvparten av bileierne endrer AutoPASS-avtalen når de selger bilen sin. Den resterende halvparten mottar nå en SMS eller e-post som minner dem om å oppdatere avtalen. Av dem som mottar påminnelsen, oppdaterer halvparten avtalen innen tre dager.

I kjølvannet av Norges bompengereform har politikerne ønsket at kommersielle AutoPASS-utstedere utvikler mer brukervennlige tjenester.

«SMS- og e-postvarsling ved eierskifter er et eksempel på den typen tjenester både politikerne og bilistene ønsker. Selv om det fortsatt er bileiers ansvar å holde AutoPASS-avtalen oppdatert, så tar vi nå et stort steg i å gjøre bilistenes hverdag enklere», avslutter Skovly.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hold kontaktinformasjonen oppdatert så unngår du bompengefella, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service
Hold kontaktinformasjonen oppdatert så unngår du bompengefella, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service
Foto: Fremtind Service
Last ned bilde

Om Fremtind Service

Fremtind Service er Norges største bompengeinnkrever (AutoPASS-utsteder) med mer enn 1,4 millioner bilister fra hele Norge som kunder. I 2023 sto Fremtind Service for innkreving av mer enn 7 milliarder kroner på vegne av bompenge- og ferjeoperatørene.

Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).

Følg pressemeldinger fra Autosync

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autosync på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Autosync

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye