Fremtind Service varsler kunder og hindrer bompengefelle
Fremtind Service, Norges største AutoPASS-utsteder, tar nå et viktig skritt for å forhindre bileieres bekymringer knyttet til bompengebetalinger ved eierskifter.
«Selve AutoPASS-systemet i Norge er anerkjent som et av de meste effektive i verden. Likevel er det et klart smertepunkt at selgeren risikerer å måtte dekke kjøperens bom- og fergeutgifter hvis AutoPASS-avtalen ikke oppdateres ved eierskifte», sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.
Ifølge en nylig undersøkelse utført av Fremtind Service, har over ti prosent av norske bileiere opplevd å betale bompenger for en bil de har solgt.
For å løse dette problemet, ofte kalt bompengefellen, varsler nå Fremtind Service alle personkunder med AutoPASS-abonnement så snart de får informasjon om eierskifter fra Motorvognregisteret. Dette varslet er betinget av at kontaktinformasjonen, inkludert mobilnummer og e-post, er oppdatert.
Foreløpige tall fra Fremtind Service viser at omtrent halvparten av bileierne endrer AutoPASS-avtalen når de selger bilen sin. Den resterende halvparten mottar nå en SMS eller e-post som minner dem om å oppdatere avtalen. Av dem som mottar påminnelsen, oppdaterer halvparten avtalen innen tre dager.
I kjølvannet av Norges bompengereform har politikerne ønsket at kommersielle AutoPASS-utstedere utvikler mer brukervennlige tjenester.
«SMS- og e-postvarsling ved eierskifter er et eksempel på den typen tjenester både politikerne og bilistene ønsker. Selv om det fortsatt er bileiers ansvar å holde AutoPASS-avtalen oppdatert, så tar vi nå et stort steg i å gjøre bilistenes hverdag enklere», avslutter Skovly.
Nøkkelord
Kontakter
Svein Skovlykommersiell direktørFremtind Service AS
Tel:+47 950 95 893svein.skovly@fremtindservice.noBilder
Om Fremtind Service
Fremtind Service er Norges største bompengeinnkrever (AutoPASS-utsteder) med mer enn 1,4 millioner bilister fra hele Norge som kunder. I 2023 sto Fremtind Service for innkreving av mer enn 7 milliarder kroner på vegne av bompenge- og ferjeoperatørene.
Fremtind Service er eid av Fremtind Forsikring som igjen er eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).
Følg pressemeldinger fra Autosync
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autosync på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Autosync
Nå blir det enklere å betale for veien – AutoSync lanserer løsning for hele Europa2.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Fra 2025 innfører Danmark veiprising for tunge kjøretøy, og europeiske veiprisinger blir stadig mer omfattende. AutoSync og MP Mobility går sammen for å tilby en sømløs betalingsløsning som gjør det enkelt å holde hjulene i gang over hele Europa.
Fremtind Service blir AutoSync2.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
AutoPASS-utstederen vil skape en enklere bilhverdag. 1,4 millioner nordmenn får de nærmeste ukene faktura med ny avsender.
Ikke bli bompengesvindlet i sommer17.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren er høysesong for bompengesvindel. Svindlere sender nå store mengder falske SMSer og eposter i håp om å lure norske bilister.
Så mye har du betalt i bompenger i år11.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengehopp på Østlandet. Oslofolk og rogalendinger betaler fortsatt mest. Nye bomprosjekter og endrede takster preger bompengebelastningen i første halvår 2024.
Bompengeåret 202317.1.2024 11:15:00 CET | Pressemelding
Oslo på topp og Finnmark på bunn i bompengebetaling i 2023. Elbileiere betalte mindre enn halvparten av fossilbileiere for hver bompassering.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom