Universitetet i Stavanger (UiS)

Nordtvet skole i Groruddalen får nasjonal lesepris

Del

Nordtvet skole i Groruddalen i Oslo har blitt tildelt Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2024, for skolens satsing på leseferdighetene til elevene. Prisen ble delt ut av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (A) under Nasjonal konferanse om lesing i Stavanger mandag 18. mars.

Tre kvinner på en scene. To av kvinnene håndhilser.
Ingvild Fredbo og Ingeborg Anly mottok Leseprisen 2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtvet. Bo Randulff / UiS

Skolen får prisen for sin satsing på lesing på en skole der over 60 % av elevene har en annen språkbakgrunn en norsk, og der skolen så at de trengte å gjøre en ekstra innsats for å løfte leseferdighetene hos mange av elevene.

Fra høsten 2023 er skolens eneste satsingsområde lesing i alle fag og språkutviklende undervisning.

– Det betyr utrolig mye for oss å få denne prisen. Satsingen vår på lesing har ingen sluttdato. Dette er et arbeid som bare skal fortsette, sa rektor Ingvild Fredbo da hun mottok prisen.

Skolebiblioteket er sentralt

For mange av elevene på skolen er skolen og skolebiblioteket ikke bare et sted å lære – men også å være. Å satse på skolebiblioteket har derfor vært helt sentralt i Nordtvet skoles arbeid. Skolen tilbyr morgenåpent bibliotek hver dag og arrangerer åpent hus på biblioteket for foreldre og barn regelmessig. Til forskjell fra mange andre skoler er biblioteket på Nordtvet forbeholdt lesing i fysiske bøker.

– Vi har tatt bort kort, sjakk og andre brettspill og vi åpner normalt ikke for skjermbruk hos oss. Dette er fordi biblioteket kanskje er det eneste stedet våre elever ferdes som er helt forbeholdt lesing i fysiske bøker. Det underlige er at alle har godtatt dette – helt uten videre! Kanskje vi som skole og samfunn har overvurdert hvor viktig skjermbruken egentlig er for barna, sier Anly.

Et felles arbeid på skolen og med foreldrene

– Fordi vi anerkjenner lesingens betydning som den fremste portvokteren til videre utdanning og samfunnsdeltakelse, er det dette vi nå prioriterer i vår skoleutvikling og undervisning framover, forteller skolebibliotekar Ingeborg Anly.

Skolen har derfor lagt vekt på pedagogiske tiltak, der alle lærere bevisstgjøres sin rolle som lese- og skrivelærere i alle fag. På foreldremøter har de også løftet frem betydningen av at elevene får hjelp og støtte hjemme, og tilbyr hjelp og støtte på skolebiblioteket til de foreldrene som ønsker det.

– Noe av det som utmerker seg ved dette arbeidet, er hvordan ledelsen ved Nordtvet skole har involvert alle lærere og bygget en felles kultur for lesing, og aktivt iverksatt pedagogiske tiltak på hele skolen. I tillegg er det positivt at skolen arbeider så aktivt med bevisstgjøring ovenfor både elever og foreldre, og at de i fellesskap får til at lesing blir løftet til noe betydningsfullt og viktig. Og ikke minst er skolens satsing på skolebibliotek inspirerende og viktig, sier juryleder Margunn Mossige, dosent ved Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger.

Kunnskapsministeren: Læreren kan ikke gjøre jobben alene

– At norske barn og unge leser både mindre og dårligere enn før, og har lavest leseglede av samtlige 65 land som deltok i den store leseundersøkelsen PIRLS, får mine alarmklokker til å ringe, sa kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun da hun åpnet Nasjonal konferanse om lesing i Stavanger. 

Kunnskapsdepartementet bevilget nylig 10 millioner kroner til Nasjonalt lesesenter for satsingen Tid for lesing, som har som mål å snu den nedadgående trenden.

– Forutsetningene våre er der. Er det noe vi har i norsk skole så er det dyktige ansatte og lærere. Forskningen er helt klar, lærerens rolle er utrolig viktig. Men læreren kan ikke gjøre hele jobben alene. En viktig bit i dette puslespillet er oss foreldre. Vi må også være med på leseløftet, sa Nordtun da hun møtte 300 lærere under konferansen i Stavanger.

Styrket satsing på leseopplæring

Nasjonal konferanse om lesing markerer det offisielle startskuddet for satsingen Tid for lesing. Satsingen skal blant annet bidra til å gi norske lærere støtte i arbeidet med god leseopplæring, gjennom kurs, videreutdanning og annen utadretta virksomhet fra Nasjonalt lesesenter. 

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om oss

Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger er landets ledende fagmiljø innen lesing og leseopplæring. Senteret er et forskningssenter ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved Universitetet i Stavanger (UiS) og et nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning med mandat fra Kunnskapsdepartementet. Nasjonalt lesesenters hovedoppgave er å bidra til økt kvalitet i leseopplæringen – gjennom arbeid med språk, tekst og kommunikasjon i barnehagen og lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag i grunnopplæringen. 

Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye