ENRX

ENRX i 2023 - Føltes som vi vant gull hver eneste måned

Ett år etter at ENRX ble lansert kan konsernet se tilbake på et rekordår uten sidestykke. Stadig nye salgsrekorder resulterte i en ordreinngang på nærmere to milliarder kroner. Særlig den norske avdelingen gjorde det skarpt med en omsetningsøkning på hele 45%. - Vi har produkter som markedet trenger, forklarer konsernsjef Bjørn Eldar Petersen.

CEO Bjørn Eldar Petersen er meget fornøyd med ENRX' første år.
CEO Bjørn Eldar Petersen er meget fornøyd med ENRX' første år. ENRX ENRX

Den var den 27. mars i fjor at induksjonsvarmeeksperten EFD Induction slo seg sammen med tyske IPT Technology, og utvidet sitt forretningsområde med nyskapende og miljøvennlig induksjonsteknologi for trådløs lading og kraftoverføring.

Forut for utviklingen

«When people look back, they will see that we were years ahead» ble konsernets nye visjon.

- Vi mener vi kan stå inne for det, smiler Bjørn Eldar Petersen. - Vi har vært et grønt høyteknologiselskap lenge før slikt ble et salgsargument. Når vi nå ser megatrender som bærekraft, digitalisering og elektrifisering, så er det ikke er vanskelig for ENRX å tilpasse seg, for det er nettopp dette vi har drevet med hele tiden.

- Det er nærmest slik at markedet har tilpasset seg vår profil, sier han. - Så det vi er opptatt av nå er å forbli tro mot det vi er best på – nemlig å utvikle den beste teknologien og produkter som er tilpasset kundenes behov.

Markedsdrevet F&U med suksess

Mens det ble satt stadig nye salgsrekorder gjennom fjoråret, så er det ikke bare økonomiske gevinster konsernsjefen ser tilbake på med stolthet.

- Hver eneste måned kunne vi notere fremgang på så mange forskjellige områder, sier han. - Finans selvsagt, men også på driftssiden og ikke minst på forskning og utvikling hvor vi gjorde store fremskritt.

Konsernet styrket sitt forskning- og utviklingsarbeid med hele 70 prosent i løpet av fjoråret, særlig med tanke på å utvikle ny ladeteknologi. I fjor vår landet ENRX en prestisjekontrakt på 150 millioner kroner for å finne en løsning for dynamisk lading mens man kjører på motorveien i Florida, USA.

De lanserte også et nytt varmeprodukt som forventes å bli en stor salgssuksess. Nykommeren Ventac er en luftavkjølt varmegenerator som har et stort potensial for bruk i en rekke forskjellige industrier. Det er nettopp et produkt som markedet har etterspurt i lengre tid, og som utmerker seg som markant bedre enn konkurrende alternativer. Teknologien ble utviklet av eksperter i Skien.

Norge best i verden

ENRX har fabrikker i åtte land og er representert med salgs- og servicekontorer i ytterligere elleve land verden over. Samtlige har gjort det meget godt i 2023, men det er den norske avdelingen som har utmerket seg med en omsetningsøkning på hele 45%. Det kommer på toppen av en sterk økning året før, så ENRX Norge har økt med hele 67% de siste to årene.

De har hatt en betydelig økning i ordreinngang, og er for tiden i ferd med å ferdigstille et stort nytt bygg som skal tilrettelegge for økt produksjon og bemanning.

Hviler ikke på laurbærene

Konsernsjefen gir mye av æren for fjorårets suksess til dedikerte og motiverte medarbeidere over hele verden.

- Ja, det betyr mye at vi har så utrolig dyktige folk. Vi har et team som virkelig ønsker å gjennomføre forbedringer på alle områder, sier han. – Vi kjenner alle et veldig godt driv og er klare for videre satsing.

Les mer på ENRXs bærekraftsrapport og årsmelding. https://annualreports.enrx.com/2023/introduction/

FAKTA

ENRX er det eneste internasjonale konsernet med hovedkontor i Skien, og har mer enn 1100 ansatte i 19 land. Selskapet eies av Arendal Fossekompani, et investeringsselskap med en uttalt grønn profil.

ENRXs miljøvennlige induksjonsvarmeløsninger brukes i en lang rekke industrier. Selskapet er verdens ledende leverandør av induksjonsløsninger til produsenter av fornybar energi, og er foretrukken leverandør av utstyr til de fleste av verdens bilprodusenter.

Verden beveger seg mot trådløs mobilitet, og ENRX leder an i utviklingen av løsninger som vil fjerne behovet for ladekabler. Lading av busser, biler, ferger og lastebiler kan gjøres enkelt og praktisk med induksjon. Samme teknologi kan brukes i fabrikker og lagerhaller for å lade mobilt utstyr, roboter og trucker. Trådløs kraftoverføring, som gjør at mobilt utstyr kan brukes kontinuerlig uten behov for ladepause, vil være ideelt til for eksempel transportbånd og andre transportsystemer

CEO Bjørn Eldar Petersen er meget fornøyd med ENRX' første år.

Om ENRX

ENRX har mer enn 70 års erfaring i miljøvennlig induksjonsteknologi og tilbyr innovative løsninger for induksjonsvarme, samt trådløs induksjonslading og kraftoverføring. Konsernet er representert i 19 land verden over, og har sitt hovedkontor i Skien.

ENRX eies av Arendals Fossekompani (AFK) – et industrielt investeringsselskap som eier en rekke energi- og teknologirelaterte selskaper som arbeider for overgangen til en grønn økonomi. AFK er notert på Oslo Børs.

Følg pressemeldinger fra ENRX

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ENRX på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ENRX