MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.

Del

Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.

I vedtak 13/2023 medførte den barnerettede emballasjen at handlingsrommet vedrørende oppstilling ble svært begrenset. Dette handlingsrommet ble vurdert overskredet, hvilket medførte fellelse.

I vedtak 11/2023 var selve produktet og emballasjen såvidt lite barnerettet at utvalget aksepterte en oppstilling som hadde et noe barnslig preg. Det ble også vektlagt at det i forbindelse med julehøytiden er vanlig med noe barnslig preg på virkemidlene når det gjelder alle aldersgrupper. Kampanjen ble vurdert til å ikke være i strid med MFUs retningslinjer.

I vedtak 5/2023 la utvalget til grunn at det ikke kan oppstilles noe generelt forbud mot salg av sukkerspinn på kjøpesentre. Det avgjørende er om oppstillingen og virkemidlene tilsier at den konkrete kampanjen er særlig rettet mot barn. Klager hadde veldig klare oppfatninger om dette, som innklagende valgte å ikke kommentere. Utvalget la derfor klagers påstander til grunn, hvilket medførte fellelse.

Kontakter

Lenker

Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye