MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.

I vedtak 13/2023 medførte den barnerettede emballasjen at handlingsrommet vedrørende oppstilling ble svært begrenset. Dette handlingsrommet ble vurdert overskredet, hvilket medførte fellelse.
I vedtak 11/2023 var selve produktet og emballasjen såvidt lite barnerettet at utvalget aksepterte en oppstilling som hadde et noe barnslig preg. Det ble også vektlagt at det i forbindelse med julehøytiden er vanlig med noe barnslig preg på virkemidlene når det gjelder alle aldersgrupper. Kampanjen ble vurdert til å ikke være i strid med MFUs retningslinjer.
I vedtak 5/2023 la utvalget til grunn at det ikke kan oppstilles noe generelt forbud mot salg av sukkerspinn på kjøpesentre. Det avgjørende er om oppstillingen og virkemidlene tilsier at den konkrete kampanjen er særlig rettet mot barn. Klager hadde veldig klare oppfatninger om dette, som innklagende valgte å ikke kommentere. Utvalget la derfor klagers påstander til grunn, hvilket medførte fellelse.
Kontakter
Carsten GunnarstorpSekretariatslederMFU - Matvarebransjens faglige utvalg
Tel:+47 411 04 055carsten.gunnarstorp@mfu.asLenker
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) innstiller klagebehandling og forhåndsvurderinger20.5.2025 12:55:00 CEST | Pressemelding
Markedsføringsaktiviteter strekker seg over tid, og MFU vil unngå å villede berørte aktører og forbrukere med tanke på hva som vil være lovlig markedsføring.
Europris felt for markedsføringstiltak i strid med MFUs retningslinjer6.5.2025 10:59:32 CEST | Pressemelding
Saken gjelder markedsføring og salg av produktet Snackles – en kosebamse som holder i produkter som er omfattet av MFUs produktliste.
MFU har fattet vedtak vedrørende Coca-Cola23.4.2025 10:28:02 CEST | Pressemelding
Coca-Cola er frikjent for utendørsreklame på Oslo Sentralbanestasjon
MFU har fattet vedtak som dels feller og dels frikjenner Sagene Torg9.4.2025 12:28:11 CEST | Pressemelding
Saken gjelder salg av søtsaker med barnslig emballasje og produktutforming.
MFU har fattet 3 nye vedtak som feller leketøysforretninger8.4.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Vedtakene gjelder butikker om inngår i kjedene Lekia, Yes Vi Leker og Extra leker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom