Mange kjører elsparkesykkel ulovlig

Anslag fra forsikringsbransjen viser at kun et fåtall har forsikret sin elsparkesykkel. Det kan gi alvorlige konsekvenser.

Det er lovpålagt med ansvarsforsikring for elsparkesykler, men kun et fåtall har skaffet seg denne. Foto: Fremtind.

– Om du mangler ansvarsforsikring på elsparkesykkelen, og forårsaker skade på andre personer eller eiendeler, får du som eier ingen erstatning. Personskader kan bli omfattende og dyre. I verste fall kan du bli skyldig flere millioner kroner, advarer skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Estimerer 500 000 elsparkesykler
Hos Fremtind er det 14 250 kunder som har denne ansvarsforsikringen (per mars).

– Siden det ikke finnes et register over antall private elsparkesykler i Norge, vet vi ikke nøyaktig hvor mange som mangler forsikring, men vi kan slå fast at det er snakk om en betydelig andel som kjører ulovlig, sier skadeforebyggeren.

Elektronikkbransjen estimerer at det kan være snakk om rundt 500.000 elsparkesykler i norske hus og hjem.

Risiko for brann
Hofstad-Nielsen er bekymret over tallene og mener det er risiko for skade også ved lagring av kjøretøyet.

– Vi har sett flere tilfeller av røykutvikling og brann, særlig ved lading. Om elsparkesykkelen begynner å brenne, og gjør skade på andre ting eller bygninger der den står lagret, kan du risikere å ikke få dekket skadene med mindre du har en aktiv forsikring, opplyser skadeforebyggeren.

Disse reglene bør du kjenne til, dersom du eier en elsparkesykkel:

• Det er påbudt med ansvarsforsikring

• Hvis du er under 18 år, må foresatte kjøpe forsikringen for deg

• Det er påbudt med hjelm for barn under 15 år

• Det er kun lov å være én person på elsparkesykkelen

• Maks hastighet på 20 km/t ved egen motorkraft

• Promillegrensen er på 0,2 prosent

• Når du leier en el-sparkesykkel er det utleiefirmaet som er ansvarlige for forsikringen

Du trenger ikke ansvarsforsikring for:

• Elektriske kjøretøy som kjører under 10 km/t. Disse er dekket av innbo- og reiseforsikring

• Elsykkel og vanlig sykkel regnes ikke som små elektriske kjøretøy og trenger ikke ansvarsforsikring

Det er lovpålagt med ansvarsforsikring for elsparkesykler, men tall fra forsikringsbransjen viser at kun et fåtall har skaffet seg denne.  Foto: Fremtind
Det er lovpålagt med ansvarsforsikring for elsparkesykler, men tall fra forsikringsbransjen viser at kun et fåtall har skaffet seg denne. Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.