Bakeren og Kokken tilbake på rekordnivåer etter sterkt 2023
Bakeren og Kokken, som er Nordens ledende e-handelsselskap innen kjøkkenmaskiner og kjøkkenutstyr, leverte et imponerende resultat for 2023 med solid lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til over 816 MSEK, mens driftsresultatet var på 33 MSEK.
– Vi er svært glade for å kunne presentere et så sterkt resultat, til tross for det utfordrende markedsklimaet og strategiske omstruktureringer, sier administrerende direktør Charlotta Svarfvar.
Norge er det markedet hvor Bakeren og Kokken har hatt størst suksess i 2023. I november og desember steg veksten med hele 40 %, drevet av blant annet en økt satsning på sortimentsutvikling, og markedsføring skreddersydd for å møte forbrukeren.
– I løpet av året har vi hatt fullt fokus på lønnsomhet, men dette har også gitt utslag i salget, hvor vi til og med har tangert pandemiperioden i november og desember, forteller hun.
Omsetningsveksten innen kjøkkensegmentet landet på 12 %. Den noe reduserte totale omsetningen kan tilskrives salget av forretningsområdet og e-handelsplattformen Roboteksperten. Dette salget var et strategisk skritt for å rette fokuset på kjerneområdet kjøkkenet og dets ledende merkevarer, Bakeren og Kokken og KitchenOne.
– Suksessfaktorene har vært et nært samarbeid med våre leverandører, en nylig lansert prisstrategi, streng kostnadskontroll og fortsatt sterkt fokus på vår ekspertposisjonering. Vi har også investert ekstra i markedsføring som har resultert i gode salgseffekter og styrket vår merkevare, samt økt markedsandeler innen viktige kategorier, sier Charlotta Svarfvar.
Og kjøkkeneksperten ser lyst på 2024.
– Vi har vind i seilene og føler oss svært trygge i vår posisjon. Vi vil fortsette å være unike og entusiastiske innen kjøkkenet, jobbe tett med strategisk viktige leverandører og sammen bygge sterke merkevarer. Vi vil ta ytterligere skritt i vårt viktige arbeid med bærekraft og vokse lønnsomt på alle de nordiske markedene, avslutter Charlotta Svarfvar.
Med støtte til utsatte barn og unge
Bakeren og Kokken er en del av det nordiske mediekonsernet og stiftelsen Egmont, som driver en e-handelssatsning med ni ledende selskaper innen fem strategiske områder og nisjer: Friluftsliv, Foreldre, Hjem og Interiør, Helse og Skjønnhet, og Hobby. I løpet av 2023 delte Egmont ut nesten 100 millioner DKK av sitt overskudd for å støtte barn og unge i utsatte livssituasjoner gjennom partnerskap med blant annet Redd Barna, Bris, Sveriges Stadsmissioner, My Dream Now, og Berättarministeriet.
Nøkkelord
Kontakter
För mer information kontakta,
Malin Tedsjö, malin.tedsjo@bagarenochkocken.se, +46 0733 87 70 55
Lenker
Om Bakeren og Kokken:
Bakeren og Kokken-gruppen er en av Nordens største e-handelsselskap innen kjøkkenmaskiner og kjøkkenutstyr, og har spredd kjøkkenglede siden 2005. Virksomheten består av merkevarene Bakeren og Kokken og KitchenOne, som driver salg via totalt 4 nettbutikker i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Bakeren og Kokken har siden start hatt stort fokus på kunderelasjoner og kundetilfredshet, samt er blitt tildelt utmerkelsen for årets e-forhandler fra Pricerunner flere ganger, hvorav det siste var så sent som i 2023.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Story House Egmont etablerer et nytt e-handelskonsern innen Hjem og Interiør11.9.2024 11:00:23 CEST | Pressemelding
Egmont styrker sin posisjon i e-handelsmarkedet ved å samle sine ledende virksomheter innenfor området Hjem og Interiør i et felles konsern: Egmont LivingNordic. Det nye konsernet omsetter for over 2 milliarder kroner, og Charlotta Svarfvar er ansatt som konsernsjef.
Adolfsen Group med partnere kjøper Story Travel fra Egmont. - Dette er en helt perfekt match30.8.2024 09:54:52 CEST | Pressemelding
Story House Egmonts heleide reiseoperatør Story Travel ble opprettet i kjølvannet av koronaepidemien, og har på rekordtid skapt millionvekst for mediehuset. Nå selges reiseoperatøren til en investorgruppe som inkluderer Adolfsen brødrene, mens det fortsatt er i sterk skalering.
- Unge jenter må finne kraften i seg selv!16.8.2024 12:21:06 CEST | Pressemelding
Frida Leonore Næss er for mange kjent som den sprudlende jenta på Tiktok, som studerer på Hawaii. Hun ønsker å inspirere unge jenter til å finne kraften i seg selv, og for å oppnå dette bør de sette seg mål mener hun. Nå kommer hun med en utfyllingsbok for å loggføre nettopp dette!
Norge har fått en ny norsk Donald-tegner!15.8.2024 11:52:35 CEST | Pressemelding
Denne uken debuterer Trine Lise Normann (29) som ny norsk Donald-tegner i ukas Donald-blad. – Å bli Donald-tegner er nesten umulig, sier Donald-redaktør Marius Molaug.
Går av som direktør for Egmont Kids Media14.8.2024 10:30:48 CEST | Pressemelding
Etter nesten 20 år i Story House Egmont, de siste syv årene som medlem av mediehusets ledergruppe forlater Kjell Frostrud Johnsen stillingen som direktør og ansvarlig redaktør for Egmont Kids Media. – Det var ingen lett beslutning, men jeg opplever at dette er riktige tidspunkt å gå videre, sier han.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom