Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.

Sunnhet til folket har lenge vært KIWIs hjertesak. Nå gjør KIWI et lite, men samtidig kostbart og viktig tiltak og fjerner sjokolade og sukkervarer fra kassa.
– For å virkelig mene noe med at vi legger til rette for sunne valg, var vi nødt for å gjøre noe med fristende sukkervarer i selve kassa. Vi vet at det er mange som lett kan legge en ekstra sjokolade eller lefse på kassebåndet, og det ville vi gjøre noe med, forteller Nora Mile Helgesen, kommunikasjonssjef og ansvarlig for bærekraft i KIWI.
Dette betyr i praksis at det ikke vil være sjokolade eller andre sukkervarer i kassa. Det er KIWI sentralt som hovedsakelig tegner opp hvordan butikken skal se ut og hvilke varer som plasseres hvor.
– Endringen blir i disse dager gjennomført i alle våre 703 butikker, forteller Mile Helgesen.
Nasjonalforeningen for folkehelsen er begeistret
Tidligere i år tok Nasjonalforeningen for folkehelsen og generalsekretær Mina Gerhardsen initiativ til et møte med KIWI. Der ønsket de å høre mer om hvordan KIWI jobber med sunnhet, og kom med innspill til hva de gjerne kunne sett mer av. Da kom de med ett ønske til KIWI: Å gjøre kassene sunnere.
– Det må bli lettere å ta sunne valg. At KIWI nå går foran og fjerner sukkeret fra kassene er viktig for å redusere impulshandlingen av usunne, søte varer, og er et viktig bidrag for bedre helse, sier Mina Gerhardsen i Nasjonalforeningen for Folkehelsen.
Tar ansvar
Nesten en av fire nordmenn handler i KIWI, og hver uke er det over fire millioner handler i kassene i kjeden. Med det følger det et stort ansvar.
– Vi vet at vi kan påvirke hva kundene putter i handlevogna, og vi ønsker igjen å gå foran som et godt eksempel. Det å gjøre noe med sukker i kassene var noe vi hadde planer om, og vi fikk bekreftet fra Nasjonalforeningen for folkehelsen at dette var noe vi burde ta tak i, forteller Mile Helgesen.
Flere internasjonale rapporter peker nemlig på sunnere kasser som et av de viktigste tiltakene man kan gjøre for å få folk til å velge litt sunnere. En av disse er Oljefondet og UNICEFs rapport fra 2023 “Guidance Framework to Support Healthier Food Retail Environments for Children”.
Også undersøkelser Nasjonalforeningen for folkehelsen har gjort, viser stor støtte for å fjerne sukkervarene fra kassene.
– Folk ønsker å slippe den ekstra fristelsen på vei ut av butikken, forklarer Mina Gerhardsen.
Mile Helgesen påpeker at sjokolade og sukkervarer fortsatt vil være i slutten av handlerunden.
–Vi endrer ikke på plasseringen av godteriavdelingen vår, og spesielt i de minste butikkene kan nok dette oppleves som ganske nærme kassene. Man kan selvsagt alltid mene at vi burde gjøre mer, men vi mener dette er en stor endring for oss, som vil komme kundene og folkehelsen til gode.
Mål for sukkerreduksjon
KIWI har satt seg mål for å skape en sunnere handlekurv hos kundene, blant annet når det gjelder sukker.
– Vårt mål er å redusere salget av sukker med 10 % i 2025, sammenlignet mot 2020. Det å fjerne sukkervarer fra kassene er et stort og viktig tiltak for å nå dette målet, forteller kommunikasjonssjefen.
Tidligere har KIWI gjort effektive tiltak for å redusere salget av sukkerholdig drikke, og var første kjede til å gjøre sukkerfri brus billigere enn sukkerholdig.
– Sukkerfri brus i KIWI er fremdeles alltid billigere enn varianten med sukker. Dette har gitt gode resultater, for nå er nærmere 70 % av all brus vi selger sukkerfri. Slik var det ikke for noen få år siden, da solgte vi faktisk mest sukkerholdig, avslutter Mile Helgesen.
Kontakter
Nora Mile HelgesenKommunikasjonssjef og koordinator bærekraftKIWI
Tel:47852437Nora.Helgesen@kiwi.noBilder

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
ASKO OSLO kjører nå 100 % elektrisk – distribuerer dagligvarer helt uten utslipp1.9.2025 15:36:23 CEST | Pressemelding
Fra og med i dag leverer ASKO OSLO dagligvarer til over 200 butikker i Oslo og Akershus helt uten bruk av fossile drivstoff. Med 28 elektriske lastebiler i drift og over 1,5 millioner kilometer kjørt årlig, er ASKO OSLO nå først ut i ASKO-konsernet med helelektrisk distribusjon.
Ny KIWI-rapport løfter butikkyrket28.8.2025 14:35:21 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka lanserte KIWI rapporten Kassevis av muligheter, som gir et unikt innblikk i hverdagen i dagligvarebransjen og viser hvordan butikkyrket kombinerer kompetanse, ansvar og reelle karrieremuligheter. Rapporten handler om stolthet, inkludering, kompetanse og muligheter, og viser hvordan KIWI gir unge og voksne en vei inn i arbeidslivet – og en mulighet til å bli værende.
Uendret resultatmargin, økt omsetning for NorgesGruppen første halvår27.8.2025 15:02:43 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen la i dag frem regnskapet for første halvår 2025. Tallene viser en omsetningsvekst på 5,6 prosent. Resultatmarginen er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor. De tilknyttede selskapene, som Dagrofa i Danmark, bidrar positivt til bunnlinjen.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse27.8.2025 10:52:36 CEST | Pressemelding
UNIL kaller tilbake én holdbarhetsdato (24.09.2025) av Fiskemannen Fiskeburger Torsk & Hyse 80 % fisk, grunnet funn av listeria.
NorgesGruppen anker Konkurranseklagenemndas avgjørelse i prisjegersaken21.8.2025 09:05:19 CEST | Pressemelding
Konkurranseklagenemnda har i dag opprettholdt Konkurransetilsynets vedtak i den såkalte prisjegersaken. NorgesGruppen er sterkt uenig i avgjørelsen, og vil anke saken inn for lagmannsretten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom