Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.

Samlebånd der Beyonder produserer sine batterier
Fra Beyonders batteriproduksjon Sune Eriksen, Beyonder

Tildelingen til Beyonder er et ledd i satsingen på å utvikle norsk batteriverdikjede, hvor totalt 995 millioner kroner nå gis i innovasjonstilskudd for større batteriprosjekter fordelt på de fire bedriftene Beyonder, Vianode, Cenate og Morrow Batteries.  I juni 2023 åpnet det seg en mulighet for assosiert norsk deltakelse i den europeiske fellessatsingen på batterier IPCEI (Important Projects of Common European Interest) EuBatIn. Stortinget vedtok i forbindelse med fremleggelsen av Statsbudsjettet for 2024 at det skulle opprettes et innovasjonstilskudd for større batteriprosjekter med ramme på en milliard kroner.

- Dette er en stor dag for Beyonder. Vi får nå en unik mulighet til å bli en integrert del av eliten i den europeiske batteriverdikjeden. Gjennom vårt IPCEI prosjekt «BeSAFE» skal vi ta bærekraft til et nytt nivå ved å utvikle beyond state-of-the-art sodium-ion batterier, som er tryggere i bruk, har høy ytelse og virker godt både i kaldt og varmt klima, er billigere, og vil bli produsert ved hjelp av bærekraftige materialer, sier Svein Kvernstuen, VP Business Development and Founder.

- Beyonders første produkt utviklet i Sandnes er nå lansert for salg internasjonalt. Etter åtte års teknologiutvikling er dette en stor milepæl for Beyonder. Dette har vært mulig gjennom fantastisk innsats av våre nær 50 ansatte, våre tillitsfulle og støttende eiere og viktige partnere. Vi vil i dag særlig takke Nærings- og fiskeridepartementet og Innovasjon Norge for støtte og deres arbeid for oppbygging av en norsk batteriverdikjede, sier Kvernstuen.

Beyonders prosjekt blir nå en del av den europeiske batteriverdikjeden gjennom assosiert deltakelse i IPCEI EuBatIn.

- Å bli medlem i IPCEI er et stort og viktig løft for Beyonder som vil akselerere vår produktutvikling og oppskalering. I prosjektet har vi inngått samarbeid med ledende europeiske selskaper innen verdikjeden for batteriproduksjon, som vil sikre god gjennomføring av prosjektet, sier Kvernstuen.

- Dette er en merkedag for den norske batterisatsingen og er resultat av et langsiktig og målrettet arbeid. Med denne tildelingen til fire store batteriprosjekter har vi fått på plass en viktig brikke i tilretteleggingen for at fremtidsrettet industri etablerer seg i Norge, for storskala battericelleproduksjon i Norge og industriell aktivitet i en komplett batteriverdikjede, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Innovasjon Norge stiller høye krav til mottakerne av tilskuddet. Prosjektene må ha stor innovasjonshøyde, industriell skalerbarhet, ringvirkninger, gjennomføringsevne, forpliktende europeisk samarbeid og lavest mulig miljøpåvirkning. Innovasjon Norge mottok til sammen syv søknader. Søknadene har vært gjennom flere runder med vurderinger av eksterne eksperter i tillegg til behandlingen i Innovasjon Norges beslutningsorganer.

Også fylkesordføreren feirer tildelingen.

- Dette er en strålende nyhet for både selskapet og for hele Rogaland. Denne tildelingen gjør at Beyonder fortsatt vil være i front av en næring som er sentral for grønn omstilling, En omstilling vi skal lede i Rogaland, men som er viktig for hele landet, sier fylkesordfører Ole Ueland.

Om IPCEI, Important Projects of Common European Interest

IPCEI er et sentralt virkemiddel i EUs næringspolitikk, og er en statsstøtteordning for å overvinne markedssvikt og finansiere banebrytende innovasjon og infrastruktur i store og strategisk viktige samarbeidsprosjekter mellom land og bedrifter innenfor EØS-området. IPCEI skal bidra til å utvikle nye produkter, tjenester og produksjonsprosesser og utbygging av infrastruktur som ikke ville ha blitt realisert uten statsstøtte, og bidra til bærekraftig vekst, økt sysselsetting og økt global konkurranseevne i EØS-landene. Prosjektene må inneholde innovasjon utover «state of the art». Regjeringen har gitt Innovasjon Norge koordineringsansvaret for arbeidet med IPCEI i Norge.

Om IPCEI EuBatIn og assosiert partnerskap

IPCEI EuBatIn startet i 2021 som det andre av to IPCEI-initiativ innen batterier. IPCEI EuBatIn har tolv medlemsland og 46 direkte partnere. Det er åpnet for nye aktører som ønsker status som såkalt assosiert partner. IPCEI EuBatIn består av fire arbeidsstrømmer for ulike deler av verdikjeden: 1) Råmaterialer og avanserte materialer, 2) Battericeller, 3) Batterisystemer og 4) Resirkulering og bærekraft. Bedriftene som nå får finansiering er tatt opp som medlemmer i IPCEI EuBatIn.

Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør Innovasjon Norge Rogaland, kari.holmefjord.vervik@innovasjonnorge.no, tlf. 95 85 85 45
Svein Kvernstuen, EVP Business Development i Beyonder, svein@beyonder.no, Mobil: 41 51 15 11 eller Turi Kvame Lorentzen, Soft Funding Manager i Beyonder, turi.kvame.lorentzen@beyonder.no

Svein Kvernstuen med battericeller fra selskapet
Ansatte i Beyonder utenfor hovedkontoret
Teamet bak Beyonder
Beyonders produksjonsanlegg sett fra luften
Beyonders produksjonsanlegg
Innovasjon Norges administrerende direktør Håkon Haugli.