NAF advarer mot bilbransjens nye kjøpekontrakt
Bilbransjen har endret nybilkontraktene. Nå får forbrukerne hele risikoen for avgiftsøkninger, også hvis bilen blir forsinket. - Ta forbehold før du underskriver, advarer NAF.

Svært mange selgere av nye biler bruker Norsk bilbransjeforbund (NBF) sin standardkontrakt. Nå endrer NBF kontrakten. I år er det ventet et nybilsalg på om lag 110 000 biler, i hovedsak elbiler.
- De nye kontraktene kan skyve en saftig ekstraregning over på deg som kjøper ny bil, hvis bilavgiftene skulle øke før bilen er levert. Det vil også gjelde om bilen er forsinket. Vi oppfordrer bilkjøperne til å ta forbehold før de signerer, sier Vigdis Svennungsen, senior advokat i NAF.
Avtaler seg bort fra ansvar ved forsinkelser
Tidligere var NBFs kontrakt tydelig på at bilkjøperen ikke skulle belastes økning i engangsavgift og omregistreringsavgift som kom etter avtalt leveringstidspunkt. Nå vil bransjen avtale seg bort fra ansvar for prisøkninger helt frem til bilen er levert, ved å velge formuleringen «før levering» og ikke før «avtalt levering».
- Før hadde du beskyttelse mot prisøkninger på mer enn 6 prosent av kjøpesummen, også inkludert avgifter. Nå senkes terskelen til 3 prosent, og det er bra. Men når avgifter holdes utenfor, og du i tillegg får ansvar for prisøkninger helt frem til bilen faktisk er levert, øker risikoen din ved forsinkelser, sier Svennungsen.
Klart råd fra NAF
NAF råder derfor bilkjøperne til å ta forbehold mot prisøkninger etter avtalt levering før de signerer kontrakten.
- Dette bør skje skriftlig, enten som påskrift på kontrakten eller per e-post, råder Svennungsen. - Vi mener det er urimelig at kjøper sitter med hele ansvaret dersom prisen øker, også etter avtalt levering. Vi kan fort komme opp i en ny situasjon der elbiler blir forsinket, sier hun.
I 2022 og 2023 var det store leveringsutfordringer på elbil, og Tesla har allerede advart mot at situasjonen i Rødehavet kan skape nye utfordringer.
Forbrukerrådet enig med NAF
Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, er enig i at standardkontrakten slik den er nå legger for stor andel av risikoen for prisendringer på forbrukeren.
- Pris er en viktig del av vurderingen når man kjøper bil. Denne endringen gjør at det blir stor usikkerhet om hva bilen faktisk vil koste til slutt. Når avgifter holdes utenfor beregningene vil vi i beste fall være like langt som før endringene, sier Iversen.
Han understreker at bruken av skriftlig avtale ved bilkjøp er viktig, men at forbrukeren som blir møtt med standardkontrakter laget av næringslivet har særskilt beskyttelse.
-Det skal mindre til før vilkår i slike kontrakter ansees som urimelige, sier Iversen. Han viser til at avtalevilkår som medfører betydelig skjevhet til skade for forbrukeren kan settes til side.
Bilkjøperne trenger forutsigbarhet
Avgiftene på elbiler har kommet raskt. Først da moms på elbil ble innført, senere da regjeringen la på en overraskende vektavgift. I dag betaler du moms på den delen av bilprisen som overskyter 500 000, og vektavgift på 12,98 per kilo, med et fradrag på de første 500 kilo.
- Bilkjøperne er sensitive til økninger i avgifter. De aller fleste nye biler som blir solgt i år, kommer til å være elbiler. Derfor må forbrukerne få trygghet for ytterligere avgiftsøkninger, og vi forventer at regjeringen ikke skrur opp elbilavgiftene nå. Utskiftningen av bilparken er et viktig mål, og med større risiko for forbrukerne kan utrygghet om avgiftene være tungen på vektskålen, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Nøkkelord
Kontakter
Vigdis SvennungsenSenior advokat, NAF
Tel:92462496Vigdis.Svennungsen@naf.noIngunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noThomas IversenJuridisk seniorrådgiver, Forbrukerrådet
Tel:907 74 258thomas.iversen@forbrukerradet.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom