Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
- Nye eSprinter understreker Mercedes-Benz Vans sitt seriøse engasjement for elektriske nyttekjøretøy. Med en batterikapasitet på hele 113 kWt, byr nye eSprinter på en imponerende rekkevidde på opptil 440 kilometer. Samtidig er den designet for å imøtekomme en rekke kundebehov, og prioriterer allsidighet samt fleksibilitet, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Stor batteripakke og lang rekkevidde
Nye eSprinter leveres med en batteripakke på 113 kWt, og vil senere i år også bli tilgjengelig med 81 kWt tilgjengelig batterikapasitet. Den største av batteripakkene gir en imponerende rekkevidde på opptil 440 kilometer i henhold til WLTP-normen. Med den innebygde ombordladeren (AC) er maksimal ladeeffekt på 11 kW, mens ved hurtiglading (DC) kan eSprinter lade med maksimal effekt på 115 kW. Med den største batteripakken vil lading fra 10 – 80 % være unnagjort på ca. 42 minutter.
Tre ulike kjøremoduser, Comfort, Economic og Maximum Range, gir mulighet for tilpasning av ytelse og energiforbruk til nye eSprinter. Fire ulike nivåer for energigjenvinning (D-, D, D+, D++) kan også velges manuelt, i tillegg til D Auto, der bilen automatisk styrer intensiteten på regenereringen i henhold til trafikksituasjonen.
Batteriteknologien benytter litiumjernfosfat, noe som eliminerer bruken av kobolt eller nikkel, og er spesielt egnet for nyttekjøretøy takket være lang levetid. En aktiv termisk styringsenhet sikrer at batteriet er så effektivt som mulig, og varmepumpe er standard. Alt i alt gjør dette nye eSprinter svært godt egnet for allsidig bruk, både for bykjøring og for lengre avstander.
Den elektriske drivlinjen
Hovedkomponentene i den elektriske drivlinjen i nye eSprinter har to nyutviklinger: den effektive motoren og den avanserte elektriske bakakselen. Begge er for første gang installert på en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz. Den elektriske motoren er tilgjengelig med 150 kW toppeffekt og leverer et dreiemoment på opptil 400 Nm.
Kombinasjonen av den effektive motoren og den avanserte elektriske bakakselen gir fordeler med tanke på ombygginger og varianter med ulike lengder på kjøretøyet (A2 og A3), maksimal totalvekt (opp til 4,25 tonn), samt muligheten til å trekke tilhengerlast på opptil 2.000 kg. Maksimalt lastevolum på eSprinter er på 14 m3.
En modulær utforming for maksimal allsidighet
Nye eSprinter er basert på en plattform bestående av tre moduler, noe som også bidrar til at det er enkelt å tilpasse til flere kjøretøyvarianter. Modulen i front inneholder høyspentkomponentene og kan kombineres med alle varianter uavhengig av akselavstand og batteristørrelse. Det integrerte batteriet er plassert i sentermodulen. Denne plasseringen gir bilen et lavt tyngdepunkt, noe som påvirker kjøreegenskapene på en positiv måte. Den bakre modulen huser den kompakte og kraftige elektriske motoren, som driver bakakselen. Det modulære konseptet gir gode synergieffekter og fordeler i produksjonen.
Nyheter innen sikkerhet og funksjonaliteter
Den nye eSprinter vil ha mye standardutstyr, der blant annet aktiv bremseassistent, regnsensor, tretthetsovervåking, intelligent hastighetsassistent og cruise-kontroll er standard i samtlige varianter. Assistentsystemer som overvåker blindsone og dekktrykk er også en del av standardpakken. Det samme gjelder aktiv kjørefeltassistent, ryggekamera og elektrisk innfellbare sidespeil.
Brukere av nye eSprinter kan også glede seg over at den nyeste versjonen av multimediasystemet MBUX med midtplassert berøringsskjerm på 10,25 tommer er standardutstyr. Systemet tilbyr blant annet intelligent navigasjon med for eksempel trafikkinformasjon i sanntid og aktiv rekkeviddestyring. Om systemet er koblet til en Mercedes me-konto, får brukeren et enda større utvalg tjenester og funksjoner som gjør kjørehverdagen enklere og mer effektiv.
Også nytt multifunksjonsratt med varme, slik som man finner i flere av personbilene, er standard i eSprinter. Dette gir varsel dersom føreren ikke har hendene på rattet, og oppvarmingen aktiveres ved stemmestyring eller via MBUX-enheten.
Oppgradert parkeringspakke med 360-graders kamera og 3D-visning blir også tilgjengelig i den nye eSprinter.
Pris:
eSprinter (113 kWt) |
|
Fra kr. (inkl. engangsavgift, ekskl. mva og levering) |
941.624,- |
Tekniske data:
eSprinter (113 kWt) |
|
Motor |
Permanent synkron motor (PSM) |
Effekt |
150 kW (80 kW kontinuerlig effekt) |
Batterikapasitet |
113 kWt |
Maksimalt dreiemoment |
400 Nm |
Toppfart |
120 km/t |
WLTP-rekkevidde |
440 km |
Maks. ladeeffekt |
AC: 11 kW, DC: 115 kW |
Drivlinje |
Bakhjulsdrift |
Tillatt totalvekt |
4.250 kg |
Tillatt tilhengerlast |
2.000 kg |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noPer Ragnar JohansenSalgsdirektør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
per.ragnar.johansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil10.10.2024 10:53:20 CEST | Pressemelding
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
De første VAN.EA-prototypene er klare for testing9.10.2024 09:22:54 CEST | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans iverksetter neste fase av elektrifiseringsstrategien med plattformen VAN.EA. Fra 2026 vil alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). De første prototypene er nå på offentlige veier.
Mercedes-AMG ONE setter nok en gang banerekord på Nürburgring-Nordschleife4.10.2024 10:09:37 CEST | Pressemelding
Mercedes-AMG ONE har vært den raskeste gatelovlige produksjonsbilen på Nürburgring-Nordschleife siden oktober 2022. Med kun seg selv som rival, har den igjen bevist sin overlegne ytelse ved å slå sin egen rekord.
Mercedes-Benz øker topphastigheten til 95 km/t på nivå 3 for autonom kjøring3.10.2024 14:16:53 CEST | Pressemelding
DRIVE PILOT, systemet til Mercedes-Benz for autonom kjøring, kan nå under visse forutsetninger benyttes i hastigheter opp til 95 km/t på motorveier i Tyskland. Salgsstart er planlagt til starten av 2025, og eksisterende DRIVE PILOT-kunder vil få oppdateringen gratis.
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Cabriolet er klar for bestilling30.9.2024 14:53:54 CEST | Pressemelding
Den nye Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Cabriolet tilbyr enestående design, dynamisk kjøreopplevelse og muligheten til å oppnå en følelse av frihet på sekunder. Bilen kan bestilles i Norge med startpris på 1.706.625 kroner (ekskl. levering), og er ventet på norske veier våren 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom