Ella Marie solodebuterer med sterk låt til lillesøsteren

Mads Suhr Pettersen

Hør "Sániid" her fra kl. 00.01: https://EllaMarie.lnk.to/Saniid

Ella Marie er en samisk artist og aktivist fra Tana i Finnmark. Gjennom syv år som frontfigur i bandet ISÁK, har hun blitt hyllet for sin energiske scenepersonlighet og lidenskapelige formidling av joik. Nå har hun bestemt seg for å gå solo, med tidløs og kraftfull popmusikk på nordsamisk.

Ella Marie debuterer med mektige og følelsesladde Sániid som betyr «ord» på nordsamisk.

"Sániid handler om søsterskap, og om det ubrytelige båndet jeg har til min lillesøster, Ayla. Låta kom ut av smerten jeg kjente da jeg så henne bli båret vekk av politiet under Fosenaksjonene i fjor, og den desperate følelsen av å ville trøste henne. Hun ble satt på glattcelle i timesvis, uten at jeg kunne komme i kontakt med henne, og det knuste meg å ikke kunne gjøre noe for å beskytte henne. Det at min lillesøster slapp alt hun hadde i hendene og reiste til Oslo for å kjempe ved min side mot menneskerettighetsbruddet på Fosen, betydde alt for meg. Det at hun skulle straffes for det, føltes så urettferdig., sier Ella Marie Hætta Isaksen".

Søstrene står hverandre veldig nære, og deler et stort engasjement for aktivisme. Den 11. mars skal de til retten sammen, der begge er tiltalt av statsadvokaten i Oslo for å ha protestert mot det statlige menneskerettighetsbruddet på Fosen. Ella Marie har vært i ledelsen av Fosenaksjonen siden starten, og under de store aksjonene i Oslo sentrum i februar og mars i fjor kom lillesøsteren for å slutte seg til aksjonen. Da ble storesøsteren vitne til at lillesøsteren ble innbragt av politiet for å ha stengt hovedinngangen til Finansdepartementet.

Å være storesøster er den største og viktigste oppgaven jeg har fått så langt i livet, og det har utvilsomt formet meg til det mennesket jeg er i dag. I mars skal jeg og Ayla i rettssak sammen, tiltalt for å ha aksjonert i solidaritet med Fosen-samene. Jeg ønsket å gi ut denne låta i forkant av rettssaken som en kjærlighetserklæring til Ayla og resten av aksjonistene som står tiltalt. Det finnes ikke ord som kan beskrive eller bøte på den situasjonen vi er satt i, hverken på norsk eller samisk. Derfor har jeg kalt låta for Sániid (Ord), for å fortelle mine medaksjonister nettopp det: at selv uten ord, så står vi sammen i dette., sier Ella Marie Hætta Isaksen

Ella Marie fikk sitt nasjonale gjennombrudd i 2018, da hun gikk av med seieren i Stjernekamp på NRK. Hun har siden brukt plattformen sin til å kjempe for samiske rettigheter, og har gjennom en årelang innsats for å beskytte samiske landområder blitt anerkjent som en av de fremste aktivistene og rettighetsforkjemperne i Norge i dag.

Selv om Ella Maries musikk bærer tydelige budskap om fornorskning av det samiske folket og sorg over kulturtap, er musikken hennes en feiring av sterk samisk motstandskraft og samhold. På poetiske og banebrytende måter setter Ella Marie ord og toner på vonde følelser mange urfolk bærer på, i et forsøk på å forløse noe av det vonde. På denne måten inviterer Ella Marie sitt publikum inn i et personlig og trygt rom, hvor stoltheten over den rike, samiske kulturarven, står i fokus.

Om oss

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, Alessandra, Ramón, Olivia Rodrigo, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Marstein, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Taylor Swift, The Rolling Stones m.fl.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Legenden Mark Knopfler ute med nytt album12.4.2024 10:42:53 CEST | Pressemelding

Mark Knopfler er i dag ute med sitt tiende solostudioalbum One Deep River. Albumet inneholder 12 nye låter med hans klassiske gitarspill, poetiske fortellertekster og varme Geordie-vokaltone. Tittelsporet One Deep River gjenspeiler Knopflers dype hengivenhet for elven som renner gjennom hans barndomsby Newcastle. "Crossing the Tyne is always on your mind. It's what you were doing when you were leaving as a youngster and that feeling is always the same every time you do it. You're heading out or you're coming back, and it just connects with your childhood. The power of it doesn't go away", sier Knopfler. One Deep River byr på Knopfler-klassikere hvor han har hentet inspirasjon fra blues, folk, og rock. Albumet ble produsert av Knopfler og hans mangeårige samarbeidspartner Guy Fletcher og ble spilt inn i hans eget British Grove Studios i London.

Dagny slipper Strawberry Dream; siste smakebit før album!11.4.2024 09:57:53 CEST | Pressemelding

Lytt til ‘Strawberry Dream’ her: https://Dagny.lnk.to/StrawberryDream Samtidig som popsensasjonen Dagny er på Europturné slipper hun i dag låten ‘’Strawberry Dream’’, som er siste drypp før hennes neste album ELLE ser dagens lys. ELLE vil inneholde 8 spor, inkludert tidligere utgitte låter som "Heartbreak In The Making", "Same Again (For Love)", "Ray-Bans" - samt "Strawberry Dream". Å følge opp den suksessen til hennes kritikerroste debutalbum "Strangers / Lovers" var en stor oppgave. Aldri redd for å ta en dristig tilnærming, begynte et forlokkende konsept å ta form, som ville tillate Dagny å bearbeide følelsene sine samtidig som hun bevarte sin kreative frihet. Etter å ha rundet av 2023 med et fullsatt Oslo Spektrum står nå ELLE for tur - den første delen i en trilogi av mini-album, som representerer overdrevne sider av Dagny sine unike personlighetstrekk og samtidig beholder friheten til å utforske ulike sounds. ELLE er en håpefull og håpløs romantiker, men har samtidig en tydelig s

Billie Eilish annonserer nytt album8.4.2024 18:03:18 CEST | Pressemelding

Billie Eilish har i dag avslørt at hun kommer med nytt album på selveste 17. mai. Det nye albumet har fått tittelen HIT ME HARD AND SOFT og blir hennes tredje i rekkken. Albumet er en mangfoldig og sammenhengende samling av sanger som ideelt lyttes til i sin helhet fra begynnelse til slutt. HIT ME HARD AND SOFT gjør akkurat som tittelen tilsier: treffer deg hardt og mykt både lyrisk og lydmessig og tar deg med på en reiser gjennom et enormt og vidstrakt lydlandskap hvor man fordypes inn i et fullt spekter av følelser. Igjen har hun teamet opp med FINNEAS, bror og mangeårige samarbeidspartner, som også har produserte albumet. Billie fortsetter innsatsen for å minimere avfall og bekjempe klimaendringer og benytter 100 % resirkulerbare materialer til de fysiske formatene som slippes i fire forskjellige varianter.

Vinnere av Spellemann 2023 - fra Universal Music5.4.2024 10:49:22 CEST | Pressemelding

I går kveld gikk Spellemann 2023 av stabelen og vi er stolte av å kunne presentere følgende vinnere for låter de har gitt ut på distribusjon hos Universal Music. Vi gratulerer alle vinnere! UNDERGRUNN UNDERGRUNN stakk av med kveldens gjeveste pris, Årets Spellemann. UNDERGRUNN har satt et tydelig preg på den norske musikkscenen med albumene UNDERGRUNN og Egoland. På tampen av året solgte de ut Oslo Spektrum hele to (!) ganger. Cezinando Cezinando sikret seg to priser i kategoriene Pop og Årets Tekstforfatter for albumet Sprengkulde, som er utgitt via distribusjon hos Universal Music. Helt siden gjennombruddet i 2017 med "Håper du har plass", har Cezinando sikret sin posisjon som en av Norges mest spilte artister. Carina Dahl Carina Dahl vant sin første Spellemann da hun stakk av med pris i kategorien Festmusikk. Carina hadde et travelt fjorår med over 50 spillejobber, og i tillegg hadde hun hennes beste år med plasseringer på den norske topplista. Carina Dahl gir ut musikk distribuert

Ny musikk fra Astrid S, Imagine Dragons, Glass Animals, Chappel Roan samt album fra Conan Gray!5.4.2024 10:44:44 CEST | Pressemelding

Astrid S slipper nær låt om vennskap: “Oh Emma” Imagine Dragons er tilbake med “Eyes Closed”. Låten er en god blanding av alternativ, rap, elektronisk og rock og frontmann Dan Reynolds sier selv; “After taking some time off the road and spending time catching up with family and loved ones, I finally have felt the desire to go back to the sonic places that originally brought me the most joy, but with a new outlook and mentality. The world looks much different after being a band for more than a decade. But some things will always remain the same. It’s finding that right balance of nostalgia and freshness that brings me the most joy in the studio. We had a lot of fun making this one and hope you enjoy it too”. Se musikkvideo HER. Med fenomenet “Heat Waves”, som har over 7 milliarder streams, er den britiske kvartetten Glass Animals tilbake med “Creatures in Heaven”. Låten omhandler et intenst vennskap som tok slutt for tidlig og blir å finne på deres fjerde album, I Love You So F***ing Mu