Ella Marie solodebuterer med sterk låt til lillesøsteren

Mads Suhr Pettersen

Hør "Sániid" her fra kl. 00.01: https://EllaMarie.lnk.to/Saniid

Ella Marie er en samisk artist og aktivist fra Tana i Finnmark. Gjennom syv år som frontfigur i bandet ISÁK, har hun blitt hyllet for sin energiske scenepersonlighet og lidenskapelige formidling av joik. Nå har hun bestemt seg for å gå solo, med tidløs og kraftfull popmusikk på nordsamisk.

Ella Marie debuterer med mektige og følelsesladde Sániid som betyr «ord» på nordsamisk.

"Sániid handler om søsterskap, og om det ubrytelige båndet jeg har til min lillesøster, Ayla. Låta kom ut av smerten jeg kjente da jeg så henne bli båret vekk av politiet under Fosenaksjonene i fjor, og den desperate følelsen av å ville trøste henne. Hun ble satt på glattcelle i timesvis, uten at jeg kunne komme i kontakt med henne, og det knuste meg å ikke kunne gjøre noe for å beskytte henne. Det at min lillesøster slapp alt hun hadde i hendene og reiste til Oslo for å kjempe ved min side mot menneskerettighetsbruddet på Fosen, betydde alt for meg. Det at hun skulle straffes for det, føltes så urettferdig., sier Ella Marie Hætta Isaksen".

Søstrene står hverandre veldig nære, og deler et stort engasjement for aktivisme. Den 11. mars skal de til retten sammen, der begge er tiltalt av statsadvokaten i Oslo for å ha protestert mot det statlige menneskerettighetsbruddet på Fosen. Ella Marie har vært i ledelsen av Fosenaksjonen siden starten, og under de store aksjonene i Oslo sentrum i februar og mars i fjor kom lillesøsteren for å slutte seg til aksjonen. Da ble storesøsteren vitne til at lillesøsteren ble innbragt av politiet for å ha stengt hovedinngangen til Finansdepartementet.

Å være storesøster er den største og viktigste oppgaven jeg har fått så langt i livet, og det har utvilsomt formet meg til det mennesket jeg er i dag. I mars skal jeg og Ayla i rettssak sammen, tiltalt for å ha aksjonert i solidaritet med Fosen-samene. Jeg ønsket å gi ut denne låta i forkant av rettssaken som en kjærlighetserklæring til Ayla og resten av aksjonistene som står tiltalt. Det finnes ikke ord som kan beskrive eller bøte på den situasjonen vi er satt i, hverken på norsk eller samisk. Derfor har jeg kalt låta for Sániid (Ord), for å fortelle mine medaksjonister nettopp det: at selv uten ord, så står vi sammen i dette., sier Ella Marie Hætta Isaksen

Ella Marie fikk sitt nasjonale gjennombrudd i 2018, da hun gikk av med seieren i Stjernekamp på NRK. Hun har siden brukt plattformen sin til å kjempe for samiske rettigheter, og har gjennom en årelang innsats for å beskytte samiske landområder blitt anerkjent som en av de fremste aktivistene og rettighetsforkjemperne i Norge i dag.

Selv om Ella Maries musikk bærer tydelige budskap om fornorskning av det samiske folket og sorg over kulturtap, er musikken hennes en feiring av sterk samisk motstandskraft og samhold. På poetiske og banebrytende måter setter Ella Marie ord og toner på vonde følelser mange urfolk bærer på, i et forsøk på å forløse noe av det vonde. På denne måten inviterer Ella Marie sitt publikum inn i et personlig og trygt rom, hvor stoltheten over den rike, samiske kulturarven, står i fokus.

Om oss

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, Alessandra, Ramón, Olivia Rodrigo, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Marstein, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Taylor Swift, The Rolling Stones m.fl.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny musikk fra Post Malone, Camila Cabello, Mabel, Ice Spice samt album fra Kings Of Leon!10.5.2024 10:32:48 CEST | Pressemelding

Post Malone har teamet opp med Morgan Wallen på ny låt! Emelie Hollow slipper musikk på norsk, og første låt ut er en sårbar og vakker kjærlighetslåt; “Nå har du meg” Camila Cabello har annonsert sitt fjerde studioalbum C,XOXO som slippes 28. juni. C,XOXO er skrevet av Camila og vekket til live med produsent El Guincho (Rosalia, FKA twigs, Frank Ocean) og medprodusent Jasper Harris (Lil Nas X, Baby Keem, Jack Harlow). I forbindelse med albumnyheter slipper hun også singelen “HE KNOWS” med Lil Nas X. Camila beskriver C,XOXO som å ha "en emosjonell umiddelbarhet og råhet" og fortsetter med å proklamere albumet som hennes "dristigeste soloalbum". Rap-prinsessen Ice Spice slapp i dag låten “Gimmie A Light”, som er første offisielle singel fra hennes kommende debutalbum Y2K. Produsert av Ice Spices mangeårige samarbeidspartner RiotUSA, som også håndterte produksjonen på "Munch (Feelin U)". “Gimmie A Light” sentrerer om en sample fra dancehall-legenden Sean Pauls monsterhit “Gimme the Light”

Post Malone har teamet opp med Morgan Wallen på ny låt!10.5.2024 09:57:38 CEST | Pressemelding

Post Malone har teamet opp med Morgan Wallen på den etterlengtede nye singel "I Had Some Help". Låten ble skrevet av Post, Wallen, Louis Bell, Ryan Vojtesak, Ashley Gorley, Ernest Keith Smith og Hoskins og produsert av Louis Bell, Charlie Handsome og Hoskins. Singelen vil bli å finne på Posts første countryalbum som kommer i løpet av året. Post spilte nylig for første gang på Stagecoach Festival hvor han fremførte en rekke country-covere og ønsket superstjerner som Brad Paisley, Sara Evans og Dwight Yoakam velkommen opp på scenen. Morgan Wallen tok også turen opp og sammen debuterte de “I Had Some Help” foran en utsolgt Stagecoach Festival. Se video HER.

Ny musikk fra Astrid S, Lukas Graham, BRÆTZ, Gracie Abrams og Miranda Lambert!3.5.2024 07:43:49 CEST | Pressemelding

Billie Eilish til Telenor Arena Astrid S slipper het favorittsingel: “Hot Fever Dream”! Lukas Graham tilbake med ny musikk! BRÆTZ med powerlåt til alle jenter der ute! Gjennombruddet til Grammyvinner Coco Jones kom takket være hitsingelen "ICU" hente fra hennes debutEP What I Didn't Tell. I dag er hun ute med låten “Here We Go (Uh Oh)”. Dette er Cocos første musikk for året og en ny musikalsk retning. Siden gjennombruddet som ung Disney-stjerne, har Coco, nå 26 år, fortsatt å spille i filmer og er for tiden å finne i serien Bel-Air, som er en ny utgave av The Fresh Prince of Bel-Air. Kritikerroste Gracie Abrams har blitt hyllet som en av de mest overbevisende låtskriverne i sin generasjon. Hun har høstet lovord fra artister som Billie Eilish og Olivia Rodrigo og har Joni Mitchell som sitt forbilde. I fjor slapp hun debutalbumet Good Riddance og var med Olivia Rodrigo på hennes første del av Sour Tour. Nå følger hun opp med albumet The Secret of Us som slippes 21. juni. Første låt ut fr

Lukas Graham tilbake med ny musikk!2.5.2024 15:49:32 CEST | Pressemelding

Våre danske venner i Lukas Graham er tilbake med den nye låten “Cheat Code”. Dette er deres første nye utgivelse siden fjorårets 4 (The Pink Album). Med "Cheat Code" introduseres en ny, men nostalgisk lyd fra Lukas Graham, og er den første singelen fra kommende album. Den nye singelen er skrevet med den amerikanske låtskriveren Autumn Rowe og den nederlandske hitprodusenten Kizzo, kjent for sitt arbeid med Jon Batiste på det Grammy-vinnende albumet We Are. Kizzo har tidligere jobbet med artister som Usher, Dua Lipa, Jason Derulo og Ava Max. Vokalen til “Cheat Code” ble spilt inn foran et livepublikum på legendariske VEGA i København. I løpet av åtte dager og netter på rad ble fans invitert til å delta i studioopptakene live på scenen. Denne unike og intime live-opplevelsen, også kjent som "The Recording Experience", har ført til flere vokalopptak som kommer til å bli hørt på låter fra det nye albumet. Utgivelsen av "Cheat Code" kommer ett år etter 2023-utgivelsen av bandets mest autent