Sjømatbedriftene: - Krever ingen nedtrekk for de som investerer i miljøteknologi
Sjømatbedriftene er svært skuffet over regjeringens fargelegging av trafikklyssystemet. En fargelegging som utvilsomt vil føre til færre arbeidsplasser, mindre norsk matproduksjon, mindre verdiskapning og mindre eksportinntekter til Norge. Administrerende direktør, Robert H. Eriksson, krever nå ingen nedtrekk for de som investerer i miljøteknologi.

Sjømatbedriftenes-leder mener regjeringen fører en bevist politikk som er i ferd med å male kysten rød. Han viser til at ved den forrige kapasitetsjusteringen og fargeleggingen av trafikklyssystemene så var status 3 gule og 2 røde områder. Nå er resultatet fem gule og to rød.
Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth forteller at begrunnelsen for fargeleggingen er hennes bekymring over at påvirkningen fra lakselus øker i flere områder, og at dette skjer på tross av at målet er å redusere påvirkningen. Dersom næringen skal kunne vokse, er den nødt til å gjøre endringer for å redusere utslipp av lakseluslarver fra anleggene.
-Jeg deler Myrseth sin bekymring når det gjelder miljøpåvirkningene, og er enig i behovet for endringer. Men det holder ikke å bare gå rundt og snakke om sine bekymringer. Hun må vise politisk handlekraft. I flere år har Sjømatbedriftene vært en pådriver for å få på plass ordninger som fremmer null- og lavutslippsløsninger, sier Robert H. Eriksson.
Miljøteknologi bør gi ingen nedtrekk
I tillegg til Sjømatbedriftene så peker også ekspertmiljøer som både havbruksutvalget og Havforskningsinstituttet på at det bør legges til rette for null- og lavutslippsløsninger, og at myndighetene bør fremme en miljøfleksibilitetsordning.
-Sjømatbedriftene krever at de som investerer i null- og lavutslippsteknologi må få slippe nedtrekket, samtidig som de får tilbake produksjonsvolumet for tidligere års nedtrekk. I tillegg bør det være en konverteringsløsning som gjør at de kan få økt produksjon ved å veksle inn produksjon i tradisjonell teknologi med ny null- og lavutslippsteknologi. sier Eriksson.
Sjømatbedriftene mener det å få fart på null- og lavutslippsordninger har mange oppsider, og peker på at dette vil bidra til økt lønnsomhet, økt produksjon, flere arbeidsplasser, og økt verdiskapning. I tillegg gir det bedre fiskevelferd, lavere dødelighet, og mer bærekraftig produksjon.
-For å få realisert dette kreves det investeringer i milliardklassen av havbruksselskapene. Derfor er det nødvendig med gode og riktige økonomiske insentiver som kan bidra til å utløse investeringene. Vi mener klart og tydelig at de som veksler inn fra tradisjonell teknologi til ny miljøteknologi bør få minimum tregangen i økt produksjonsvolum. Det haster med å få på plass dette. Havbruksnæringen er klar. Tiden for å tvinne tommeltotter må være forbi. regjeringen må vise politisk handlekraft og gjennomføringsevne, sier Eriksson, og fortsetter
-Om statsråden ikke er villig til å rulle ut en slik ordning i hele landet første dag, noe hun burde være, bør hun i alle fall iverksette et snarlig pilotprosjekt for Vestlandet. Å la humla suse slik man gjør i dag vil bety en seigpining og avvikling av oppdrettsnæringen på Vestlandet, sier han.
En politikk for færre arbeidsplasser
Regjeringens forslag til fargelegging i trafikklyssystemet vil bety et nedtrekk på mellom 11 og 12000 tonn. Siden trafikklyssystemet ble påskudd i 2018 innebærer årets nedtrekk i produksjon et samlet nedtrekk på minst 30 000 tonn, mest sannsynlig 40 000 tonn, ifølge opplysninger Sjømatbedriftene har mottatt fra Nærings- og fiskeridepartement.
-Hvordan kan statsråden påstå at et samlet nedtrekk på, mest sannsynlig 40 000 tonn, vil føre til flere arbeidsplasser, mer norsk matvareproduksjon, mer verdiskapning og økte eksportinntekter til Norge er en totalt ubegripelig argumentasjon. Alle skjønner at det er det motsatte som vil skje. Dette er rett og slett årets største logiske brist, sier Robert H. Eriksson.
Lytte hverken til næringen eller fagekspertene
I starten på februar sendte departementet ut utkast til forskrift om kapasitetsjustering for tillatelser til akvakultur med matfisk i sjø av laks og ørret. Forslaget regulerer produksjonen i oppdrett. Høringsfristen er satt til 15. mars.
-Det at statsråden, ni dager før høringsfristens utløp, lanserer sitt forslag til fargelegging og kapasitetsjustering for 2024, er smått urolig. Dette til tross for at høringen adresserer sentrale spørsmål til kapasitetsjusteringen. Det bare vitner om at dagens regjering har null interesse av å lytte til innspill fra næringen og fagekspertene. Det grenser rett og slett til det useriøse, og man kan jo spørre seg om det i det hele tatt er noe poeng i å levere høringssvar, sier Eriksson
Robert H. Eriksson viser til at ekspertutvalget i sin innstilling til regjeringen har slått fast at PO4 har gått fra høyt til moderat påvirkning, og PO8 har gått fra moderat påvirkning til lav, og til tross for dette har statsråden valgt å ignorere de faglige tilrådningene.
Kontakter
Robert Holmøy ErikssonAdministrerende direktør
Tel:+47 73 84 14 00Tel:+47 950 68 797robert@sjomatbedriftene.noOm Sjømatbedriftene
Sjømatbedriftene er en nasjonal, politisk uavhengig næringsorganisasjon som representerer alle ledd i sjømatnæringen fra produksjon til salg. Vårt formål er å utvikle sjønæringene på en samfunnsmessig ansvarlig og miljømessig bærekraftig måte. På samme tid skal vi ivareta medlemmenes interesser – både næringspolitisk, økonomisk, faglig og sosialt.
Følg pressemeldinger fra Sjømatbedriftene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sjømatbedriftene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sjømatbedriftene
HAVBRUKSMELINGEN - Sjømatnæringen trenger forutsigbarhet, politisk handekraft - ikke flere utredninger10.4.2025 18:28:19 CEST | Pressemelding
Sjømatbedriftene etterlyser en tydelig politisk ambisjon for hvilken rolle norsk havbruksnæring skal spille som landets viktigste matvareproduserende næring. Regjeringens nye havbruksmelding inneholder flere riktige intensjoner og overordnede prinsipper – men skuffer på det viktigste: konkrete tiltak for vekst, forutsigbarhet og konkurransekraft.
Olav Svendsen mottok Sjømatbedriftenes Ærespris 202527.3.2025 21:16:27 CET | Pressemelding
Under den tradisjonsrike festmiddagen på Sjømatdagene 2025 ble Olav Svendsen fra Bremnes Seashore tildelt Sjømatbedriftenes Ærespris. Prisen er en anerkjennelse av hans enestående bidrag til utviklingen av norsk sjømatnæring og hans innovative arbeid for å fremme norsk laks av høyeste kvalitet.
Høyre kan sikre utdanningstilbudet for havbruk og maritime næringer22.3.2025 15:00:00 CET | Pressemelding
Etter forslag fra Trøndelag Høyre har partiets landsmøte vedtatt å opprettholde undervisning- og visningstillatelsene. Dette er et meget viktig vedtak for å sikre utdanningstilbudet for havbruk og maritime næringer, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene Robert H. Eriksson.
Ros til Høyres landsmøte om fjerning av CO2-avgiften22.3.2025 11:44:05 CET | Pressemelding
Sjømatbedriftenes administrerende direktør, Robert H. Eriksson, roser Høyres Landsmøte for at de nå har gått inn for å fjerne CO2-avgiften for fiskeflåten.
Trafikklysordningen har ikke fungert – havbruksnæringen trenger nye virkemidler18.3.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Trafikklysordningen for havbruksnæringen har ikke levert de ønskede resultatene. Den har verken bidratt til vekst eller en mer bærekraftig utvikling, og det er på høy tid med nye og mer målrettede virkemidler, mener administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert H. Eriksson.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom