Charterreiser i påsken er nærmest utsolgt

Dersom du ønsker deg en chartertur til varme strøk i påsken, er det meget få muligheter igjen.  – Noen få seter til Kanariøyene finnes fra enkelte flyplasser, men det er veldig utplukket, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Solsenger på en strand badet i sollys
– Noen ønsker seg mer snø og velger påskefjellet, mens veldig mange velger sand framfor snø og Syden-sol framfor vårsol i påsken sier Mørk-Løwengreen. TUI har solgt dobbelt så mange reiser i påsken i år sammenlignet med påsken i fjor. Foto: TUI

Den ekstra store interessen for påskereiser skyldes nok den strenge vinteren med lave temperaturer og store mengder snø over store deler av landet. Antallet bestillinger har ligget over fjoråret helt siden i november, men gjør et ekstra høyt byks oppover i januar.

Har solgt dobbelt så mange reiser denne påsken

– Vi har solgt dobbelt så mange reiser denne påsken sammenlignet med påsken i fjor. Det er også en økning på 44% i søk etter reiser i påskeferieuka i år sammenlignet med i fjor ifølge tall fra Google Analytics. Så reiselysten fortsetter å være meget høy med stor etterspørsel i ferieperiodene våre, sier kommunikasjonssjef, Anne Mørk-Løwengreen i TUI.

Mange av dem som ikke har vært på jule- eller vinterferie i varmen ser nok sitt snitt til å rømme landet i påsken i stedet.

– Noen ønsker seg mer snø og velger påskefjellet, mens veldig mange velger sand framfor snø og Syden-sol framfor vårsol i påsken, sier Mørk-Løwengreen.

Støvsugd for påskecharter

TUI selger både charterreiser og pakkereiser med rutefly. Det er meget få charterreiser igjen, mens det aldri blir tomt for pakkereiser med rutefly.

– Markedet er støvsugd for charterreiser i påsken. Vi har uhyre få charterseter igjen, men det er noen få muligheter til Gran Canaria og Tenerife fra enkelte flyplasser. Dersom du ikke har bestilt påskereisen din ennå, har du fortsatt mange muligheter til å bestille en pakkereise med rutefly, men utvalget tynnes kjapt ut der også. Det er jo ikke bare nordmenn som ønsker seg til sola i påsken, så de beste hotellene og mest gunstige flytidspunktene blir utsolgt først, sier Mørk-Løwengreen.

Mest populære reisemål i påsken

De mest populære reisemålene i påsken, når tallene for charter og pakkereiser med rutefly slås sammen:

1. Gran Canaria
  2. Tenerife
  3. Bali
  4. Lanzarote
  5. Bangkok

– Det er en tidlig påske i år, så dominansen til Gran Canaria er total både når det gjelder charter og pakkereiser med rutefly. Nordmenn flest vil ha solgaranti og kortest mulig vei til varmen. Mens dem som ikke har noe i mot en litt lengre flytur, går for de to B-ene, Bali eller Bangkok sier Mørk-Løwengreen i TUI.

Fakta om charterreiser i vintersesongen:

• TUI tilbyr reiser direkte til Gran Canaria fra Oslo, Torp (Sandefjord), Evenes (Harstad/Narvik), Værnes (Trondheim), Molde, Bodø, Tromsø, Kristiansand, Bergen, Stavanger, Haugesund og Vigra (Ålesund)
  • TUI tilbyr reiser til Tenerife fra Trondheim, Bergen og Oslo.
  • TUI tilbyr reiser direkte til Lanzarote fra Oslo og Bergen.
  • Norwegian flyr de fleste charterrutene for TUI

Solsenger på en strand badet i sollys
Anne Mørk-Løwengreen er kommunikasjonssjef for TUI i Norge

Om oss

TUI Nordic  er den ledende reiseoperatøren i Norden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI.TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly, hotell og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.