NM i Sjømat 2024: 2 nye NM-gull til Mikals Laks AS

To nye NM-gull til Rogalands stolthet og The King innen matvareproduksjon, Mikals Laks AS. NM i Sjømat 2024 starter i går og varer til og med torsdag 7. mars.

Illustrasjonsbilde

Norgesmesterskapet i Sjømat er en stor konkurranse for sjømatprodukter, og arrangeres av næringsorganisasjonen Sjømatbedriftene i samarbeid med NTNU Institutt for bioteknologi og matvitenskap. Det er påmeldt i overkant av 120 produkter til årets NM-konkurranse.

I dag har følgende produktklasser blitt bedømt:

• Kaldrøkt laks
    • Åpen klasse

For å kunne skille produktene fra hverandre og utrope en vinner i den enkelte produktklasse er det satt ned en fagjury med flere dommere som har til oppgave å bedømme sjømatproduktene i hver enkelt produktklasse.

Mikals Laks AS er et familieeid røykeri som produserer røkt og gravet laks. Det er liten tvil om at produksjonen er preget av høy kvalitet. Under gårsdagens øvelser ble det ett NM-gull og to sølv. I dag var det produktklassene: Kaldrøkt laks og åpen klasse som var til bedømming. Familiebedriften fra Hjelmeland tok med seg den gjeveste plasseringen i begge kategorier, og vant med produktene einer røkt laks og lettrøkt loins.

Mikals Laks AS har blitt en ekte medaljegrossist. Med dagens to nye gullmedaljer står de nå oppført med totalt 12 NM-gull. 12 NM-sølv og 5 bronse. I 2019 gikk også bedriften til topps og vant det norske måltid.

NM i Sjømat viktig for økt konsum av sjømat

Administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert H. Eriksson, forteller at det er med stolthet at Sjømatbedriftene arrangerer NM i Sjømat og dermed får gleden av å kåre Norges beste sjømatprodukter. Dette er produkter som folk flest har muligheten til å gå i butikken å kjøpe, og vinnerne vil kunne markedsføre produktet med gull, sølv eller bronsemerke alt etter hvilken de hentet med seg hjem fra konkurransen

-Jeg vil på vegne av Sjømatbedriftene få gratulere alle medaljevinnerne i dagens produktklasser. Konkurransen under årets Norgesmesterskap i sjømat er utrolig tøff. og det er svært mange produkter som holder veldig høy kvalitet, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene Robert H. Eriksson, som arrangerer den prestisjefylte NM-konkurransen.

Robert Holmøy Eriksson forteller videre at NM-konkurransen er en meget viktig konkurranse for å få vist frem alle de gode sjømatproduktene som finnes på markedet.

-Vi håper konkurransen kan gi økt oppmerksomhet på sjømaten og ikke minst bidra til økt konsum av norsk sjømat. Vi må huske at sjømat er både utrolig godt, og det er sundt. Myndighetene har en ambisjon om at vi nordmenn bør spise mer sjømat og mindre rødt kjøtt ut fra et faglig helseperspektiv. Ambisjonen er å øke konsumet av sjømat med 20 pst frem mot 2025, avslutter Robert H. Eriksson.

Dagens resultater

Kaldrøkt Laks

1. Mikals Laks AS – Eine røkt laks
    2. Reinhartsen AS – Kald røkt laks
    3. Garnviks Røkeri – Røkt laks

Åpen klasse:

Mikals Laks AS – Lettrøkt loins

1. Garnviks Røkeri AS – Mildrøkt Aquavitlaks
    2. Reinhartsen AS – Tørrmarinert kaldrøktlaks med einer

Regjeringen øker permitteringstiden fra 26 til 52 uker for fiskeindustrien – Sjømatbedriftene ber om at endringen må tre i kraft nå.4.7.2024 14:22:52 CEST | Pressemelding

Sjømatbedriftene har jobbet hardt og lenge med å få utvidet dagpengeperioden for de permitterte i fiskeindustrien, fra 26 til 52 uker innenfor en periode på 18-måneder. Det er en stor seier at vi endelig har fått med oss regjeringen til å utvide permitteringsperioden. Endringene vil bidra til å sikre inntekt til personer som har vært lenge permittert, og ikke minst skape økt forutsigbarhet for arbeidsgiverne.