Änglamark og Coop topper bærekraftskåring
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.

– Vi er veldig stolte over at norske forbrukere for tredje år på rad kårer Coop som dagligvarebransjens mest bærekraftige merkevare, og at vår Änglamark-serie er bransjevinner i kategorien mat. Vår oppgave er å legge til rette for at kundene, som eier oss, kan ta gode og bærekraftige valg for seg selv og miljøet i våre butikker og byggevarehus, forteller Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.
Sustainable Brand Index er Europas største markedsstudie innen bærekraft, og består av en vurdering av to områder; miljøansvaret og samfunnsansvaret til en merkevare. 282 merkevarer i 25 forskjellige bransjer er vurdert av 13 000 norske forbrukere. Coop topper dagligvarekategorien og Coops Änglamark-serie er bransjevinner i kategorien mat.
Storsatsning på økologisk produktserie
I tillegg til å bli kåret til bransjevinner i kategorien mat ble Änglamark rangert som nummer to av de 282 merkevarene som er med i undersøkelsen. Änglamark er Coops egen serie med økologiske, miljø- og allergivennlige varer. Serien har alt fra melk, grønnsaker, pasta og brød til babymat, bleier og solkrem, og er Norges og Nordens største økologiserie.
– Det er stort for oss at Änglamark blir rangert som nummer to, og i tillegg blir bransjevinner i kategorien mat, i det første året merkevaren er med i undersøkelsen. De første Änglamark-produktene kom på markedet i begynnelsen av 2006. I dag kan du finne over 250 Änglamark-produkter i butikkene, og nye kommer stadig til. Når du kjøper Änglamark, får du produkter av høy kvalitet og kan være trygg på at de er produsert uten skadelige stoffer og kjemikalier. Det vet vi at det er mange kunder som setter pris på, forteller Dorthe Gill Brudvik, direktør egne merkevarer (EMV) i Coop Norge.
Reduserer matsvinnet sammen med kundene
For Coop handler bærekraft om å skape positive verdier for mennesker, miljøet og Coop, og strategien «Et bærekraftig Coop» ligger til grunn for arbeidet frem mot 2025. Denne inkluderer tiltak innen sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, mindre matsvinn og mangfold på arbeidsplassen. Den siste tiden har matsvinn vært høyt på agendaen etter at Matsvinnutvalget leverte sin rapport tidligere i år.
Coop har gjennom en årrekke gjennomført mange tiltak for å redusere matsvinnet. Coops dagligvarekjeder har i lang tid solgt varer med kort holdbarhet som nærmer seg utløpsdato med 40 prosent rabatt gjennom nedprisingskonseptet Matredder'n. Fra 1. februar ble dette konseptet utvidet, og nå selges varer som har passert "best før"-dato med 70 prosent rabatt.
– Kundene våre liker disse grepene, og i fjor solgte vi nedprisede varer til en verdi av over 1 milliard kroner, og over 450 000 «forundringsposer» i samarbeid med Too Good To Go. Coop er også en av de største leverandørene av overskuddsmat til matsentralene i Norge, og donerte i 2023 nesten 900 tonn mat som kommer vanskeligstilte til gode, sier Siri Krona Johnsen, leder for bærekraft i Coop Norge.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Studien måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Studien ble grunnlagt i 2011 i Sverige og lansert i Norge i 2013. Grunnleggerne av SBI er det privateide innsiktsbyrået SB Insight som opererer i Norden, Nederland og Baltikum.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder


Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom