NAF

Lavmål for tog i rute rundt Oslo

Del

Hittil i år har ett av tre pendlertog i Oslo vært forsinket eller innstilt. – Dette har store konsekvenser for de reisende, og det er på tide at pendlerne får kompensasjon når togene ikke går som de skal, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

De reisende må få kompensasjon når togene ikke går som de skal, mener NAF
De reisende må få kompensasjon når togene ikke går som de skal, mener NAF Foto: NAF

Kun 67,9 prosent av togene i rushtid i Osloområdet har kommet som de skal i årets to første måneder, viser Bane Nors punktlighetsstatistikk.

–  Dette er helt uholdbart. Når det legges kraftige restriksjoner på bilkjøring, og folk blir bedt om å reise kollektivt, må tilbudet bli bedre enn i dag, sier Handagard.

Krever automatisk refusjon

NAF mener det bør innføres en pendlergaranti for togpassasjerene i Norge. En slik garanti kan gi de reisende automatisk refusjon hvis togene er forsinket. Forbrukerrådet har beregnet at norske togpassasjerer årlig går glipp av opptil 100 millioner i refusjon.

- Det må stilles tøffere krav til togselskapene, og vi mener en slik pendlergaranti kan være ett slikt virkemiddel. I tillegg er det behov for mer midler til vedlikehold og oppgradering av jernbanen, sier Handagard.

Har vært alternativ til bilen

Hun peker på at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har lovet å få togtilbudet på skinner igjen. I kommende Nasjonal transportplan (NTP) som legges frem før påske, må satsningen på jernbanen sikre at tilbudet blir mer pålitelig. Etterslepet på vedlikehold på jernbanen er nå på om lag 31,1 milliarder kroner, og det har økt.

- For mange som pendler har toget vært et godt alternativ til bilen på hverdagsreisen. Med disse forsinkelsestallene er det ikke slik lenger. Vi har hatt en tøff vinter, men de reisende må kunne vente mye bedre enn dette, sier Handagard.

Slik er systemet i dag

Ved forsinkelser kan man i dag søke 50 prosent refusjon på billetten. På korte strekninger gjelder dette bare hvis toget er mer enn en halv time forsinket. Og man må søke for hver enkelt reise som er forsinket.

- Det er et byråkrati få orker, sier Handagard. - Punktligheten må opp, og pendlerne må få erstatning når togene likevel ikke går som de skal.

NAF mener refusjonen må skje automatisk, for eksempel ved fradrag i prisen på neste periodekort eller ved utbetaling av beløpet ved utløp av periodekortet.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye