146 millioner i Enova-støtte til ammoniakk-drift for skip
Rederiet Höegh Autoliners ASA gjør ytterligere fremsteg i sin ambisjon om å gjøre Aurora-klassen til verdens første transportskip for bil og kjøretøy som seiler på ammoniakk. De får nå nesten 146 millioner kroner i Enovastøtte for å benytte det alternative og klimavennlige drivstoffet for to av sine skip.

Direktør for teknologi- og markedsutvikling i Enova, Astrid Lilliestråle, er fornøyd med planene til Höegh Autoliners om å introdusere ammoniakk-drift for sin flåte.
– Vi registrerer at rederiet vil være en av spydspissene som tar i bruk ammoniakk i skip, og har ambisjoner om å gjøre tiltak for å tilpasse seg nødvendige endringer og senere krav som vil komme mot lavutslippssamfunnet, sier Lilliestråle.
Gradvis økning av ammoniakk-andel
Höegh har i alt 12 skip av Aurora-klassen i bestilling. Skipene skal transportere såkalt rullende last som biler, landbruksmaskiner og gruveutstyr, i tillegg til stykkgods med fraktbehov.
Alle de 12 fartøyene er designet med motorer som går på flytende naturgass og lavsvovelholdig olje, samt «ammonia ready»-notifikasjon fra DNV. For å benytte ammoniakk som drivstoff, kreves det blant annet installasjon av en ammoniakkmotor og ekstra tank for å opprettholde tilstrekkelig rekkevidde. Höegh Autoliners har derfor søkt om Enova-støtte for å redusere merkostnaden med denne løsningen sammenlignet med et «ammonia ready»-skip for to av de 12 skipene.
Rederiet har ambisjoner om å bruke mest mulig karbonnøytral ammoniakk som drivstoff fra det tidspunktet skipene settes i drift. Det forventes at det kan ta noe tid før tilgjengelighet og pris er på et tilfredsstillende nivå, og forventes en gradvis opptrapping fra 2027. Skipene vil være et vesentlig bidrag til rederiets mål om å ha netto null utslipp i 2040. Höegh Autoliners har, som et av få utvalgte rederier i verden, sikret seg tilgang til de fire første ammoniakk 2-taktsmotorene levert av MAN.
Hver av Höegh Autoliners to planlagte ammoniakk-fartøyer er innvilget cirka 73 millioner kroner i støtte fra Enova, slik at totalt støttebeløp blir på 146 millioner kroner.
Viser lederskap i dyphavssegmentet
Skipsfart står for rundt tre prosent av de globale utslippene og 90 prosent av skipsutslippene stammer fra dyphavstransport. Höegh Autoliners opererer allerede noen av verdens mest bærekraftige Pure Car and Truck Carriers (PCTC) fartøyer, utstyrt med drivstoffbesparende teknologier. Med bestillingen av 12 nullutslippsklare Aurora-klasse fartøyer og muligheten til konvertering av disse til å gå på ammoniakk, posisjonerer selskapet seg i frontlinjen for nullutslipps internasjonal sjøfrakt. Med en kapasitet på opptil 9.100 biler vil Aurorafartøyene ved levering være verdens største og miljøvennlige bilfraktere noensinne bygget.
–Hos Höegh Autoliners tar vi lederskap ved å aktivt samarbeide med et bredt spekter av svært kvalifiserte og engasjerte leverandører for å gjøre ren ammoniakk levedyktig som et nullutslippsbrennstoff for skipsfart. Vi mener det er viktig at rederiene sender et tydelig signal til resten av verdikjeden at teknologien lar seg realisere innen kort tid og at det vil være etterspørsel etter karbonnøytralt drivstoff. Nesten alle Höegh Autoliners skip seiler under norsk flagg og har betydelig norsk innhold fra den norske klyngen, sier CEO i Höegh Autoliners, Andreas Enger.
–Støtten fra Enova, sammen med vårt innovative multi-fuel skipsdesign, bidrar betydelig til å redusere risikoen ved å realisere de første nullutslippsfartøyene til vår bransje. Kappløpet for å de-karbonisere skipsfarten vil ta tiår og ikke år. Likevel vil ingen fremgang bli gjort uten at pionerselskaper tar avgjørende skritt for å skape fremtide», fortsetter CEO Höegh Autoliners, Andreas Enger.
Nøkkelord
Kontakter
Rune HolmenLeder maritim transport, Enova SF
Tel:+47 926 40 927rune.holmen@enova.noArne Morten Lundhaug JohnsenSenior kommunikasjonsrådgiver og pressekontaktEnova SF
Tel:+47 916 85 896arne.johnsen@enova.noMariann StrandKommunikasjonsrådgiver og pressekontakt, Enova SF
Tel:+47 90641873mariann.strand@enova.noCamilla KnappskogHöegh Autoliners
Tel:+47-926 66 156camilla.knappskog@hoegh.comOm oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
– Viktige steg mot utslippsfrie skip30.6.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Enova støtter nå nye prosjekter som tar i bruk hydrogen og ammoniakk som drivstoff i skip. I tillegg gis det støtte til etablering av anlegg for lagring av ammoniakk.
Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler26.6.2025 12:22:50 CEST | Pressemelding
Enova tildelte i juni støtte til 116 elektriske lastebiler, den største enkeltutdelingen så langt. Totalt har Enova støttet over 400 elektriske lastebiler hittil i 2025.
Verdens største elektriske containerskip13.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir rundt 362 millioner kroner i støtte til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant prosjektene er det som kan bli verdens største batterielektriske containerskip, et gjennombrudd for utslippsfri skipsfart.
Derfor er det smart å handle for fremtiden nå5.6.2025 09:13:33 CEST | Debattinnlegg
Legg ned Enova og kutt tolv milliarder i skatt, skriver Kjell Erik Eilertsen i Industri og Næringspartiet (INP). Hvis vi gjør som han foreslår, kan det bli svært dyrt for oss alle når sluttregningen kommer. Og industrien her hjemme vil trolig stå i fare for å bli avviklet eller flagget ut.
Milliardstøtte fra EU til norske hydrogensatsinger20.5.2025 12:32:05 CEST | Pressemelding
Tirsdag ble det klart at flere norske selskaper får støtte gjennom EUs hydrogenauksjon. Det kan styrke den norske satsingen på fornybart hydrogen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom