Spektakulære M-Hero til Norge før sommeren

- M-Hero er en spektakulær og luksuriøs terreng-SUV som vi har gledet oss lenge til å introdusere i Norge. Vi våger å kalle det årets tøffeste bilnyhet, sier Torje Aleksander Sulland, CEO i Electric Way.

M-Hero representerer et helt nytt bilmerke i det norske markedet, og det er modellen "I" (romertall for 1) som rulles ut i Norge før sommeren. M´en i navnet står for "Mengshi" - som betyr kriger på kinesisk.

- Merket og bilen kommer fra det kinesiske selskapet Dongfeng, som Electric Way allerede samarbeider tett med om merket VOYAH. Vi har av ulike årsaker ventet med å introdusere nye modeller i det norske markedet det siste året, men i 2024 kommer det mange spennende nyheter fra oss, og det er skikkelig moro å starte utrullingen med M-Hero I, sier Torje Aleksander Sulland, CEO i Electric Way.

Electric Way, et selskap heleid av Sulland-konsernet, og er ekslusiv importør og distributør av de kinesiske elbilmerkekene VOYAH og M-Hero.

Over 1000 hestekrefter

Prototypen av M-Hero ble vist frem i Kina i 2022, og har lenge blitt omtalt som en elektrisk utgave av terrengklassikeren Hummer (Humvee) og Teslas Cybertruck.

- Det er jo ikke overraskende når du ser på designet, og dette er en bil som er state-of-the art etter 2024-standard . Detaljene for den europesiske versjonen er ennå ikke helt klare, men bilen er en femseters helelektrisk 4WD-SUV. Den har totalt fire motorer med en samlet effekt på 800 kW, noe som tilsvarer 1088 hk. Vi snakker om en skikkelig kraftkar, sier Sulland.

Andre foreløpige spesifikasjoner er 4987 mm. (lengde), 2080 mm. (bredde), 1935 mm. (høyde), og akselavtand på 2950 mm. Batterikapasiteten ligger an til å bli 140 kWh (NMC battteri), med en rekkevidde på 505 km (NB: ikke bekreftet WLTP) . Egenvekten ligger på over 3000 kilo.

- Du vil synes

- Det sier seg selv at dette ikke er en bil for hvermansen, men vi har veldig god tro på at den vil appelere til en kjøpegruppe som liker tøffe og luksuriøse biler. Vi kan love svært høyt nivå på interiør og teknologi og designet snakker jo for seg selv. Du synes ganske greit i både gate og terreng når du kommer i en M-Hero, smiler Sulland i Electric Way.

M-Hero skal etter planen være klar for prøvekjøring i Norge før sommerferien og leveres fra månedskiftet august/september. Pris er ennå ikke klar.