OsloMet

Frokostmøte: Bidrar høyere utdanning til sosial mobilitet?

I flere land har det de siste årene vært hevdet at utdanningssystemet bidrar til å opprettholde sosiale forskjeller, snarere enn å utjevne dem. Er det samme tilfelle i Norge?

Studenter og ansatte går over campus Pilestredet på OsloMet
OsloMet

Hvor: Fyrhuset, Pilestredet 44

Når:  12. mars,  kl 08:00 - 09:00

Det blir enkel servering fra kl 8.00. Programmet starter kl. 8.15.

Presse er velkommen. Påmelding: https://nettskjema.no/a/frokostmote290224#/page/1

Hvordan kan universitetene nå målet om å rekruttere flere studenter, og studenter som speiler mangfoldet i samfunnet vi utdanner til? Hva krever det av universitetene og politikerne når studentmassen endres?

Senter for profesjonsforskning ved OsloMet har kartlagt kjennetegn blant studenter som begynner på OsloMet sammenlignet med andre institusjoner, blant annet sosial, økonomisk og geografisk bakgrunn. På frokostmøtet vil de presentere noen av funnene.

Det vil videre bli kommentarer fra dekan ved OsloMet om hva dette betyr for universitetet og paneldebatt med representanter fra utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, Oslo og Akershus om hvordan rekruttering til høyere utdanning påvirker regionene – og hvilke grep som bør tas politisk for å møte behovet for kompetanse og arbeidskraft.

Velkommen, rektor Christen Krogh.

Hvem er dagens studenter? Lasse Holtar, Senter for profesjonsforskning.

Hva betyr dette for universitetet og for utdanningspolitikken? dekan Oddgeir Osland.

Panelsamtale med blant andre:

• byråd for utdanning i Oslo kommune, Julie Remen Midtgarden
  • stortingsrepresentant fra Arbeiderpartiet og medlem av utdannings- og forskningskomiteen, Lise Selnes
  • prosjektleder for "Hvor er mine brødre?", Sahaya Kaithampillai
  • dekan Oddgeir Osland

Panelsamtalen ledes av prorektor for utdanning, Silje Fekjær.

Følg pressemeldinger fra OsloMet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra OsloMet