Sverre Lunde Pedersen legger opp etter VM

Sverre Lunde Pedersen har bestemt seg for å legge opp etter sesongen. VM allround i Inzell 9.-10. mars blir hans siste konkurranse.

Sverre Lunde Pedersen under VM 2019 Inzell
Sverre Lunde Pedersen under VM 2019 Inzell Douwe Bijlsma Douwe Bijlsma

En av skøytesportens aller beste løpere de siste 15 årene har bestemt seg for å legge skøytene på hylla.

Sverre går ut med en fantastisk merittliste med (foreløpig) 21 internasjonale mesterskapsmedaljer, 47 pallplasser i World Cup og 16 NM-gull. Med VM-gullet i 2019 og OL-gullene i 2018 og 2022 som de aller største.

Sverre vil være tilgjengelig for kommentar i dag onsdag 28. feb og deler av torsdag (reisedag til Inzell).

Uttalelse fra Sverre:

Helt siden mine første skøyteskjær på Slåtthaug Kunstisbane i 3 årsalderen har skøyter vært livet mitt. Med pappa og storebror Eirik ble jeg med på isen og ble raskt betatt av sporten.

Jeg har hatt en lang og fantastisk karriere på skøytebanen. Fra barnestjerne til senior utøver. Jeg har fått være med på alle de største konkurransene. OL, VM, EM, alt du kan oppleve på skøytebanen. Som liten gutt satt jeg og så på de som vant OL- og VM-gull og drømte om at jeg en dag kunne klare det samme.

Tenk at jeg har fått oppfylt disse drømmene. Helt fra debuten i senior verdenscup i 2009, fra junior VM-gull til å vinne min første verdenscup og VM- og OL-gull for seniorer. Det er fantastiske minner jeg alltid vil huske.

Jeg har fått oppleve alt på skøytebanen, både oppturer og nedturer. Følelsen av å være best i verden og følelsen av å falle fra en gullmedalje. Kom tilbake og ble verdensmester året etterpå.

Jeg har kvestet kroppen min i en sykkelulykke, men jeg kom tilbake og vant OL gull på lagtempo 9 mnd etterpå. Surrealistisk, rett og slett.

Det har vært en ellevill reise.

Det har vært en svært vanskelig avgjørelse å bestemme seg for veien videre. Jeg elsker sporten så høyt og drives frem av hardt arbeid på veien til suksess. Nå er det likevel noe som mangler hva gjelder indre motivasjon og sult til å jakte raskere tider på skøytebanen og nye drømmer. Verdiene og holdningene jeg har skapt gjennom karrieren min strider i mot det å fortsette som løper på toppnivå. Det krever en enorm sult og dedikasjon for å gjennomføre jobben som trengs, og denne har jeg dessverre ikke lenger. Da føles det rett å gi seg. Det er heller ikke til å legge skjul på at det er en enorm belastning å måtte være på reise opp mot 250 døgn i året for å finne gode nok treningsforhold. Det vil si at i løpet av de siste 15 årene har jeg tilbragt over 8 år på reise.

Jeg har så mange å takke for dette livet som skøyteløper. Helt fra starten til mitt siste løp i Inzell. Det begynte i min kjære klubb, Fana IL der de lærte meg og oss andre ekte og sunne holdninger og verdier som idrettsutøver, men også som menneske. Min nærmeste familie med mamma og pappa i spissen har alltid vært tilstede og lærte meg hvordan jeg skulle håndtere både opp og nedturer.

De siste årene har jeg også stiftet min egen lille familie, med kone Ingunn og sønnen vår, Svein som gir meg det som finnes av lykke her i livet. Og for et team jeg har rundt meg med familie og venner, som stiller opp og alltid er klar når det trengs. Mamma og pappa, svigermor, søsken osv. Helt avgjørende.

Jeg har også hatt mange fantastiske sponsorer gjennom hele karrieren, både gjennom klubb, landslag og privat. Uten dere hadde det ikke vært mulig å drive toppidrett.

Jeg har også vært del av landslaget i Norges skøyteforbund siden 2009, der jeg har hatt fantastiske lagkamerater, trenere og støtteapparat som har hjulpet meg og har en stor del av æren for prestasjonene mine på isen. Hele teamet som hjalp meg tilbake på beina etter den stygge sykkelulykken i 2021, fra mine nærmeste til lagkamerater, trenere, støtteapparat og Olympiatoppen.

Tusen hjertelig takk til alle som har vært der for meg i en fantastisk karriere på skøytebanen! Det er virkelig ikke et one man show å være individuell idrettsutøver.

Fremtiden er fortsatt usikker, men samtidig veldig spennende og noe jeg ser frem til. Jeg har fortsatt et kjært forhold til skøytesporten og håper at jeg kan være med og utvikle nye stjerner til idretten vår.

Jeg ser meget lyst på fremtiden for norsk skøytesport. Vi har store talenter på landslaget og det drives svært godt i regionene, spesielt de som har skøytehaller

Jeg ser veldig frem til å avslutte karrieren min i Inzell der VM sprint og allround begynner om litt over en uke. Inzell er en helt spesiell plass for meg der jeg har tilbragt mange dager på samlinger og konkurranser. Høydepunktet var uten tvil VM gullet på 5000m i 2019.

Det kommer masse nordmenn nedover til Inzell og jeg gleder meg til å gå mine siste løp foran en rød, norsk tribune. Dere har alltid støttet oss i tykt og tynt og en ekstra hyllest til supportergjengen fra hjembygden Os som stiller mannsterke i Inzell.

Og ikke vær redd, jeg kommer til å gi alt på startstreken i Inzell!

Hilsen Sverre