– Gledelig reallønnsvekst for ansatte i kommunesektoren

– Det er gledelig at ansatte i kommuner og fylkeskommuner samlet sett fikk reallønnsvekst i fjor. Det var vårt mål i lønnsoppgjøret i fjor, sa arbeidslivsdirektør i KS, Tor Arne Gangsø, på strategikonferanse for folkevalgte og kommunedirektører i Akershus.

Arbeidslivsdirektør i KS, Tor Arne Gangsø, på scenen under strategikonferanse for folkevalgte og kommunedirektører i Akershus. KS

Tariffoppgjøret i kommunesektoren starter 15. april. Kommunesektorens organisasjon KS er arbeidsgiverorganisasjon og forhandler på vegne av alle kommuner og fylkeskommuner, bortsett fra Oslo. Det omfatter 400.000 ansatte.

Bred demokratisk prosess i KS

KS’ arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø deltok i dag på KS’ strategikonferanse i Akershus. Her samles politiske og administrative ledere fra kommunene for å gi innspill om årets tariffoppgjør til KS’ hovedstyre og forhandlere.

– 21 kommuner i Akershus har vedtatt innspill til KS om tariffoppgjøret. Fylkesmøtet har nå oppsummert disse og gitt et innspill til forhandlingene på vegne av hele Akershus. KS har en bred demokratisk prosess i alle fylker, slik at KS’ forhandlingsmandat blir godt forankret, sier regiondirektør Bjørn Sjøvold.

Det er kommunestyrer og fylkesting som har det overordnete arbeidsgiveransvaret i kommuner og fylker, og derfor legger KS vekt på at innspill bør behandles i politiske organer.

KS arbeider for samlende løsninger

I fjor ble KS og arbeidstakerorganisasjonene enige om en forhandlingsløsning som lå høyere enn frontfaget i industrien. Kommunesektoren hadde hatt lavere lønnsvekst enn andre de tre siste årene. Nye tall fra Teknisk beregningsutvalg (TBU) viser at ansatte i kommunesektoren fikk høyere lønnsvekst enn industrien i fjor, og litt høyere enn prisstigningen, slik at det ble reallønnsvekst.

I KS’ tariffområde er det én tariffavtale for alle ansatte. KS forhandler samtidig med forhandlingssammenslutningene i LO, Unio, YS og Akademikerne, som omfatter 40 fagforbund.

– Det er én kake å fordele. Hvis noen grupper skal få mer, må andre få mindre. KS arbeider for å finne gode og samlende løsninger rundt forhandlingsbordet, som balanserer hensynet til hele laget av dyktige ansatte, sa Gangsø da han besøkte Akershus.

Den økonomiske rammen settes av frontfaget og av kommunesektorens økonomi.

– Kommuner og fylkeskommuner må ha kompetanse til å løse sitt viktigste oppdrag: Gode tjenester til innbyggerne. Det blir mer krevende i årene framover fordi det blir flere oppgaver, og færre folk i yrkesaktiv alder til å løse dem, sa Gangsø.

Les mer om tariffoppgjøret i kommunesektoren på ks.no.