Modelloffensiv fra Fiat

Den første bilen i rekken vises i juli 2024. Deretter kommer en ny modell i 2025, 2026 og 2027.

I et konstant skiftende mobilitetsmarked, finnes det både drømmere, og de som tar konkrete skritt mot en mer bærekraftig og ansvarlig morgendag.

Disse konseptbilene bygger på en global plattform fra Stellantis, hvor Fiat vil tilføre både design, enkle løsninger og italiensk kreativitet.

• Det er spennende å jobbe med Fiat når de kommer med en helt ny rekke med konseptbiler. Vi ser frem til å gjøre Fiat enda morsommere og enda mer italiensk, samtidig som praktiske løsninger skal gjøre Fiat til den perfekte bybilen i Norge, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for Fiat hos Bertel O. Steen.

Dette er en global plattform som gjør at bilene kan produseres over hele verden med en lokal tilnærming. Dette er særlig relevant for Fiat som er det største merket i Stellantis. Plattformen er en multienergi-plattform, og rundt om i verden vil bilene bli produsert som både elbiler, hybridbiler eller med ren forbrenningsmotor.

Fiat tar utfordringen med å produsere mer bærekraftige og rimelige biler med utgangspunktet: det enkle er ofte det beste. Fiat fjerner nå unødvendige deler og reduserer forurensende materialer som krom, legeringer, skinn og skum i setene. I tillegg er det fokus på vekt og aerodynamikk.

Bybil

Den første bilen er en bybil. Dette er en stor Panda som er inspirert av merkets fødested, Lingotto-bygningen i Torino. Fiats designere ble inspirert av noen av Lingottos spesielle egenskaper da de skapte det nye designspråket. Den ovale formen på "La Pista 500", testbanen på taket av bygget, har vært tanken ved utforming av både seter, dashbord og skjermen for infotainment.

Videre legger Fiat spesiell vekt på bruken av bærekraftige materialer, inkludert resirkulerte plastmaterialer og bambusstoffer. Det skal også bli lettere å lade bilene med ladekabel på rull.

Den høye kjørestillingen og det kule designet gjør denne bilen til den perfekte mobilitetsløsningen i travle bymiljøer. Samtidig skal en familie- eller ferietur være innenfor rekkevidde.

Pick-up

Pick-up er det andre konseptet. Fiat er markedsleder i Sør-Amerika, og Strada pick-up er det mestselgende kjøretøyet på det brasilianske markedet. Videre mener Fiat at denne typen kjøretøy kan gjenskape suksessen på et globalt nivå, selv i Europa. Fiats pick-up-konsept skal by på gode fritidsopplevelser og være til praktisk nytte. Her skal kunden oppleve funksjonaliteten til en varebil og komforten til en SUV. Alt med utgangspunkt i et bymiljø.

Fastback

En etterkommer til to av merkets største suksesser – Fiat Fastback i Brasil og Fiat Tipo i Midtøsten og Afrika. Denne fastbacken har som mål å følge i deres fotspor og etablere seg på et globalt nivå i tillegg til Latin-Amerika, Midtøsten og Afrika. Det skal være bærekraftig uten å gi avkall på funksjon. Fastback-design er valgt for å gi et ungdommelig preg.

SUV

Det fjerde konseptet en romslig familie-SUV, en slags "Giga-Panda". I tråd med Fiats rolle som tilbyder av innovativ og bærekraftig mobilitet, er kjøretøyet en bekreftelse på at Fiat også legger vekt på behovet til en familie.

Camper-van

Det siste konseptet som presenteres er det ultimate alt-i-ett-kjøretøyet. Her kan mennesker virkelig få kontakt med naturen. Denne camperen skal tilfredsstille mange behov, og vil være en pålitelig og morsom følgesvenn i mange sammenhenger.

Om Bertel O. Steen

Bertel O. Steen importerer bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, smart®, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede.

Konsernet eier også Snap Drive AS, en frittstående verkstedkjede med 27 verksteder lokalisert i de største byene i Norge samt bildelingstjenesten Otto som tilbyr delebiler i flere kommuner og bedrifter. Bertel O. Steen er også deleier i bilabonnementstjenesten Fleks.

I Bertel O. Steen har vi satt oss et ambisiøst formål – «Vi bringer kundene og samfunnet fremover på en ansvarlig og enklere måte». Vi skal gjøre det mulig for folk å reise slik de vil, uten bekymringer. Bertel O. Steen er garantisten for kvalitet og trygghet. Vi bryr oss om hver eneste kunde, om samfunnet og om hverandre.