Elbil: Dette tallet sier lite om hvor raskt bilen lader
Den maksimale ladeeffekten på elbilen sier lite om hvor raskt du får fylt batteriet, viser NAFs tester. – Mange biler har stort avvik mellom maks oppgitt ladeeffekt og den gjennomsnittlige effekten bilen får når du hurtiglader, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Oppgitt makseffekt er den høyeste mengden strøm elbilen er i stand til å ta imot på én gang. Hvor lenge bilen holder makseffekten under ladeøkten varierer stort mellom ulike bilmodeller og -produsenter.
– Et bedre mål på hvor fort bilen lader er tiden det tar å lade fra 10 til 80 prosent. Det er dette tallet vi ber bransjen oppgi når de omtaler lading, sier Sødal.
Stor variasjon i ladeeffekt
NAFs ladetester viser at noen elbiler starter ladeøkten med høy effekt og demper farten etter hvert som batteriet fylles. Andre oppnår makseffekten først et godt stykke inn i ladeøkten. Og noen holder en jevn, men middels høy effekt hele ladeøkten. Vinterstid er det få biler som kommer helt opp på den maksimale ladeeffekten.
–Siden den maksimale effekten sier lite om hvor lang tid det tar å lade opp bilen på hurtigladeren, bør bilkjøperne være bevisste på forskjellene. En del av importørene oppgir ladetid fra 10 til 80 prosent, men langt fra alle. Det er synd at dette spriker fordi det gjør det vanskelig for bilkjøperne å sammenligne bilene de vurderer kjøpe, fortsetter han.
Imponerende resultater i vinterens ladetest
I vinterens El Prix var det flere av testbilene som imponerte med høy gjennomsnittlig ladeeffekt. Men vel så viktig er avviket mellom oppgitt maksimal effekt og den gjennomsnittlige effekten. Her var det flere biler med relativt høy maks effekt som leverte godt.
NIO EL6 hadde kun fire prosent lavere gjennomsnittseffekt enn det bilen maks kan lade med. NIO ET5, Kia EV9 og den svære pick-upen Ford F-150 Lightning hadde også lave avvik. Disse bilene har alle en maksimal oppgitt effekt på over 150 kW.
- Disse bilene leverer nær den oppgitte makseffekten gjennom ladeøkta. Det er sterkt, sier Nils Sødal.
Også flere biler med lavere maksimal ladeeffekt presterte godt. Biler somJeep Avenger, Opel Astra og Peugeot e-308 leverte nært opptil den oppgitte ladetiden fra 10 til 80 prosent.
- Mange forbrukere vil være mer fornøyd med en bil som lader som oppgitt, enn å ha høy ladefart på papiret, sier Sødal.
- Les mer og se hvordan de 23 elbilene i testen gjorde det på ladetesten
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Totalforbud mot å røre mobilen i bilen: - Fartsblindt, advarer NAF10.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF går imot forslaget om å totalforby å røre mobilen når du kjører bil. – Du kan ta imot en bolle fra sidemannen, men ikke flytte telefonen fra ladeplaten i bilen til setet. Et slikt forbud går på tvers av hva folk oppfatter som rimelig og rettferdig, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Sommerdekktest: - Dropp spesialdekk til el-SUVen7.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Såkalte elbildekk lover lengre rekkevidde, men det går på bekostning av sikkerheten. - Dropp spesialdekk og sats på gode og trygge sommerdekk. Det er ingen vits å ofre sikkerheten for en knapt merkbar økning i rekkevidden til elbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF sier nei til app-forbud for å hindre råkjøring3.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå skal det bli forbudt med tjenester som varsler om trafikkontroll. Regjeringen vil ha et forbud mot både utstyr og apper som varsler om politiets kontroller. – App-forbud går for langt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
E6-skredene: NAF krever svar fra Nygård1.4.2025 10:12:30 CEST | Pressemelding
Skredet i Gudbrandsdalen får NAF til å reagere kraftig. Etter to skred over E6 på kort tid, krever NAF at samferdselsministeren kommer på banen og rydder opp. – Vi må få trygghet for at veiene sikres bedre, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Dette bør du sjekke før du kjøper brukt elbil27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg av tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Før du kjøper brukt elbil bør du sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom