HydrogenPro

HydrogenPro med en sterk avslutning i 2023 og gode forutsetninger for 2024

Porsgrunn, 24 Februar, 2024 – HydrogenPro ASA rapporterer om en bruttofortjeneste på 44% (56MNOK) og en justert EBITDA på 12 MNOK som tilsvarer 10% margin for siste kvartal i 2023. De gode resultatene kommer primært som følge av ferdigstilling av leveransen på 40 elektrolysører til ACES Delta i Utah, USA.

Jarle Dragvik, Adminstrerende Direktør i HydrogenPro ASA

The Advanced Clean Energy Storage Hub (ACES Delta) er et samarbeid med Chevron New Energies Company og Mitshubshi Power. Det er et verdensledende industriprosjekt som skal produsere, lagre og levere grønt hydrogen for å dekarbonisere hele regionen. HydrogenPro har ferdigstilt produksjon og leveranse av 40 elektrolysører i slutten av 2023. Den initielle verdien av kontrakten er i overkant av 50 Millioner USD.

Den strategiske samarbeidsavtalen med den Østeriske industrigiganten Andritz bærer også frukter med en stor ordre. Tidligere i år annonserte Andritz en kontrakt for å bygge en 100 MW elektrolyse fabrikk for Salzgitter Flachstahl GmbH der man skal benytte 18 av HydrogenPro’s 5MW elektrolysører.

Disse to prosjektene alene representerer en utslippsreduksjon tilsvarende 262 000 biler.

Selskapet spesifiserer også sin USA-strategi der man ser et potensielt totalmarked på opptil 9 Milliarder USD.

Jarle Dragvik, Adm. Dir. I HydrogenPro kommenterer: «Vi er glade for å vise at vår forretningsmodell leverer resultater både operasjonelt og finansielt. HydrogenPro styrker sin lederrolle ved å utvikle og levere høy-kvalitets elektrolysører for et voksende globalt marked. Vi styrker nå fotfestet i både det amerikanske og det europeiske markedet og tar en viktig rolle i utviklingen av hydrogenindustrien».

Jarle Dragvik, Adminstrerende Direktør i HydrogenPro ASA

Om HydrogenPro ASA:

HydrogenPro er et teknologiselskap som produserer høytrykks alkaliske elektrolysører for produksjon av grønt hydrogen. Alle er sertifisert etter standardene ISO 9001, ISO 45001 og ISO 14001. Selskapet ble grunnlagt i 2013 av gründere med bakgrunn fra elektrolyseindustrien, som ble etablert i Telemark av Norsk Hydro i 1927. Vi er et erfarent ingeniørteam av ledende industrieksperter, som trekker på enestående erfaring og ekspertise innen hydrogen og fornybarindustrien.

Følg pressemeldinger fra HydrogenPro

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra HydrogenPro på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra HydrogenPro