Viktig med akuttmedisinske tjenester over hele landet

Det er i dag store geografiske forskjeller i Norge, og utfordringer med akuttmedisinske tjenester i utkantstrøk. Dersom eldre skal kunne bo hjemme lengre, trenger vi flere fastleger og gode akuttmedisinske tjenester over hele landet, understreker Pensjonistforbundet.

Jan Davidsen er forbundsleder i Pensjonistforbundet, som nå har levert høringsinnspill til ny stortingsmelding om akuttmedisinske tjenester. Johnny Syversen, Pensjonistforbundet Pensjonistforbundet

Et økende antall eldre tilsier flere med indremedisinske akutt-tilstander, sammensatte problemer og mange helseutfordringer samtidig. Eldre trenger derfor rask og kompetent avklaring når akutte situasjoner oppstår. I dag er det dessverre manglende kompetanse og erfaring i å vurdere hastegrad hos eldre på legevaktstelefon og hos AMK, skriver Pensjonistforbundet i sitt høringsinnspill til stortingsmeldingen om akuttmedisinske tjenester.

Regjeringens mål er at eldre skal bo trygt hjemme og at flere skal kunne bo hjemme lenger. For at det skal kunne fungere, må det være akuttmedisinske tjenester i nærheten, uansett hvor man bor.  Flere fastleger og god samhandling mellom de akuttmedisinske tjenestene er også viktig, mener Pensjonistforbundet.

For et aldersvennlig samfunn

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for eldre og uføre, med 257 000 medlemmer, flere enn 700 lokalforeninger og 17 fylkesforeninger. Pensjonistforbundet er en livssynsnøytral og partipolitisk uavhengig organisasjon og jobber med å påvirke myndighetene til å skape et mer aldersvennlig samfunn. Vi kjemper for at eldre og uføre kan delta i samfunnet på like vilkår som alle andre, og ha gode og rettferdige økonomiske og sosiale levekår. Samtidig er vi en møteplass for samvær, kurs og kulturopplevelser.