Teater Manu

Teater Manu går inn i en spennende vår

Mens vi er på turné i Norge med «Fra Ingenting...»-forestillingen jobber vi med nye prosjekter. Blant annet skrivekurs, regissørseminar, stemmeskuespiller seminar. Dessuten har Teater Manu har fått ny styreleder. En spennende vår på teppet.

Teater Manus mangeårige stemmeskuespiller, Kjersti Fjeldstad

Stemmeskuespill for tegnspråkteatret

I samarbeid med Teater Manu, Dramatikkens Hus og SKUDA tilbyr vi en seminardag der vi fokuserer på STEMMESKUESPILLEREN, altså en skuespiller som gjør scenisk tegnspråk tilgjengelig for et hørende publikum.

Hvordan jobber en stemmeskuespiller? På hvilke måter kan man gjøre forestillinger for døve tilgjengelig for hørende? Hvordan kan man inkludere mer tegnspråk i teateret generelt? Hvilke arbeidsmuligheter finnes for en stemmeskuespiller?

Dette seminaret gir en innføring i hvordan tegnspråk fungerer som scenespråk, hvordan man oversetter fra skriftlige manuskript til et tegnspråk, og stemmeskuespillerens rolle for å gjøre forestillinger for døve tilgjengelig for et hørende publikum, på de døves premisser.
Dagen vil bestå av en innledende fagsamtale, etterfulgt av en praktisk arbeidsvisning og en miniworkshop der deltakerne får prøve hvordan det kan være å jobbe som stemmeskuespiller.

Er du interessert, Klikk her og søk.

Arkiv bilde. Personene har intet med regissørkursen å gjøre. Canva

Regissør seminar og teaterworkshop for barn og ungdommer

Teater Manu presenterer
REGISSØRSEMINAR
(ledet av Ronny Patrick Jacobsen og Megan Matovich-Noddeland)
Lørdag 02. mars og søndag 03. Mars

Regissørseminar for voksne
Et seminar for voksne som ønsker å lære hvordan man regisserer forestillinger for barn og ungdom, med praktisk regiøvelse på søndag 03. februar.

Teaterworkshop for barn og ungdommer
*minimum 4 barn/ungdommer for gjennomføringen
Er barna eller ungdommene dine interessert i teater? Bli med oss å skape forestillinger! Her vil voksne som har deltatt på regissørseminaret veilede barna og ungdommene.

Barne- og ungdomsforestilling
På ettermiddagen viser vi forestillinger som barna og ungdommene har laget under teaterworkshopen. ALLE ER VELKOMNE!

For mer informasjon og påmelding her

Teater Manus nye styreleder, Finn Arild Thordarson

Teater Manu får ny styreleder

Etter fem år med Emnet Kebreab som styreleder for Teater Manu, har Emnet informert Kulturdepartementet om at hun ønsker å fratre som styreleder. Også styremedlem Rune Opdahl avslutter sitt arbeid for teatret. Et kjent ansikt trer inn som ny styreleder.

kjent oppnevner Kulturdepartementet 2 av 5 styremedlemmer. De øvrige 3 oppnevnes av Norges døveforbund. I denne omgang er det departementets representanter som skiftes ut.

Kjent ansikt

Det blir et ikke ukjent ansikt som nå trer inn som styreleder for Teater Manu. Finn Arild Thordarson er kjent fra fra Supervisuell, som har hatt flere samarbeid med Teater Manu.

Les Finn Arild Thordarsons  kommentar

Fortellinger for tegnspråkscenen

Før jul søkte Teater Manu og Dramatikkens hus etter tegnspråklige, teaterinteresserte og dyktige skribenter. Målet var å rekruttere tegnspråklige dramatikere som ville skrive for scenen, og som også kunne bidra med nye, døve perspektiver.

Fire deltakere er nå plukket ut. De fire er Hilde Gjermundrød, Rita Lindanger, Lars Otterstedt og Paal Richard Peterson. De tilbys et faglig dypdykk i dramatikk og dramatiske virkemidler gjennom fem månedlige samlinger, og med personlig oppfølging underveis.

Vi håper vi kan bidra til at alle fire får utviklet sin egen skrivestil og sin egen historie. Før St. Hans har vi ambisjon om å presentere fire nye historier skrevet for et tegnspråklig teater.

Vi gleder oss. Følg med i prosessen på nettsiden vår www.teatermanu.no

Kontakter

Teater Manu er Norges nasjonale tegnspråkteater og spiller forestillinger over hele landet. I tillegg til samarbeid med norske teaterinstitusjoner og grupper har Teater Manu et høyt internasjonalt aktivitetsnivå og et stort nettverk. www.teatermanu.no - http://www.teatermanu.no/ Teatret har kontorer og en scene på Grünerløkka i Oslo. Vi er en tegnspråklig arbeidsplass med for tiden 12 ansatte, og produserer per idag ca 2 turnéforestillinger i året. I 2022 har teatret i tillegg startet ungdomskompaniet Manu Ung, som skal produsere forestillinger for og med ungdom, og bidra til å bygge teaterinteresse og kompetanse hos unge tegnspråkbrukere.

Følg pressemeldinger fra Teater Manu

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Teater Manu på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Teater Manu

Teater Manu får 2 millioner ekstra i 20243.12.2023 14:17:39 CET | Pressemelding

Teater Manu har i flere år søkt om økte økonomiske ressurser for å kunne produsere flere teaterforestillinger og prosjekter på norsk tegnspråk. De siste to årene har teatret særlig satset på teatertilbud for og med tegnspråklige barn og unge i Norge. Teater Manus teatersjef Janne Langaas har hatt flere møter med stortingspolitikere fra ulike partier. SV og Kathy Lie tok oss på ordet og løftet teatret i sitt alternative budsjett. Nå er budsjettforhandlingene avsluttet, og Teater Manu kan feire.